1.2 Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, lederen Sigbjørn Gjelsvik, Geir Adelsten Iversen
og Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank
Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre,
André N. Skjelstad, viser til Meld. St. 15 (2024–2025) Droner
og ny luftmobilitet. Meldingen svarer ut Stortingets anmodningsvedtak
nr. 581 (2023–2024), jf. Innst. 256 S (2023–2024), som følge av
Dokument 8:88 S (2023–2024).
Komiteen merker
seg at det har kommet åtte innspill til den skriftlige høringen.
Komiteen merker
seg at denne meldingen benytter «droner og ny luftmobilitet» som
en samlebetegnelse for fremvoksende teknologier innen luftfart.
Dette omfatter ulike typer bemannede, ubemannede og delvis autonome
luftfartøy. Med droner refereres det primært til ubemannede luftfartøy
utstyrt med sensorer eller spesialiserte nyttelaster. Ny luftmobilitet
omfatter et spekter av luftfartøy for transport av mennesker og gods.
Fartøyene kan flys bemannet, men utvikles med fremtidig fjernstyring
eller autonomi som mål.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener stortingsmeldingen
godt beskriver de muligheter og utfordringer som kommer med utviklingen
av droner og annen ny luftmobilitet. Norge er et land med spredt
bosetning, krevende topografi og harde vintre, og vi vil i fremtiden
ha behov for å løse både nye og gamle oppgaver på mer effektive
og rasjonelle måter. Flertallet mener
utviklingen av ubemannede og bemannede luftfartøy har et stort potensial
for å bygge opp effektiv og miljøvennlig transport i byene, støtte
opp om et desentralisert samfunn ved å redusere avstandsulemper
gjennom effektiv og fleksibel transport av mennesker og gods, og
samtidig legge til rette for vekst og verdiskapning gjennom nye næringsmuligheter.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener at stortingsmeldingens avgrensning
mot militær sektor er en mangel når målsettingen er en helhetlig
innfasing av droner og ny luftmobilitet i Norge. Disse
medlemmer viser til omtale av at det finnes sterke synergier
mellom sivil sektor og forsvarssektoren. Disse
medlemmer viser til at bruk av droner er under sterk utvikling
i militær sektor, og merker seg at regjeringen arbeider med en egen
dronestrategi for forsvarssektoren og forventer her en rask fremdrift.
Disse medlemmer mener
at en for omfattende og fragmentert regulering kan redusere graden
av innovasjon og konkurranse for nye næringer. Disse
medlemmer viser til at droner og luftmobilitet er en sektor i
rask utvikling drevet av innovasjon. Det er imidlertid mange lag
med reguleringer både internasjonalt, regionalt og nasjonalt. Det
jobbes med nye reguleringer på flere nivåer, og dette kan begrense
næringsfriheten.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet merker seg at stortingsmeldingen gir en
overordnet og helhetlig gjennomgang som legger til rette for en
trygg, målrettet og bærekraftig utvikling og innfasing av droner
og ny luftmobilitet i Norge. Meldingen gir en helhetlig oversikt
over sentrale rammevilkår, og det synliggjøres hvordan disse fartøyene
har en rekke samfunnsnyttige bruksområder, samtidig som den belyser utfordringene
som ligger i økt bruk av droner og introduksjonen av ny teknologi. Disse medlemmer viser også til at meldingen
svarer ut Stortingets anmodningsvedtak nr. 581, jf. Innst. 256 S
(2023–2024), og er et resultat av et bredt, tverrdepartementalt
samarbeid.
Komiteens medlemmer
fra Høyre er tilfreds med at Representantforslag 88 S (2023–2024)
om revisjon av Norges dronestrategi fremmet av disse medlemmer har
ført til Meld. St. 15 (2024–2025) Droner og ny luftmobilitet. Den
teknologiske utviklingen gjorde det nødvendig å revidere landets
første dronestrategi fra 2018. Meldingen om Droner og ny luftmobilitet
svarer i hovedsak opp de utfordringene disse medlemmer pekte
på i representantforslaget.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til omtale av droner og ny luftmobilitet som
en del av omstillingen til lav- og nullutslippsluftfart, herunder
etablering av Norge som internasjonal testarena. Disse
medlemmer viser til at det i dag er et teknologimangfold knyttet
til ny luftmobilitet med både flere drivlinjer og drivstoff, og
mener dette mangfoldet er viktig for å utvikle de beste løsningene. Disse medlemmer er bekymret for at det
også for ny luftmobilitet over tid legges opp til et teknologimonopol som
vil svekke både innovasjon og konkurranse.
Disse
medlemmer mener at stortingsmeldingen er preget av få konkrete
grep for å legge til rette for en innovativ norsk næring knyttet
til droner og ny luftmobilitet, men at det heller søkes å fase næringen
inn i rammer som allerede er etablert på transportområdet, slik
som målsettinger på klimaområdet. Disse medlemmer mener
en slik tilnærming til rammebetingelser kan begrense både næringsfrihet
og innovasjonsgrad for denne nye næringen.
Disse medlemmer mener
at avgrensningen mot militær sektor gjør stortingsmeldingen mangelfull. Videre
mener disse medlemmer at meldingen i
for stor grad er konsentrert om byråkratisk planarbeid og å innpasse
den nye sektoren i den gjeldende klimapolitikken heller enn denne
nye sektorens store utviklingspotensial.