Kapittel 1 Innledende bestemmelser
§ 1 Lovens formål
Formålet med loven er å etablere ordninger for
økonomisk stønad og forutsigbare strøm- og fjernvarmepriser til
husholdnings- og fritidsboligforbruk. Loven viderefører strømstønad
for husholdningskunder og etablerer strømstønad for husholdningskunder
som bruker fjernvarme, samt ordning for sikring av strøm- og fjernvarmepris
for husholdnings- og fritidsboligkunder.
§ 2 Virkeområde
Loven gjelder på norsk landterritorium.
§ 3 Forvaltning av ordningene
– strøm
Reguleringsmyndigheten for energi skal beregne
og offentliggjøre stønadssatser, forestå overføring av stønad og
prissikringsbeløp til og fra nettselskapene og føre tilsyn med ordningene
for strøm.
Nettselskapene skal beregne stønadsbeløp for nettkunder
med rett til stønad etter at stønadssatsene er fastsatt av Reguleringsmyndigheten
for energi, og betale ut stønaden.
Nettselskapene skal beregne prissikringsbeløp
for nettkunder som deltar i ordning for sikring av strømpris, og
kreve inn eller betale ut netto prissikringsbeløp. Med prissikringsbeløp
menes differansen mellom spotprisen per time i budområdet og referanseprisen,
multiplisert med nettkundens avregnede forbruk.
Kraftleverandører som utfører gjennomfakturering av
nettkunder, skal sikre at stønadsbeløp og netto prissikringsbeløp
som er fastsatt av nettselskapet, tilfaller nettkunden ved fakturering.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om forvaltning av ordningene for strøm, herunder om behandling av
personopplysninger.
§ 4 Forvaltning av ordningene
– fjernvarme
Norges vassdrags- og energidirektorat skal beregne og
offentliggjøre stønadssatser og føre tilsyn med ordningene for fjernvarme.
Departementet kan utpeke en aktør som skal forestå
overføring av stønad og prissikringsbeløp til og fra fjernvarmeselskapet.
Fjernvarmeselskapet skal beregne stønadsbeløp
og betale ut stønad til fjernvarmekunder med rett til stønad etter
at stønadssatsene er fastsatt av Norges vassdrags- og energidirektorat.
Fjernvarmeselskapet skal beregne prissikringsbeløp
for fjernvarmekunder som deltar i ordning for sikring av fjernvarmepris,
og kreve inn eller betale ut prissikringsbeløp. Med prissikringsbeløp
for fjernvarme menes differansen mellom månedlig gjennomsnitts elspotpris
i budområdet og referanseprisen, multiplisert med fjernvarmekundens
avregnede forbruk.
Fjernvarmeselskapet skal sikre at stønadsbeløp
eller prissikringsbeløp tilfaller fjernvarmekunden ved fakturering.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om forvaltning av ordningene for fjernvarme, herunder om behandling
av personopplysninger.
Kapittel 2 Strømstønad
§ 5 Rett til strømstønad
Nettkunder som har husholdningsforbruk, har
rett til strømstønad etter ordningen.
Departementet kan gi forskrift med nærmere bestemmelser
om hvem som har rett til strømstønad, og om utvidelse av ordningen
til nettkunder som driver landbruksvirksomhet.
Ved uenighet mellom nettselskap og nettkunde
om rett til å bli omfattet av ordningen kan nettkunden bringe saken
inn for avgjørelse hos Reguleringsmyndigheten for energi. Reguleringsmyndigheten
for energi avgjør saken ved enkeltvedtak. Departementet kan gi forskrift
om klage til Energiklagenemnda.
§ 6 Beregning av strømstønad
Reguleringsmyndigheten for energi skal beregne
og offentliggjøre stønadssatser.
Nettselskapene skal beregne stønadssatser for
hver enkelt nettkunde fortløpende og automatisk. Stønadssatsene
beregnes time for time etter elspotpris i budområdet hvor nettkunden
er tilknyttet, fratrukket terskelverdi, som deretter skal multipliseres
med stønadsgraden. Beregningen skal ta hensyn til merverdiavgift.
Nettselskapet skal i forbindelse med fakturering
beregne stønad for hver enkelt nettkunde med rett til stønad på
grunnlag av stønadssatser og timesforbruk.
Departementet fastsetter stønadsgrad og terskelverdi
i forskrift.
Departementet kan gi nærmere forskrift om beregning
av stønad, herunder om fastsettelse og anvendelse av forbrukstak
og om beregning av stønad for nettkunder uten timesmåling. Departementet
kan i forskrift fastsette en nedre grense for når det utbetales
strømstønad.
§ 7 Utbetaling av strømstønad
Stønaden skal komme til fradrag i fakturert
nettleie fra nettselskapet. Dersom nettleien faktureres separat og
stønaden overstiger nettleien, skal det overskytende beløpet utbetales
til nettkunden senest ved fakturaforfall.
