Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Stortinget har vedtatt og lovfestet to klimamål i klimaloven.
Innen 2030 skal Norges klimagassutslipp reduseres med minst 55 pst.
sammenlignet med utslippsnivået i 1990. Dette er et nødvendig steg
på veien mot målet om et nullutslippssamfunn innen 2050, hvor utslippene
skal reduseres med 90–95 pst. Å nå disse målene er avgjørende –
både for å begrense skadelige og irreversible klimaendringer og
for å sikre en forutsigbar omstilling av norsk økonomi som ivaretar
velferd og verdiskaping i framtiden.
Dette medlem merker
seg at regjeringen nå har foreslått et nytt klimamål for 2035, som
skal meldes inn under Parisavtalen og lovfestes i klimaloven. Dette medlem mener det er positivt at
regjeringen vil foreslå et oppdatert mål i tråd med Parisavtalen,
men vil understreke at nye mål er lite verdt hvis de ikke følges
opp med konkrete tiltak. Dette medlem viser
i denne forbindelse til at norske utslipp ved inngangen til 2024 likevel
bare var 9,1 pst. lavere enn i 1990.
Dette medlem viser
til at Regjeringens klimastatus og -plan (2024–2025) viser at dagens
politikk vil etterlate et utslippgap på 5,4 millioner tonn CO2-ekvivalenter
i ikke-kvotepliktig sektor i 2030. Dette medlem mener
dette illustrerer betraktningene til Klimautvalget 2050 om at norsk
klimapolitikk i stor grad har basert seg på kvotekjøp i utlandet
og andre fleksible mekanismer i stedet for gjennomføring av nødvendige utslippskutt
i Norge. Både Klimautvalget 2050 og Miljødirektoratet (Klimatiltak
i Norge, 2025) har advart om at kvotekjøp kan bli både dyrt og usikkert.
Det er ikke gitt at andre land innenfor EU-systemet vil overoppfylle sine
klimamål og ha utslippsreduksjoner å selge.
Dette medlem erkjenner
behovet for en viss fleksibilitet i klimapolitikken, men mener det
er oppsiktsvekkende at regjeringen for både 2030- og nå også 2035-målet
planlegger for omfattende bruk av fleksible mekanismer og kvotekjøp
framfor faktiske utslippskutt i Norge. Dette
medlem mener man med denne politikken ikke løser problemet,
men utsetter det. I et 2050-perspektiv vil kvotekjøp være en kostbar
utsettelse. Å utsette klimakutt ved å betale andre for å kutte utslipp vil
verken gi nødvendig omstilling eller sikre norsk næringsliv en konkurransedyktig
framtid. Dette medlem viser videre til
at dette står i sterk kontrast til klimaplanen for perioden 2021–2030
(Meld. St. 13 (2020–2021)), som ble lagt fram av Venstres daværende klima-
og miljøminister, hvor det ble lagt opp til å overoppfylle målet
for ikke-kvotepliktig sektor med fem pst.
Komiteens medlemmer
fra Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser videre til
at Riksrevisjonen (Dokument 3:15 (2023–2024)) allerede har kritisert
myndighetenes manglende styring og koordinering i klimapolitikken
og påpekt at dagens virkemidler ikke er tilstrekkelige for å nå
Stortingets vedtatte klimamål. Med et nytt og enda mer ambisiøst
mål for 2035 understreker disse medlemmer at
det haster å sette inn støtet. Det må nå legges frem virkemidler
som faktisk virker – på tvers av alle sektorer – og gir reelle utslippskutt
i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå
og revidere metode- og beslutningsverktøyene som brukes i transportplanlegging,
herunder i arbeidet med Nasjonal transportplan, slik at de er i
tråd med Norges klima- og miljømål.»
«Stortinget ber regjeringen legge
fram en forpliktende plan for nullutslippsløsninger på ikke-elektrifiserte
togstrekninger.»
