4.2 Komiteens merknader
Komiteen merker
seg behovet for å utvikle et regelverk som ivaretar flysikkerheten.
Samtidig har en rekke operatører opplevd at regelverket er fragmentert og
vanskelig å navigere i. Dette skaper usikkerhet og kan føre til
utilsiktede brudd på regelverket. I tillegg kan det påvirke droneoperatørenes
evne og vilje til å følge reglene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre merker seg at meldingen understreker behovet for
at droneoperatører i enda større grad blir del av sikkerhetsstrukturen
som ellers preger luftfarten i Norge. Flertallet viser
til at det er et åpenbart behov for å utarbeide felles internasjonalt
regelverk for droner og ny luftmobilitet, og at Norges deltakelse
i denne utformingen er viktig for å kunne tilpasse felles regelverk
norske behov og interesser.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre merker seg at det fortsatt er for liten
kjennskap til kravet om registrering og sertifisering blant brukerne
i Åpen kategori. Ved kjøp av nye droner blir kunden godt informert
om kravene i vedlagt informasjon, men det er mange eiere av eldre
droner som fortsatt ikke kjenner til kravene.
Disse medlemmer vil
understreke betydningen av et enkelt og oversiktlig regelverk som
er enkelt å forholde seg til. Et komplisert og fragmentert regelverk vil
gjøre at langt flere droneflygere unnlater å følge regelverket.
Disse medlemmer merker
seg forslaget om at høydevindkraft ikke skal anses som et luftfartshinder. Disse medlemmer merker seg at Forskrift
om rapportering, registrering og merking av luftfartshinder definerer
et luftfartshinder til blant annet et menneskeskapt objekt med en
høyde på 30 meter eller mer over områder for industri og næringsvirksomhet.
Forskriften sier også at strømførende luftspenn, uansett høyde,
er å regne som luftfartshinder. Disse medlemmer er
av den oppfatning at forslaget om at høydevindkraft ikke skal anses
som et luftfartshinder, vil være til fare for flysikkerheten.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
det ligger et vesentlig potensial i høydevindkraft. Ved høydevindkraft
brukes droner i kraftproduksjon koblet via en vaier til en generator
på bakken. Disse medlemmer viser til
at aktører som jobber med prosjekter på dette, og som allerede har
mottatt betydelige beløp i finansiering til pilotprosjekter, anslår
at høydevindkraft vil kunne produsere tre ganger så mye energi som
vindkraft på land på samme areal, og med vesentlig mindre inngrep
og ressursbruk. Disse medlemmer mener det
er viktig at man legger til rette for slik kraftproduksjon ved å
regulere dette som droneaktivitet og ikke som luftfartshinder. Disse medlemmer fremmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at høydevindkraft reguleres som droneaktivitet, og ikke som luftfartshinder.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at en erfaring fra krigen i Ukraina er
at droner har hatt svært stor betydning i krigføring. Det er tydelig
at droneteknologi vil få stor betydning for hvordan moderne krigføring
vil utvikle seg. Disse medlemmer viser
til at Høyre i forhandlingene om langtidsplan for forsvarssektoren
2025–2036 (Innst. 426 S (2023–2024)) fikk gjennomslag for at det
skal utarbeides en dronestrategi for forsvarssektoren, og at det
er positivt at det fremkommer i meldingen at regjeringen vil legge
fram en egen dronestrategi for forsvarssektoren. Disse
medlemmer understreker at strategien må utarbeides så raskt
som mulig, gitt hastigheten på den teknologiske utviklingen og den
sikkerhetspolitiske situasjonen.
Disse medlemmer vil
fremheve viktigheten av at det i tillegg til å tilrettelegge for
at Forsvaret tar i bruk droneteknologi, også tilrettelegges for
at norsk forsvarsindustri så raskt som mulig får mulighet til å
fly og teste ulike former for droner med våpen i sine våpentestområder. Disse medlemmer mener det er viktig at
norske myndigheter tilrettelegger for dette på en rask og adekvat
måte, om nødvendig ved å sørge for regelverksendringer eller dispensasjoner.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at teknologiutviklingen skjer
hurtig, og at det forventes stor vekst av operasjoner utenfor synsrekkevidde
de kommende årene. Regjeringen må styrke det regulatoriske arbeidet
rundt droner, både for en raskere saksbehandling, forenklede krav
i områder med liten luftaktivitet, og bedre koordinering mellom
ulike myndigheter og type reguleringer. Effektivisering av søknadsprosesser
og styrket kapasitet hos Luftfartstilsynet er avgjørende for nødvendig
forutsigbarhet. Disse medlemmer mener
derfor det vil være fornuftig med et eget prosjekt for å utvikle
det regulatoriske for droner utenfor synsrekkevidde som videreføring
av Norsk luftromstrategi. Disse medlemmer mener
det må etableres forutsigbare, felles prosedyrer der droner anerkjennes
som del av luftfarten og et viktig verktøy i dagens samfunn. Disse
må samtidig være fleksible og kunne tilpasses teknologiske fremskritt
og endringer i operasjonelle behov. Disse
medlemmer merker seg at både næringslivet og private operatører
lenge har meldt tilbake at regelverket er fragmentert og vanskelig å
navigere i. Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen starte
et eget regulatorisk arbeid for å legge til rette for droneoperasjoner utenfor
synsrekkevidde.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet er bekymret for at det blir mye byråkrati
og mange lag av regelverk rundt ny luftmobilitet. EU har laget en
dronestrategi 2.0 med en visjon for det europeiske dronemarkedet,
tilsvarende arbeid er i gang i FNs luftfartsorganisasjon ICAO. Disse medlemmer viser til at det er luftfartsloven
som gjelder for all luftfart i Norge, men at det er få særbestemmelser
for ubemannet luftfart. Det er forskrifter som gjennomfører europeisk
særregelverk for ubemannet luftfart. Det er et problem at gjeldende
regelverk er lite tilgjengelig især for private operatører, noe
som gir mange utilsiktede brudd på regler.