Førstelinjetjeneste
Komiteens
medlemmer fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser
til at det i NOU 2020:5 Likhet for loven – Lov om støtte til rettshjelp
drøftes en mulighet for en såkalt førstelinjetjeneste for rettshjelp. Disse medlemmer viser til at mange av
høringsinstansene mente at en slik førstelinjetjeneste er nødvendig
for å dekke behovet som finnes i samfunnet for rettshjelp. Disse medlemmer viser særlig til høringsinnspillene
fra Advokatforeningen, Juristforbundet, Jussbuss, Juridisk rådgivning
for kvinner (JURK), Barneombudet, Likestillings- og diskrimineringsombudet,
Funksjonshemmedes Fellesforbundet (FFO) og Norsk organisasjon for
asylsøkere (NOAS), som alle uttrykte støtte til en førstelinje for
rettshjelp.
Disse medlemmer viser
særlig til høringsinnspillet til Jussbuss, der det fremgår at deres
erfaring er at førstelinjerettshjelp kan løse saker på et lavt nivå,
og gjerne før en konflikt i det hele tatt oppstår. Dette vil være
bra for de enkelte som saken gjelder, og kan også være ressurssparende
på sikt.
Disse medlemmer viser
videre til det tidligere prøveprosjektet med en førstelinje bestående
av advokater omtalt i høringsinnspillet fra Jussbuss, som viste
at omtrent 40 pst. av saker kan løses i løpet av en konsultasjon
på én time, og at 97 pst. av brukerne oppga at de fikk svar på det
de lurte på. Flere offentlige kontorer tok også til orde for at
de hadde hatt nytte av at brukerne mottok offentlig rettshjelp gjennom
en førstelinjetjeneste. Nav-kontorene meldte at brukerne ofte har
et behov for å avklare om de har grunn til å oppsøke advokat, og
at de sendte brukere videre til førstelinjeprosjektet for en vurdering
av saken. Andre offentlige kontorer henviste mange til å oppsøke
førstelinjetjenesten, og det ble meldt at tilbudet fyller et hull
i de offentlige tjenestene.
Disse medlemmer viser
videre til at en rapport fra Oxford Research konkluderte med at
ordningen var både kostnadseffektiv og konfliktdempende, samt at den
«åpenbart dekker et nokså omfattende behov for rettshjelp som ellers
ikke hadde blitt dekket». Brukerne var svært fornøyde. Disse medlemmer viser til at departementet
i oktober 2022 nedsatte en arbeidsgruppe for å utrede hvordan en
mulig førstelinjetjeneste for rettshjelp kan organiseres. Arbeidsgruppen
leverte sin rapport i juni 2023. Arbeidsgruppen mener at førstelinjerettshjelp
kan bidra til å avklare saker på et tidlig stadium, dempe konfliktnivået
og gi økonomiske og menneskelige besparelser. De fleste sakene ble
helt eller delvis løst. Arbeidsgruppen anbefaler én time rettshjelp til
alle fra privatpraktiserende advokater.
Disse
medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
følge opp utredningen om en førstelinjetjeneste for rettshjelp fra
2023 og komme tilbake til Stortinget på egnet vis med forslag til etablering
av en førstelinjetjeneste for rettshjelp.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at formålet med rettshjelpsordningen
er å sikre nødvendig juridisk bistand til de som ikke har økonomiske
forutsetninger til å skaffe dette selv. En stadig mer rettighetsbasert
lovgivning og et mer omfattende og komplisert lovverk gjør at også
andre grupper kan ha et legitimt behov for juridisk bistand for
å kunne forfølge de rettighetene de er tildelt gjennom lovverket. Disse medlemmer har merket seg rettshjelpsundersøkelser
som viser at det er et stort udekket rettshjelpsbehov. Frivillige
rettshjelptiltak gjør i dag en stor innsats, men har ikke kapasitet
til å imøtekomme behovet. I mangel på andre muligheter blir personer
rådet av ansatte i forvaltningen til å oppsøke frivillige rettshjelptiltak.
Dette illustrerer at det er et udekket behov for juridisk bistand.
Disse medlemmer støtter
forslagene i lovproposisjonen, men mener denne ikke går langt nok. Disse medlemmer vil påpeke at dagens
rettshjelpsordning i for liten grad bidrar til å løse juridiske
problemer på et tidlig stadium og at ordningen er for snever. Til tross
for de viktige forbedringer som er gjort de siste årene, er det
kun en liten del av befolkningen og et snevert utvalg av sakstyper
som omfattes av ordningen.
Disse medlemmer mener
derfor det er på tide å etablere en generell førstelinjetjeneste
for rettshjelp – ikke som erstatning for den etablerte rettshjelpsordningen,
men som et supplement som kan bidra til at flere saker avklares
raskere og løses på et lavest mulig nivå.
Disse medlemmer viser
til at Senterpartiet og Arbeiderpartiet i regjering i 2022 nedsatte
en arbeidsgruppe for å utrede en mulig førstelinjetjeneste for rettshjelp.
Arbeidsgruppen leverte sin rapport i juni 2023 med en anbefaling
om at det etableres en landsdekkende førstelinjetjeneste for rettshjelp
der enhver skal kunne få inntil én times rettslig bistand fra en
advokat i nærheten av der de bor. Ut over dette ble det anbefalt
opprettet en nasjonal telefontjeneste og et digitalt tilbud og slik
sikre en god og fleksibel tilgang.
Disse medlemmer viser
til at det tidligere er prøvd ut to modeller for en slik førstelinjetjeneste.
Evalueringen viste at tjenesten i stor grad dekket rettshjelpsbehov
som ellers ikke ville blitt dekket. I prøveprosjektene ble en stor
andel av sakene løst i den første konsultasjonen. En førstelinjetjeneste
vil på et tidlig tidspunkt kunne avklare relevante tvistepunkter
og hvorvidt det er et faktisk grunnlag for å gå videre med en sak.
Dermed spares både den enkelte og rettsapparatet for unødvendige
kostnader. En førstelinjetjeneste bør, etter disse
medlemmers mening, tilpasses lokale forhold og bidra til å
utjevne geografiske forskjeller i tilgang på advokattjenester. Disse medlemmer mener en førstelinjetjeneste
vil styrke den allmenne rettssikkerheten, sikre en mer effektiv
saksbehandling i forvaltningen og i sum gi en stor samfunnsmessig
gevinst.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen igangsette
et prøveprosjekt med en fleksibel modell for førstelinjetjeneste
for rettshjelp i et utvalg kommuner av ulik størrelse og geografisk
spredning.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre mener at en modell
for førstelinjerettshjelp bør inkludere barnevennlig rettshjelptiltak,
slik at den lettere kan tilpasses til å møte de særlige behovene
barn har, enn dagens advokatbaserte ordning. Barn trenger tilrettelagte
rettshjelptiltak med rettshjelper som har kompetanse i å snakke
med barn og erfaring med de rettslige problemstillingene barn møter.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet deler langt på vei Høyres, Senterpartiets,
Sosialistisk Venstrepartis og Venstres beskrivelser av utfordringene
med dagens rettshjelpsmodell og viser til at Arbeiderpartiet flere
ganger har støttet opp om og fremmet forslag om en førstelinjetjeneste
for rettshjelp.
Disse medlemmer mener
imidlertid at forslag som disse må sikres finansiering før de vedtas,
og at det må sikres gjennom budsjettbehandling. Disse
medlemmer fremhever at Arbeidsgruppen for førstelinjetjeneste
anslo at ordningen vil innebære årlige merutgifter på om lag 176
mill. kroner, beregnet ut fra salærsatsen i 2023.