Ved gjennomfakturering skal kraftleverandøren sørge
for at utbetaling til nettkunden skjer gjennom fradrag på faktura.
Dersom stønadsbeløpet overstiger nettleien, skal nettselskapet overføre
det overskytende beløpet til kraftleverandøren.
Informasjon om forbruk og stønadsbeløp skal fremgå
av fakturaen fra kraftleverandøren som utfører gjennomfakturering,
eller nettselskapet. Det skal gis informasjon til nettkunden om
at stønadssatser time for time offentliggjøres av Reguleringsmyndigheten
for energi.
For nettselskap med leveringsplikt etter energiloven
§ 3-3 gjelder første og tredje ledd tilsvarende.
Kapittel 3 Ordning for sikring av strømpris (Norgespris)
§ 8 Ordning for sikring av
strømpris
På forespørsel fra nettkunden skal nettselskapet
tilby deltagelse i ordning for sikring av strømpris. Nettkunder
som har husholdnings- eller fritidsboligforbruk, kan delta i ordningen.
Nettkundens målepunkt bindes ut prisperioden hvis nettkunden velger
å inngå avtale om sikring av strømpris. Nettkunden taper rett til strømstønad
i samme tidsrom som nettkunden deltar i ordning for sikring av strømpris.
Nettselskapet skal beregne prissikringsbeløp
per time for nettkunde nevnt i første ledd, basert på målt strømforbruk
og referansepris, på følgende måte:
-
a. I forbrukstimer
med elspotpris over referansepris skal kunden få et tilskudd tilsvarende
elspotpris fratrukket referansepris. Beregningen skal ta hensyn
til merverdiavgift.
-
b. I forbrukstimer med elspotpris under
referansepris skal kunden betale et beløp tilsvarende referansepris
fratrukket elspotpris. Beregningen skal ta hensyn til merverdiavgift.
Elspotpris skal være timespris i budområdet
kunden tilhører. Nettselskapet skal kreve inn eller betale ut netto
prissikringsbeløp per måned. Beregningen skal gjøres etterskuddsvis
for hver måned eller dersom nettkunden sier opp nettavtalen.
Departementet fastsetter referansepris i forskrift. Fastsettelsen
av referansepris i det enkelte år skal ta utgangspunkt i prisbildet
for strøm fremover. Prisfastsettelsen skal samtidig ivareta at formålet
med ordningen er å sikre forutsigbare og stabile strømpriser med
utgangspunkt i den reelle historiske kraftprisutviklingen. Fastsatt
referansepris i ordningen har 12 måneders varighet med mindre annet
fremgår av forskrift.
Ved uenighet mellom nettselskap og nettkunde
om rett til å bli omfattet av ordningen kan nettkunden bringe saken
inn for avgjørelse hos Reguleringsmyndigheten for energi. Reguleringsmyndigheten
for energi avgjør saken ved enkeltvedtak. Departementet kan gi forskrift
om klage til Energiklagenemnda.
Departementet kan gi forskrift om ordningen,
herunder om hvem som er omfattet, fakturering, bindingstid, avbestilling,
utbetaling og forbrukstak samt administrering av ordningen.
§ 9 Gjennomføring av ordning
for sikring av strømpris
Nettkunden må samtykke i deltakelse i ordningen for
sikring av strømpris etter § 8.
Nettselskapene skal beregne prissikringsbeløp
for nettkunder som deltar i ordning for sikring av strømpris, og
kreve inn eller betale ut netto prissikringsbeløp etter § 8. Netto
utbetalt prissikringsbeløp fra nettselskapet til nettkundene skal
refunderes fra Reguleringsmyndigheten for energi. Netto skyldig
prissikringsbeløp fra nettkundene til nettselskapet skal overføres
til Reguleringsmyndigheten for energi. Ved mislighold av skyldig prissikringsbeløp
kan nettselskapet forfølge kravet overfor nettkunden.
Ved oppstart av nye nettanlegg eller ved anleggsovertagelse
kan beregningen etter § 8 gjøres for kortere tidsrom enn én måned.
For nettselskap med leveringsplikt etter energiloven
§ 3-3 gjelder første og andre ledd tilsvarende.
Departementet kan gi forskrift om nettselskapenes administrasjon
av ordningen.
§ 10 Valg av teknisk løsning
ved gjennomføring av ordning for sikring av strømpris
Reguleringsmyndigheten for energi kan bestemme hvilken
teknisk løsning som nettselskapene og avregningsansvarlig skal benytte
for gjennomføring av ordning for sikring av strømpris.
§ 11 Forholdet til annet
regelverk
Avtale om sikring av strømpris er ikke et forbrukerkjøp
etter forbrukerkjøpsloven.
