Forslag fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen snarest legge frem
en plan for hvordan en kan øke kapasiteten på Nordlandsbanen og
Rørosbanen, som bl.a. inkluderer flere og lengre krysningsspor og
sikring av planoverganger.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen benytte opsjonen
som finnes i eksisterende fjerntogkontrakt, til å bestille nytt fjerntogmateriell
til Rørosbanen, som også kan fungere som ekstramateriell for Nordlandsbanen,
og tilrettelegge for dette i statsbudsjettet for 2026.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen gjennomgå oppdragsbrev
og målsettinger for aktørene i jernbanesektoren, og sørge for at
hensynet til beredskap for jernbanen som kritisk infrastruktur blir
en del av målsettingene for alle aktørene i sektoren.
Forslag fra
Høyre og Fremskrittspartiet:
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen vurdere å overføre
eierskapet av Vy fra Samferdselsdepartementet til Nærings- og fiskeridepartementet.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan man gjennom
insentiver og avtaler kan forbedre vedlikeholdet av togmateriell
med mål om bedre oppetid og verdibevaring.
Forslag fra Høyre og Venstre:
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen sørge for at Jernbanedirektoratets
rolle og mandat for samordning av sektoren tydeliggjøres.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen opprette regionale
«task forces» under ledelse av Jernbanedirektoratet innenfor de
ulike regionene, for å systematisere samarbeidet og identifisere
tiltak som kan bedre tilbudet på kort sikt.
Forslag fra Senterpartiet:
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen senest i forbindelse
med statsbudsjettet for 2026 legge frem forslag som sikrer en mer
helhetlig og effektiv forvaltning av togmateriell og jernbaneinfrastruktur,
der ett av alternativene som skal inngå i vurderingen er å legge
ned Norske tog og samle ansvaret og eierskapet for togmateriell
under Bane NOR.