2.3 Presidentskapets merknader
Presidentskapet foreslår
at loven endrer tittel fra lov om godtgjørelse for stortingsrepresentanter (stortingsgodtgjørelsesloven)
til lov om godtgjøring og andre ytelser til stortingsrepresentanter
(representantytelsesloven). Den nye loven regulerer langt flere
ytelser enn representantenes faste godtgjøringer, og lovens tittel
bør reflektere dette. Ordet «ytelse» dekker, i tillegg til rene
utbetalinger (for eksempel godtgjøring og fratredelsesytelse), også
refusjoner (for eksempel for utgifter til reiser) og naturalytelser
med økonomisk verdi (for eksempel pendlerbolig).
Presidentskapet er
enig med utvalget i at loven bør ha en formålsbestemmelse, og foreslår
å lovfeste utvalgets forslag med noen små språklige justeringer.
I tillegg foreslås det presisert at det også er et formål med loven
å bidra til at Stortingets administrasjon kan forvalte ytelsene
på en god måte. Bestemmelsen vil være klargjørende for lovens brukere
og et hjelpemiddel ved tolkingen av de øvrige reglene i loven.
Både den nåværende loven og utvalgets forslag
har en bestemmelse som avgrenser lovens virkeområde til valgte stortingsrepresentanter
og til fast møtende og innkalte vararepresentanter, med mindre det
er fastsatt noe annet. Slik bestemmelsen er formulert, synes den
likevel ikke å ha noen annen funksjon enn å opplyse om det som allerede
følger av andre bestemmelser, nemlig at loven regulerer godtgjøring
og andre ytelser til de som er valgt inn på Stortinget, med nærmere
regler for valgte representanter, faste møtende vararepresentanter
og innkalte vararepresentanter. Presidentskapet mener
at bestemmelsen er overflødig, og den foreslås derfor ikke videreført.
Presidentskapet foreslår
noen endringer i definisjonen av «fast møtende vararepresentanter»
sammenlignet med den nåværende loven for å bringe lovteksten bedre
i samsvar med Stortingets praksis. Presidentskapet mener
at definisjonen bør synliggjøre at også vararepresentanter som møter
fast for representanter som trer ut av Stortinget fordi de ikke
lenger er valgbare etter Grunnloven § 62 første ledd, regnes som fast
møtende vararepresentanter. På den annen side bør representanter
som møter for representanter som «er avgått ved døden», tas ut av
definisjonen. Når en representant avgår ved døden, tar vararepresentanten
formelt sete som stortingsrepresentant. En slik definisjon vil også
harmonere med valglovens regler om kåring av representanter og fullmakter.
Presidentskapet foreslår
videre en språklig justering i utvalgets forslag til definisjon
av «innkalte vararepresentanter», for å få frem at innvilgelse av
permisjon for en stortingsrepresentant er en forutsetning for å
innkalle en vararepresentant.
Presidentskapet er
enig med utvalget i at loven bør definere ordene «hjemsted» og «kjørelengde»,
men foreslår at definisjonene inntas i det kapitlet ordene brukes,
det vil si i kapitlet om ytelser til representanter som pendler.
Presidentskapet mener
det er bedre med én felles hjemmel for å gi retningslinjer i lovens
innledende kapittel, enn fortløpende hjemler knyttet til de enkelte ytelsene.
Sett i lys av at presidentskapet allerede har hjemmel i Stortingets
forretningsorden § 9 a til å gi retningslinjer om andre ytelser
enn de som reguleres i loven, mener presidentskapet det
er unødvendig at loven får en bestemmelse om det. Presidentskapet går
derfor ikke videre med utvalgets forslag på dette punktet.
Slik presidentskapet ser
det, bør loven få en bestemmelse som klart slår fast at presidentskapet
kan delegere sin myndighet etter loven til Stortingets direktør. Selv
om det allerede går frem av Stortingets forretningsorden § 9 a tredje
ledd at det generelt er adgang til delegasjon i administrative saker,
er det av pedagogiske årsaker fordelaktig at det fremgår direkte
av loven at myndighet etter loven kan delegeres. I motsetning til
utvalget, som foreslo at bestemmelsen skulle plasseres i det avsluttende
kapitlet om administrative bestemmelser og reaksjoner, foreslås
bestemmelsen plassert i det innledende kapitlet.
Presidentskapet går
ikke videre med utvalgets forslag om å lovfeste at Stortingets presidentskap
utøver den myndigheten som er tillagt «Stortinget» i loven. Presidentskapet
ser ikke behov for at det tas inn en generell bestemmelse i loven
om at presidentskapet utøver denne myndigheten. Innenfor de rammene
som er vedtatt av Stortinget, har presidentskapet et overordnet ansvar
for administrative saker i samsvar med Stortingets forretningsorden
§ 9 a første ledd. I de tilfeller hvor det er særlig behov for å
presisere hvor myndigheten ligger, foreslås dette presisert i tilknytning
til de aktuelle bestemmelsene.