Togmateriell og beredskap
Komiteens
flertall, medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjøre
en beredskapsanalyse av jernbanesektoren og sørge for bedre samarbeid og
samhandling mellom aktørene i sektoren.»
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, mener at prioritering av flere krysningsspor og
sikring av planoverganger er gode tiltak som både styrker forutsigbarheten,
konkurransekraften og redundansen i jernbanenettet.
Dette flertallet viser
til rapporten Jernbanens rolle i nasjonal beredskap, hvor Jernbanedirektoratet understreker
betydningen av jernbanen som kritisk infrastruktur og av å kunne
opprettholde sin funksjon i ulike typer kriser. Dette
flertallet er bekymret for at oppsplittingen av sektoren som
jernbanereformen førte til, gjør det vanskeligere å sørge for at
overordnede hensyn, som beredskap, blir vektlagt av alle aktørene
i sektoren, og mener det trengs tydeligere føringer for aktørene
i sektoren om betydningen av å jobbe for økt beredskap i jernbanesektoren
samlet sett.
Et
tredje flertall, medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge
frem en plan for togmateriellberedskap, senest i statsbudsjettet
for 2026, som inkluderer bruk av opsjon for kjøp av ytterligere materiell
under eksisterende avtaler, samt plan for innleie og reserveløsninger
som kan styrke beredskapen i påvente av nytt materiell og ved ytterligere
forsinkelser av det nye materiellet. Planen må også ta høyde for
Forsvarets behov for materiell.»
Komiteens
medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre vil vise
til at jernbanen er sentral for beredskapen i landet vårt, slik
at folk og varer kommer frem dit det trengs. I en eventuell krigssituasjon
er jernbanen avgjørende for å kunne transportere militært utstyr
og personell effektivt. Disse medlemmer vil
vise til at Forskrift om nasjonal beredskap på jernbane stiller
krav til jernbanevirksomhetene om å ha beredskap for å kunne bidra med
jernbanetjenester ved ekstraordinære hendelser, krise og krig. Norge
er dessuten et mottaker- og transittland for militære ressurser
innenfor rammen av «NATO i nord», og en fungerende jernbane er avgjørende
for å kunne oppfylle denne forpliktelsen. Det enorme vedlikeholdsetterslepet,
store materiellutfordringer og klimaendringer som gjør jernbanen
mer sårbar for skred, ras og utfordrende kjøreforhold, bidrar slik disse medlemmer ser det til at beredskapen
på jernbanen i dag er utfordret og langt fra god nok.
Disse medlemmer er
bekymret for situasjonen for togmateriell i Norge. Mye av materiellet
som kjører på norske skinner er over 40 år gammelt og har for lengst
passert levetiden. I tillegg er nytt materiell forsinket. Ifølge
Norske tog er alt tilgjengelig materiell utlånt til operatørene,
og materiellberedskapen lik null. I Jernbanedirektoratets rapport
Jernbanens rolle i nasjonal beredskap fra desember 2024 går det
frem at:
«Jernbanedirektoratet har per i dag ingen
samlet oversikt over hvor stort behov Forsvaret har for rullende materiell
med stor trekk- og lastekraft i et livsløpsperspektiv.»
Disse medlemmer viser
til statsrådens svarbrev av 27. mars 2025, hvor statsråden viser
til Jernbanedirektoratets gjennomføringsplan for Nasjonal transportplan
2025–2036 som skal inneholde en oversikt over:
«hvilke tog som trengs for å realisere
regjeringens jernbanestrategi og de tilbudsforbedringene som ligger i
transportplanen.»
Disse medlemmer mener
det er viktig å så raskt som mulig få på plass en materiellplan
som styrker beredskapen og forutsigbarhet på jernbanen for å sikre full
oversikt over den samlede materiellkapasiteten sammen med behovet
for vedlikehold og anskaffelser. En slik plan må inneholde tiltak
for å styrke beredskapen på kort og lang sikt, gjennom innkjøp av
nytt materiell, innleie og reserveløsninger, samt sees i sammenheng
med Forsvarets behov.
