Forslag fra mindretall

Forslag fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Venstre:
Forslag 1

Stortinget ber regjeringen følge opp utredningen om en førstelinjetjeneste for rettshjelp fra 2023 og komme tilbake til Stortinget på egnet vis med forslag til etablering av en førstelinjetjeneste for rettshjelp.

Forslag fra Senterpartiet:
Forslag 2

Stortinget ber regjeringen igangsette et prøveprosjekt med en fleksibel modell for førstelinjetjeneste for rettshjelp i et utvalg kommuner av ulik størrelse og geografisk spredning.

Forslag 3

Stortinget ber regjeringen vurdere en ytterligere utvidelse av rettshjelpsordningen, slik at saker etter sosialtjenesteloven, saker om ID-tyveri/ID-svindel og saker om utvisning på bakgrunn av straffbare handlinger inkluderes som prioriterte saksområder.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre:
Forslag 4

Stortinget ber regjeringen fremme forslag om at saker vedrørende identitetstyveri inkluderes i prioriterte saker etter rettshjelpsloven.

Forslag 5

Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om å inkludere tvangssaker knyttet til helse- og omsorgstjenesteloven og psykisk helsevernloven som prioriterte saksområder i rettshjelpsloven.

Forslag 6

Stortinget ber regjeringen fremme forslag om at utvisning på bakgrunn av straffbare handlinger inkluderes i prioriterte saker etter rettshjelpsloven.

Forslag 7

Stortinget ber regeringen fremme forslag om at saker etter sosialtjenesteloven inkluderes i prioriterte saker etter rettshjelpsloven under prioriterte områder.

Forslag 8

Stortinget ber regjeringen snarest mulig følge opp tidligere anmodningsvedtak om å etablere en advokatordning for innsatte i norske fengsler.

Forslag 9

Rettshjelpsloven § 11 fjerde ledd nytt annet punktum skal lyde:

Anbefalinger fra domstolene, Likestillings- og diskrimineringsombudet, Sivilombudet, Barneombudet, Pasient- og brukerombudet og Forbrukertilsynet skal tillegges særlig vekt.

Forslag 10

Rettshjelpsloven § 16 fjerde ledd nytt annet punktum skal lyde:

Anbefalinger fra domstolene, Likestillings- og diskrimineringsombudet, Sivilombudet, Barneombudet, Pasient- og brukerombudet og Forbrukertilsynet skal tillegges særlig vekt.

Forslag 11

Stortinget ber regjeringen endre rettshjelpforskriften slik at maksimal egenandel begrenses til 75 pst. av sakskostnadene.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 12

Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om å inkludere saker om diskriminering og trakassering som prioriterte saksområder i rettshjelpsloven.

Forslag 13

Rettshjelpsloven § 1 andre ledd skal lyde:

Fri rettshjelp etter denne lov betales helt eller delvis av staten og gis som førstelinjerettshjelp, fritt rettsråd, fri sakførsel eller fritak for rettsgebyr, jf. kapittel II, III og IV.

Forslag 14

Rettshjelpsloven § 2 første ledd skal lyde:

Fri rettshjelp i form av førstelinjerettshjelp, fritt rettsråd og fri sakførsel gis av privatpraktiserende advokat eller av offentlig advokatkontor.

Forslag 15

Rettshjelpsloven § 5 nytt tredje ledd skal lyde:

Første ledd gjelder ikke for førstelinjerettshjelp.

Forslag 16

Rettshjelpsloven § 10 skal lyde:

§ 10 Reglenes virkeområde

Fri rettshjelp som ikke omfattes av § 14 a eller § 15, gis som fritt rettsråd, herunder behandling for forliksrådet, jordskifteretten og voldgiftssaker.

Forslag 17

Rettshjelpsloven ny § 14 a skal lyde:

§ 14 a Førstelinjerettshjelp til innsatte

Førstelinjerettshjelp til innsatte i saker etter straffegjennomføringsloven gis uten behovsprøving i inntil én time.

Førstelinjerettshjelp kan gis ved fysiske møter, telefonkonsultasjoner og videokonsultasjoner.

Førstelinjerettshjelp innvilges av den enkelte advokat som deltar i ordningen.

Forslag 18

Rettshjelpsloven ny § 14 b skal lyde:

§ 14 b Forskrifter

Departementet kan gi nærmere bestemmelser om kriminalomsorgens oppgaver i forbindelse med førstelinjerettshjelp til innsatte.

Forslag fra Venstre:
Forslag 19

Stortinget ber regjeringen gjøre endringer i stykkprisforskriften slik at stykkprisene i større grad gjenspeiler den reelle arbeidstiden.