Forvaltningens informasjonsvirksomhet og veiledningsplikt
(§ 14)
Komiteen viser
til at hovedformålet med veiledningsplikten er å gjøre det lettere
for den enkelte å ivareta sine interesser ved å bidra til at vedkommende
får oversikt over sine rettigheter og plikter og gangen i saksbehandlingen.
God veiledning kan dermed bidra til rask og effektiv behandling
av saken i første instans, til at enkeltpersoner får rettigheter
de har krav på, og til å styrke tilliten til forvaltningen.
Komiteen peker på
at mangelfull veiledning ofte fører til merarbeid for organet selv
i senere deler av saksbehandlingen, men også merarbeid for den private
part og andre deler av forvaltningen.
Komiteen viser til
at god veiledning er blitt enda viktigere i et samfunn der rettskildene
i økende grad er internasjonalisert og omfanget av relevant regelverk
i mange forvaltningssaker er større.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, mener at viktigheten av hensynet
til den som har behov for veiledning, kan tydeliggjøres ved rekkefølgen
i forslaget til ny § 14 tredje ledd som bør bli slik når man skal
vurdere omfanget av veiledningen: «sakens viktighet», «den enkeltes behov»
og deretter «forvaltningsorganets kapasitet».
Flertallet fremmer
følgende forslag:
«Forvaltningsloven § 14 tredje ledd skal
lyde:
(3) Omfanget av veiledningen skal tilpasses
sakens viktighet, den enkeltes behov og forvaltningsorganets kapasitet.»
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, påpeker at det er et felles ansvar
for relevante myndigheter at det avsettes tilstrekkelige ressurser
til veiledning.
Dette flertallet vil
fremheve at det er viktig at forvaltningen også utover de krav som
følger av loven, etterstreber å ta i bruk ulike kommunikasjonsformer
i sin veiledning for å tilpasse veiledningen til den enkelte, og
at veiledningen oppfyller relevante krav til universell utforming
og et klart språk.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Venstre, viser til at forvaltningens veiledningsplikt er en
forutsetning for at folk skal kunne gjøre krav på sine rettigheter
i det offentlige. Veiledningsplikten utfordres av at forvaltningen
blir stadig mer utilgjengelig for den enkelte i form av begrensede
åpningstider, henvisning til generelle digitale løsninger og lange
ventetider på telefon.
Dette flertallet viser
videre til Forvaltningslovutvalgets forslag som er delvis gjengitt
i proposisjonen, om at veiledning normalt skal gis i samme form
som henvendelsen ble mottatt i, og at det i forvaltningens valg
av veiledningsform skal legges vekt på ønsket og behovet til den
som har bedt om veiledning. Regjeringen har valgt en løsning hvor
det er forvaltningens vurdering av hvordan veiledning skal gis,
som gjelder.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil påpeke
at folk må få veiledning som er både tilgjengelig og tilpasset deres
forutsetninger, og at veiledningsplikten først kan anses som oppfylt
når informasjonen er mottatt og forstått av den enkelte.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre vil understreke
at folk ikke kan hente informasjon om sine rettigheter i det offentlige
andre steder enn i forvaltningen selv. Dette stiller etter disse medlemmers syn store krav til at
forvaltningen faktisk overholder veiledningsplikten. Disse medlemmer mener at det å henvise
folk til en generell nettside eller chatte-tjeneste ikke oppfyller
veiledningsplikten dersom denne form for veiledning ikke gjør det
mulig for den enkelte å faktisk forstå hvilke rettigheter vedkommende
har.
Store deler av forvaltningen håndhever rettighetslover,
og det stiller etter disse medlemmers syn
i seg selv krav til en bevisst holdning til hvordan veiledningsplikten
oppfylles. Når rettigheter i det offentlige bare kan gjøres krav
på gjennom det offentlige, mener disse medlemmer at
brukernes behov må veie tyngre enn hensynet til forvaltningens ressurser. Disse medlemmer er ikke enige i et premiss
hvor det er en automatisk motsetning mellom veiledning og effektiv saksbehandling.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk
Venstreparti, fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen følge
opp overfor forvaltningen gjennom forskrift, veiledninger etc. og
understreke at veiledningsplikten først kan anses som oppfylt når
informasjonen er mottatt og forstått av den enkelte.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet vil understreke at de er helt enige i
det meste Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre skriver
i sine merknader om veiledningsplikten, men kan ikke stille seg
bak deler av beskrivelsen av dagens situasjon eller forslaget som
er fremmet.