Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Kristin Ørmen Johnsen og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, Nancy P. Anti, lederen Sigbjørn Gjelsvik og Geir Inge
Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve,
fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André
N. Skjelstad, viser til Representantforslag 251 S (2024–2025)
fra stortingsrepresentantene Sigrid Zurbuchen Heiberg, Une Bastholm
og Rasmus Hanson om en bedre bypolitikk.
Komiteen viser til
at forslagsstillerne begrunner forslagene med at stadig flere mennesker
bor og lever i byer og tettsteder, og forslagsstillerne viser i
denne sammenhengen til at behovet for bærekraftig, trygg og inkluderende
byutvikling aldri har vært større.
Komiteen merker
seg at forslagsstillerne har fremmet i alt 28 forslag til behandling.
Komiteen har avholdt
skriftlig høring, og to høringssvar var kommet inn innen fristen.
Komiteen viser til
statsrådens svarbrev med vurdering av forslagene. Det er innhentet
vurderinger fra finansministeren til forslag 8, 19 og 23, fra kommunal-
og distriktsministeren til forslag 21–25 og 27–28, fra digitaliserings-
og forvaltningsministeren til forslag 9 og 18 og fra klima- og miljøvernministeren
til forslag 26, da disse forslagene vedkommer deres ansvarsområder.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Venstre er enige med forslagsstillerne
i at kommunene og fylkeskommunene, og spesielt byene, trenger bedre
verktøy til å redusere biltrafikken, kutte utslipp, styrke kollektivtrafikken
og utvikle byer og tettsteder som fremmer folkehelse, rettferdighet
og livskvalitet.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at alle lokalsamfunn i Norge har
ulike utfordringer som det krever særskilt oppmerksomhet å løse, og
at byområdene ofte har andre behov enn distriktene når det gjelder
utvikling av gode lokalsamfunn, herunder transportløsninger. Disse medlemmer viser til at Senterpartiet
i regjering fikk på plass ordningen med områdesatsinger som gir
en forsterket innsats i bydeler som har særskilte levekårsutfordringer. Disse medlemmer viser videre til at byvekstavtalene
legger til rette for økt bruk av kollektivtransport, sykkel og gange. Disse medlemmer viser til at Senterpartiet vil
videreføre begge ordningene.
Disse medlemmer viser
til at Norge er et land med små forskjeller mellom folk, og at dette
er en av de viktigste styrkene våre som samfunn. Disse
medlemmer mener at trygge arbeidsplasser, fornuftig skatte-
og avgiftsnivå og gode boliger er grunnleggende forutsetninger for
at landet skal være godt å bo i, uavhengig av om man bor i by eller
distrikt. Disse medlemmer viser spesielt
til at Senterpartiet i regjering fikk styrket Husbanken som virkemiddel
for å sikre flere folk boliger, og at det fremover blir viktig å
sikre byggebransjens forhold som legger til rette for raskere boligutbygging.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet er imot dagens bompengefinansierte
byvekst- og bypakkeavtaler med nullvekstmål der bilister forutsettes
å skulle finansiere andre trafikanters transporthverdag. Disse medlemmer viser til at bilen er
vårt mest brukte og fleksible transportmiddel. Disse medlemmer mener
at folk i både by og bygd skal ha anledning til å velge bilen som
transportmiddel. Disse medlemmer viser
til Fremskrittspartiets alternative nasjonale transportplan, jf.
Meld. St. 14 (2023–2024), Innst. 439 S (2023–2024). Her fremmes
det forslag om nytt program for bytransport som et alternativ til
dagens byvekst- og bypakkeavtaler, statlig finansiert og uten bruk
av bompenger. Disse medlemmer mener at
dette skal være en søkbar tilskuddsordning som likestiller alle
former for bytransport med formål om å gjøre reisehverdagen enklere
og mer effektiv. Disse medlemmer mener
at bilen fortsatt skal være en integrert del bytransporten. Disse medlemmer mener videre at man må
gjøre bruk av fleksible utbyggingsstandarder slik at man får mye
infrastruktur igjen for pengene som investeres.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre mener kommunene må få
konkrete virkemidler for grønn mobilitet, som nullutslippssoner,
dynamisk veiprising og lokale fartsgrensesettinger.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener staten må ta et større
ansvar for kollektivtransporten, blant annet ved å øke sin andel
i finansieringen av store kollektivprosjekter til 80 pst. og belønne
kommuner som lykkes med å redusere biltrafikken.
Dette medlem mener
bypolitikken må være sosialt bærekraftig. Det må bli enklere og
mer lønnsomt å bygge om og ta i bruk eksisterende bygg, og ikke-kommersielle
boligmodeller må få sterkere juridisk og økonomisk støtte. Et boligmarked
med rom for allmennboliger og sosial boligbygging er avgjørende
for at byene skal være inkluderende og tilgjengelige for alle. Det
er også i byene at de økonomiske forskjellene er størst og barnefattigdommen
er høyest, og det er sterkt behov for å løfte levekårsutsatte områder.
Satsingen på dette må økes betraktelig.