Disse medlemmer mener
at siden framleggelsen av NTP 2025–2036 har materiellberedskap blitt
aktualisert gjennom hendelser på jernbanen som har ført til langvarige
materiellproblemer, som på Nordlandsbanen, samt den generelle økte
bevisstheten om jernbane som kritisk for beredskapen.
Dovrebanen er helt sentral for transporten mellom nord
og sør i landet. Disse medlemmer viser
til at i løpet av de siste to årene har strekninger på Dovrebanen
vært stengt over lengre tid på grunn av flom, noe som har redusert
godstransporten på Dovre- og Raumabanen betydelig, og fått store
konsekvenser for persontogtilbudet. Disse
medlemmer viser til at stengingen av Randklev bru etter uværet
«Hans» i 2023 kostet samfunnet 1,4 mrd. kroner. Klimaendringene
vil føre til flere og større flommer i fremtiden, noe som vil medføre at
Dovrebanen kommer til å bli stengt oftere. Disse medlemmer mener
derfor at det er viktig å få fortgang i moderniseringen av Rørosbanen,
som alternativ til Dovrebanen. Det vil bidra til å styrke beredskapen
på jernbanen betydelig. Disse medlemmer vil
videre vise til at Nordlandsbanen er kritisk infrastruktur for regionen.
Etter den fatale ulykken på Hemnes i oktober 2024 har alle nattog
på Nordlandsbanen vært innstilt, og regulariteten på Nordlandsbanen
har vært på 37 pst., og materiellmangelen er prekær. Per i dag er
det uklart om tilbudet på Nordlandsbanen vil kunne komme tilbake
til normalen før de nye fjerntogene kommer i 2029/2030.
Flere og lengre krysningsspor vil gi bedre driftsstabilitet
og punktlighet på strekningene, og tilrettelegge for økt kapasitet.
I statsrådens svarbrev 27. mars 2025, viser statsråden til at ett
nytt krysningsspor på Nordlandsbanen ligger inne i andre planperiode
i NTP. Statsråden viser også til Bane NORs arbeid med sikring av planoverganger
og vurdering av tiltak for å tilrettelegge for mer gods på Rørosbanen. Disse medlemmer mener dette er gode initiativ,
men at det bør utarbeides en mer langsiktig plan for å styrke kapasiteten
på Nordlandsbanen og Rørosbanen.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
snarest legge frem en plan for hvordan en kan øke kapasiteten på
Nordlandsbanen og Rørosbanen, som bl.a. inkluderer flere og lengre
krysningsspor og sikring av planoverganger.»
Disse medlemmer er
spesielt bekymret for materiellsituasjonen på de ikke-elektrifiserte
banestrekningene i Norge, og mener det er riktig at man bruker opsjoner
i eksisterende avtaler for å finne materiell som kan betjene både
Røros- og Nordlandsbanen. For å øke konkurransekraften til jernbanen
trengs det bedre kapasitet for både gods- og persontog. Disse medlemmer viser til at Stortinget
høsten 2023 vedtok at regjeringen skulle bestille nye fjerntog til
Rørosbanen, men at regjeringen kun planlegger for at dagens regiontog
på Trønderbanen skal flyttes til Rørosbanen, tidligst i 2030. Disse medlemmer vil vise til at materiellet på
Rørosbanen for lengst har passert levetiden og er svært utsatt for
feil, og at det er for lenge å vente til 2030 med å skifte ut materiellet
på Rørosbanen.
På strekninger som ikke er elektrifisert, som
Nordlandsbanen og Rørosbanen, vil det være hensiktsmessig å ha bimodale
tog som kan kjøre både på strøm og drivstoff, fram til strekningene
er elektrifisert. Disse medlemmer vil
vise til høringsinnspillet fra Spekter som peker på at den eksisterende
bestillingen av fire bimodale togsett til Nordlandsbanen kun erstatter
dagens tog én til én, og dermed ikke tar høyde for behovet for styrket
materiellberedskap. Dagens situasjon på Nordlandsbanen viser tydelig
hvor sårbart systemet er når ett tog tas ut av drift. Disse medlemmer mener derfor at å bestille
flere bimodale tog, vil kunne bidra til å styrke beredskapen, samt
å møte det store behovet for nytt materiell på Rørosbanen.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
benytte opsjonen som finnes i eksisterende fjerntogkontrakt, til
å bestille nytt fjerntogmateriell til Rørosbanen, som også kan fungere som
ekstramateriell for Nordlandsbanen, og tilrettelegge for dette i
statsbudsjettet for 2026.»
