3.2 Komiteens merknader
Komiteen merker
seg den sterke veksten som har pågått i dronebransjen. Europakommisjonen
estimerer i sin dronestrategi 2.0 at markedet for dronetjenester
vil nå 14,5 mrd. euro innen 2030, med en årlig vekst på 12,3 pst.
Dette forventes å skape 145 000 arbeidsplasser i EU-landene, noe
som viser et betydelig potensial for videre utvikling i Norge.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Venstre, mener det ligger store næringsmuligheter for norske
bedrifter med høy kompetanse og stor innovasjonsteknologi. Det er
særdeles viktig at hele virkemiddelapparatet utformes og tilrettelegger for
å støtte norske bedrifter og norsk industri til aktivt å kunne være
del av en utvikling som har store internasjonale markeder og muligheter.
Bedrifter er sårbare i teknologiutviklingsfasen, der det kreves
omfattende utvikling, testing og forbedring før kommersielt salg. Disse medlemmer fremmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen snarlig
sikre testarenaer og etablere luftrom avsatt til testing av ubemannet
luftfart utenfor synsrekkevidde (BVLOS).»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Venstre merker seg den
raske utviklingen av verdiskapning fra dronenæringen. En rekke bedrifter
og offentlige virksomheter har sett verdien og nytten i bruk av
droner innenfor et stort spekter av oppgaver. Dette åpner for at
norske utviklere kan ha en internasjonal ledende rolle i innovasjon
og spesialtilpasset produksjon av droner. Disse
medlemmer støtter høringsinnspillet fra UiT, som mener at
det må satses mer på utdanning, forskning og utvikling på droneteknologi.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre mener
at virkemiddelapparatet må styrkes og koordineres bedre for å hjelpe
et nytt norsk teknologimiljø inn i markedet nasjonalt og internasjonalt.
Virkemidlene må innrettes slik at de gir intensiver for bedre samarbeid mellom
industri, akademia og myndigheter. Gjennom målrettede støtteordninger,
forskningsprogrammer og tilrettelegging for innovasjon bidrar det
offentlige til utvikling. Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for et koordinert virkemiddelapparat som kan støtte dronebedrifter
i utviklingsfasen før man oppnår kommersiell lønnsomhet.»
«Stortinget ber regjeringen etablere
ordninger med insentiver for tettere samarbeid mellom industri,
forsknings- og utviklingsmiljøer og myndigheter.»
Disse medlemmer viser
til at utviklingen av droner for ulike formål skjer i et høyt tempo.
Norske myndigheter må sikre at det er gode og mange nok test-arenaer
over hele landet som tilfredsstiller langtflygende droner og ny
teknologi. Dette inkluderer luftrom som kan benyttes til testing
og prototype. Disse medlemmer merker
seg at det for operasjoner utenfor synsrekkevidde i dag er en tidkrevende
prosess å få tilgang til luftrommet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre er av den oppfatning at eksisterende
virkemiddelapparat skal være tilgjengelig for dem som utvikler droner
til kommersielt bruk. Det er forenklende for næringslivet dersom
vi avgrenser oss til mer generelle virkemiddelordninger som fanger
opp et bredere felt enn kun droner.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at utviklingen
av droner og annen ny luftmobilitet i Norge ikke bare kan ta utgangspunkt
i de eksisterende lufthavner og infrastruktur. Kortbanenettet gjør
at det er kort vei til nærmeste flyplass uansett hvor du er i landet. Disse medlemmer mener at man innenfor
dagens rammer i plan- og bygningsloven må legge til rette for forenkling av
godkjenning av landingsplasser gjennom effektivisering av søknadsprosesser
og styrket kapasitet hos Luftfartstilsynet. Disse
medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for effektivisering og forenkling av søknadsprosesser for godkjenning
av landingsplasser gjennom tilpasning av regelverk og styrket kapasitet
hos Luftfartstilsynet.»
Disse medlemmer viser
til at tilrettelegging for kommersielle marked vil kunne være en
positiv driver også i utvikling av droneteknologien. Gjennom forsøk med
postombæring med droner i topografisk krevende kommuner kan det
offentlige bidra til reell teknologiutvikling for norske værforhold. Disse medlemmer mener også det er viktig
at det legges til rette for korridorer for generell kommersiell
transport, og fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen tilrettelegge
for korridorer for kommersiell lufttransport med droner.»
«Stortinget ber regjeringen igangsette
et prøveprosjekt gjennom Posten Bring AS med postlevering gjennom
bruk av droner i utvalgte kommuner.»
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at Posten Bring AS inkluderer bruk av droner i sin langtidsstrategi.»