«Stortinget ber regjeringen utrede
og fremme forslag om krav til nullutslipp eller biogass i offentlige
anskaffelser av transporttjenester.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om nullutslippskrav i offentlige anskaffelser av hurtigbåter
fra 2026.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om nullutslippskrav til servicefartøy i havbruksnæringen
fra 2027.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om nullutslippskrav til offshorefartøy fra 2027.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om krav til overgang til nullutslipp eller biogass i anbud
og kontrakter der det i dag benyttes flytende naturgass (LNG).»
«Stortinget ber regjeringen utrede
et nasjonalt krav om bruk av landstrøm i skipsfarten for å sikre
utslippskutt i sektoren, herunder at det vurderes hvilke skip kravet
bør gjelde for, samt om det er behov for støtte til ytterligere
utbygging av landstrømanlegg.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om en tilskuddsordning for karbonfangst og -lagring på avfallsanlegg
ved de store byene.»
«Stortinget ber regjeringen utrede
en støtteordning for CCS i industrien, basert på et auksjonssystem
som involverer et differansekontraktregime som kobles mot kvoteprisen,
slik at utbetalingene for staten blir mindre jo høyere kvoteprisen
er.»
«Stortinget ber regjeringen fastsette
årlige mål for redusert avskoging for å nå netto null avskoging
i Norge fra 2030.»
Komiteens medlemmer
fra Rødt og Venstre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at Sokkeldirektoratet bidrar til en forsvarlig forvaltning av
norske petroleumsressurser i tråd med Norges klimamål og internasjonale
klimaforpliktelser.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå
og fremme forslag til justeringer i skatte- og avgiftssystemet for
å fremme klimavennlige valg. Gjennomgangen kan blant annet omfatte
firmabilbeskatning, trafikkforsikringsavgift, engangsavgift, veibruksavgift
og grunnavgift, med mål om å sikre at avgiftsnivået og insentivene
effektivt bygger opp under målene for lav- og nullutslippsløsninger.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å gi lastebiler og varebiler som er utslippsfrie eller
går på biogass, tilgang til kollektivfeltene der det er lokalt ønske
om det.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå
og fremme forslag til justeringer i skatte- og avgiftssystemet for
å fjerne unødvendige hindringer og gjøre det mer lønnsomt med gjenbruk.»
«Stortinget ber regjeringen utrede
og fremme forslag om et midlertidig nasjonalt bompengefritak for
lastebiler og varebiler som er utslippsfrie eller går på biogass.»
Komiteens medlem
fra Venstre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i en
tilleggsavtale gi Enova ansvar for å etablere et nasjonalt nett
av fyllestasjoner for flytende biogass og hydrogen.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet
De Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå
det regulatoriske rammeverket for fiskefartøy og fjerne unødvendige
hindringer i reguleringene samt sørge for at disse ikke utgjør barrierer
for innovasjon og reduserte klimagassutslipp fra fiskeflåten.»
«Stortinget ber regjeringen sikre
at Enova oppretter et målrettet støtteprogram for fiskerinæringen.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
en handlingsplan for utslippskutt i fiske.»
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag som sikrer nasjonale midler under den europeiske hydrogenbanken.»
«Stortinget ber regjeringen prioritere
implementeringen av FuelEU Maritime i norsk lovverk for å sikre forutsigbare
rammevilkår for omstilling i sjøfarten.»
«Stortinget ber regjeringen utrede
hvordan utslipp fra fritidsbåter kan reduseres, herunder momsfritak
for elbåter, for å gjøre Norge til et ledende land for utvikling av
ny elbåtteknologi på privatmarkedet, etter modell av norsk elbilpolitikk.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
og fremme forslag om en avgift på mineralgjødsel, hvor formålet
er å redusere utslipp av lystgass.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om krav til at offentlige anskaffelser av mat og måltidstjenester skal
være i tråd med kostholdsrådene.»
«Stortinget ber regjeringen utrede
og fremme forslag om en ordning med en negativ CO2-avgift,
hvor fangst av CO2 fra omgivelsesluft (DACCS) og fangst
av biogene utslipp (bio-CCS eller BECCS) belønnes med 3 000 kroner
per tonn.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om at 100 pst. av den samlede kompensasjonen en virksomhet
mottar fra CO2-kompensasjonsordningen, skal brukes på
klima- og energieffektiviseringstiltak fra 2026.»