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå
oppdragsbrev og målsettinger for aktørene i jernbanesektoren, og
sørge for at hensynet til beredskap for jernbanen som kritisk infrastruktur
blir en del av målsettingene for alle aktørene i sektoren.»
Komiteens
medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at det
altfor ofte kjøres togavganger med færre togsett enn planlagt. Dette
medfører store ulemper for de reisende. Forklaringen på manglende
togsett har vært flere, blant annet dårlig vedlikehold over tid,
kapasitet ved verkstedene og for lite materiell. Disse
medlemmer viser til at togselskapene har ansvaret for vedlikehold
av materiellet de leier fra Norske tog i dag. Det er også togoperatørene som
har det største insentivet for å levere best mulig vedlikehold.
De to selskapene Flytoget AS og NSB Gjøvikbanen AS har levert betydelig
bedre vedlikehold enn andre selskap, selv om de har gamle tog. Det
er imidlertid også noen felles utfordringer med materiellet, på tvers
av operatører. Her bør det vurderes om Norske tog er aktive nok
som eier. Disse medlemmer viser til
at innkjøp av togmateriell er en stor investering for staten. Norske
tog må jobbe tettere med operatørene for å sikre verdibevaring av
ressurser som staten har investert milliarder i. Målet må være best
mulig oppetid og verdibevaring.
Disse medlemmer understreker
at overfylte avganger og plassmangel som følge av kortere tog enn planlagt
er med på å svekke tilliten til jernbanen, og reduserer kvaliteten
for de reisende betraktelig. Disse medlemmer mener
det bør settes opp buss for tog på de avgangene der det er risiko
for overfylte tog for å sikre nok kapasitet, og at togkundene får
en tjeneste som er mer i tråd med det de har betalt for.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
vurdere hvordan man gjennom insentiver og avtaler kan forbedre vedlikeholdet
av togmateriell med mål om bedre oppetid og verdibevaring.»
Disse medlemmer viser
til at flere hendelser de siste årene har reist spørsmål ved om
beredskapen er god nok i jernbanesektoren, og om man har gode nok planer
for hva som skal skje ved en krise. I etterkant har Statens jernbanetilsyn
og Bane NOR identifisert tiltak for å forbedre beredskaps- og hendelseshåndteringen. Det
er viktig at hendelser evalueres og at man lærer av erfaringene
som gjøres.
Disse medlemmer mener
det må sikres moderne og tilpasset togmateriell på Rørosbanen, og
at opsjonen på kjøp av ytterligere togsett knyttet til fjerntogbestillingen
bør benyttes for raskere å få dette på plass. Disse
medlemmer viser i denne sammenheng til Dokument 8:242 S (2022–2023),
jf. Innst. 52 S (2023–2024), Representantforslag fra Fremskrittspartiet
om å anskaffe nye togsett til Rørosbanen. Stortinget vedtok ved
behandlingen av denne saken å be regjeringen så raskt som mulig
fremme forslag om å gi Norske tog handlingsrom til å kunne bestille
nye fjerntog til Rørosbanen. Bestillingen knyttes til anskaffelsen
Norske tog gjennomfører for flere av de andre fjerntogstrekningene.
Videre bes regjeringen sikre universell utforming av alle tog som
bestilles til norske jernbanestrekninger.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser for øvrig til Sosialistisk
Venstrepartis merknader i justiskomiteens behandling av Meld. St.
9 (2024–2025) Totalberedskapsmeldingen – Forberedt på kriser og
krig.