1.1 Innledning
Stortingets presidentskap legger med dette frem forslag
til lov om godtgjøring og andre ytelser til stortingsrepresentanter
(representantytelsesloven). Loven skal erstatte lov 20. desember
2016 nr. 106 om godtgjørelse for stortingsrepresentanter (stortingsgodtgjørelsesloven).
Lovforslaget er utformet i tråd med de føringer
for ny lov som presidentskapet la frem for Stortinget i Innst. 499
S (2022–2023) fra Stortingets presidentskap om økonomiske ordninger
for stortingsrepresentanter og Innst. 522 L (2024–2025) fra finanskomiteen
om Endringer i folkeregisterloven og skatteloven (særlige bostedsregler
og pendlerregler for stortingsrepresentanter mv.).
Ved stortingsvedtak 856 fra 15. juni 2023 vedtok Stortinget:
«Stortinget ber presidentskapet følge
opp Representantordningsutvalgets rapporter i tråd med merknadene
i Innst. 499 S (2022–2023), herunder å legge et frem forslag til
ny stortingsgodtgjørelseslov som kan tre i kraft etter stortingsvalget
i 2025.»
Stortingsrepresentanter har et verv, ikke et
ansettelsesforhold. Stortingsvervet har ikke grunnlag i arbeidsavtale,
men er basert på valg og ombudsplikt etter Grunnloven. Rettigheter
som følger av arbeidsmiljøloven, ferieloven, statsansatteloven og
tariffavtaler gjelder ikke for representantene.
Stortingsrepresentantene har ikke regulert arbeidstid.
I tillegg til oppgavene knyttet til møtevirksomheten i Stortinget
og komiteene, deltar representantene aktivt i partiet, i media og
i andre fora i representantenes valgdistrikter. I periodene uten
møter i plenum på Stortinget gjennomføres blant annet komité- og
delegasjonsreiser, og representantene utfører arbeid i sine valgdistrikter.
Stortingsrepresentantene er valgt inn fra hele
landet, og trer inn i vervet med ulik bakgrunn. Ytelsene til stortingsrepresentantene
skal sikre at alle som blir valgt inn på Stortinget får mulighet
til å utøve vervet på like vilkår uavhengig av bosted, bakgrunn
og livssituasjon. Stortinget må derfor ha ordninger som dekker reelle
behov for representantene, slik som boliger som stilles til disposisjon
for representanter som pendler fra andre deler av landet til Oslo,
og ordninger som kompenserer for kostnader som følger av vervet,
for eksempel dekning av reiseutgifter. Samtidig er det viktig for
innbyggernes tillit til stortingsrepresentantene at ytelsene er rimelige
sammenliknet med ytelser og velferdsordninger ellers i samfunnet.
Ytelsene må ha en begrunnelse som er mulig for folk flest å forstå.
Forslaget viderefører dagens regler på de fleste punkter,
men inneholder også noen nye bestemmelser og noen endringer sammenliknet
med gjeldende rett. Presidentskapet foreslår at regler om pendlerbolig,
som i dag kun reguleres i retningslinjer, tas inn i loven. Presidentskapet
har også lagt vekt på å legge frem et forslag til en mer moderne,
brukervennlig og systematisk oppbygd lov.