4.5.1 Arbeidet i fagkomiteene
Presidentskapet viser
til reglementskomiteens betraktninger rundt arbeidet i fagkomiteene
og slutter seg til dem. Presidentskapet støtter
også de tekniske endringer og presiseringer i forretningsordenen
§ 25.
Presidentskapet har videre merket seg reglementskomiteens
forslag til sammenslåing av nåværende § 27 og § 27 a slik at skriftlige
og muntlige høringer i større grad kan ses i sammenheng. Presidentskapet støtter intensjonen i
forslaget, men vil påpeke at § 27 allerede fra før er en omfattende
bestemmelse. Presidentskapet foreslår i stedet en teknisk omredigering
slik at overordnede bestemmelser om komitéhøringer, slik som definisjoner,
hvordan beslutninger om å holde høringer treffes, mindretallsrettigheter
mv., reguleres i § 27, mens de nærmere detaljer om gjennomføringen
av høringer tas inn i § 27 a.
Presidentskapet foreslår
at § 27 skal lyde:
«§ 27 Beslutning om
komitéhøring
Komiteen kan avholde muntlige
eller skriftlige høringer. Med muntlig høring
menes et møte i komiteen der den mottar muntlige forklaringer fra
personer som den selv anmoder om å komme, eller som søker om å få legge
frem opplysninger for komiteen. Med skriftlig
høring menes at komiteen inviterer til skriftlige høringsinnspill
i en sak den har til behandling.
En tredjedel av medlemmene i komiteen kan kreve at
det skal avholdes høring i en sak komiteen
har til behandling og beslutte hvem som skal anmodes om å møte
til muntlig høring eller
om det skal inviteres til skriftlig høring. Skriftlig høring kan
tre i stedet for eller komme i tillegg til en muntlig høring.
En beslutning om å avholde høring som bare er støttet
av et mindretall av komitémedlemmene, kan ved beslutning i samme
møte av et mindretall på minst en tredjedel av komiteens medlemmer
bringes inn for presidentskapet til avgjørelse.
Spørsmålet om å avholde høring skal oppføres
som en egen sak i innkallingen til et komitémøte. Bare saker som
er til behandling i komiteen, og der det er valgt saksordfører,
kan være gjenstand for høring.
Det er ikke adgang til å avholde muntlig høring under behandlingen av grunnlovsforslag
i Stortinget. Det er ikke adgang til å holde kontrollhøring når
det er møte i Stortinget, bortsett fra under den ordinære spørretimen.
For øvrig bør høringer holdes på tidspunkter som ikke sammenfaller
med møter i Stortinget.»
Presidentskapet foreslår
at § 27 a skal lyde:
«§ 27 a Gjennomføring
av komitéhøringer
De som anmodes om å møte til muntlig høring
møter frivillig og avgjør selv om de vil besvare komiteens spørsmål.
Komiteen kan etter søknad få presidentskapets samtykke til å dekke
nødvendige utgifter for personer som deltar i en muntlig høring
etter anmodning fra komiteen.
Komiteens muntlige høringer
foregår for åpne dører. Komiteen kan likevel med vanlig flertall
beslutte at høringen helt eller delvis skal foregå for lukkete dører. Et
medlem av komiteen kan kreve at en åpen høring avbrytes for at komiteen
skal behandle den videre fremdriften, herunder forslag om at høringen
skal avsluttes eller fortsette for lukkete dører. Komiteen kan bare motta
taushetsbelagte opplysninger for lukkete dører. Under åpen høring
må komiteens medlemmer ikke gjengi eller vise til opplysninger underlagt
lov- eller instruksfestet taushetsplikt.
Meningsutveksling mellom komitémedlemmene skal
ikke finne sted under en åpen høring.
Åpne høringer skal kunngjøres senest 24 timer
før høringen. I ekstraordinære tilfeller kan høring kunngjøres
med kortere varsel. Under en åpen høring skal det finnes plasser
for tilhørere. Antall tilhørere kan begrenses av plasshensyn. Tilhørere
som opptrer forstyrrende, kan bortvises.
Komiteen kan beslutte at det skal tas stenografisk referat
fra en kontrollhøring, jf. reglement
for kontrollhøringer. Beslutning om stenografisk
referat fra andre høringer krever samtykke av presidentskapet. For
øvrig kan komiteen beslutte at høringen skal tas opp på lydbånd.
Komiteen kan beslutte at det ikke kan tas lyd- eller bildeopptak
i en høring som for øvrig er åpen.
Komiteen fastsetter selv den nærmere prosedyren for
sine muntlige høringer, herunder fordeling
av taletid, rekkefølge og antall hoved- og oppfølgingsspørsmål.
Komiteen kan ved alminnelig flertall beslutte
at muntlig høring kan gjennomføres helt
eller delvis ved fjernmøteteknologi. Bestemmelsene i paragrafen her gjelder så langt de passer.
Kontrollhøringer skal
foregå etter reglement for kontrollhøringer, vedtatt av Stortinget.
Invitasjon til skriftlig
høring skal kunngjøres med en nærmere fastsatt frist. Mottatte skriftlige
høringsinnspill vil som hovedregel bli publisert.»