Kapittel 4 Ordning for sikring av fjernvarmepris
(Norgespris) og strømstønad for fjernvarme
§ 12 Rett til strømstønad
for fjernvarmekunder
Fjernvarmekunder som har husholdningsforbruk og
er kunder av fjernvarmeanlegg med konsesjon etter energiloven § 5-1,
har rett til strømstønad etter ordningen.
Departementet kan gi forskrift med nærmere bestemmelser
om hvem som har rett til stønad.
Ved uenighet mellom fjernvarmeselskapet og fjernvarmekunden
om rett til å bli omfattet av ordningen kan fjernvarmekunden bringe
saken inn for avgjørelse hos Norges vassdrags- og energidirektorat.
Norges vassdrags- og energidirektorat avgjør saken ved enkeltvedtak.
Vedtaket kan påklages til departementet.
§ 13 Beregning av strømstønad
for fjernvarmekunder
Norges vassdrags- og energidirektorat skal beregne og
offentliggjøre gjennomsnittlig månedlig elspotpris for hvert budområde
(stønadsgrunnlag). Prisen skal beregnes som et aritmetisk gjennomsnitt
av alle timepriser.
Norges vassdrags- og energidirektorat skal beregne og
offentliggjøre stønadssatser hver måned. Stønadssatsene beregnes
månedlig som stønadsgrunnlag fratrukket terskelverdi, multiplisert
med stønadsgraden.
Fjernvarmeselskapet skal i forbindelse med fakturering
beregne stønad for hver enkelt fjernvarmekunde med rett til stønad
på grunnlag av stønadssatser og målt månedlig fjernvarmeforbruk.
Beregningen skal ta hensyn til merverdiavgift.
Departementet kan gi nærmere forskrift om beregning
av stønad, herunder om fastsettelse og anvendelse av forbrukstak
og krav til måling. Departementet kan i forskrift fastsette en nedre
grense for når det utbetales strømstønad.
§ 14 Utbetaling av strømstønad
Strømstønad skal utbetales månedlig. Stønaden skal
komme til fradrag i faktura fra fjernvarmeselskapet.
Informasjon om forbruk og stønadsbeløp skal fremgå
av fakturaen fra fjernvarmeselskapet. Det skal gis informasjon til
fjernvarmekunden om at stønadssatser offentliggjøres av Norges vassdrags-
og energidirektorat.
§ 15 Ordning for sikring
av fjernvarmepris
På forespørsel fra fjernvarmekunden skal fjernvarmeselskapet
tilby kunder av fjernvarmeanlegg med konsesjon etter energiloven
§ 5-1 og som har husholdnings- eller fritidsboligforbruk, deltagelse
i ordning for sikring av fjernvarmepris. Energimåleren til fjernvarmekunden
bindes ut prisperioden hvis fjernvarmekunden velger å inngå avtale
om sikring av fjernvarmepris. Med energimåler menes måler som står
i punktet der fjernvarmeselskapet beregner kundens fjernvarmeforbruk som
danner grunnlag for fakturering. Fjernvarmekunden taper rett til
strømstønad for fjernvarme i samme tidsrom som fjernvarmekunden
deltar i ordning for sikring av fjernvarmepris.
Fjernvarmeselskapet skal beregne prissikringsbeløp
per måned for fjernvarmekunde nevnt i første ledd, basert på målt
fjernvarmeforbruk og referansepris, på følgende måte:
-
a. I forbruksmåned
med elspotpris over referansepris skal kunden få et tilskudd tilsvarende
elspotpris fratrukket referansepris. Beregningen skal ta hensyn
til merverdiavgift.
-
b. I forbruksmåned med elspotpris under
referansepris skal kunden betale et beløp tilsvarende referansepris
fratrukket elspotpris. Beregningen skal ta hensyn til merverdiavgift.
Elspotpris skal være gjennomsnittlig månedspris
i budområdet kunden tilhører.
Fjernvarmeselskapet skal kreve inn eller betale
ut prissikringsbeløp per måned. Beregningen skal gjøres etterskuddsvis
for hver måned eller dersom fjernvarmekunden sier opp fjernvarmeavtalen.
Ved uenighet mellom fjernvarmekunde og fjernvarmeselskap
om rett til å bli omfattet av ordningen kan fjernvarmekunden bringe
saken inn for avgjørelse hos Norges vassdrags- og energidirektorat.
Norges vassdrags- og energidirektorat avgjør saken ved enkeltvedtak.
Vedtaket kan påklages til departementet.
Departementet kan gi forskrift om ordningen,
herunder om hvem som er omfattet, fakturering, måling, bindingstid,
utbetaling og forbrukstak samt administrering av ordningen.
§ 16 Gjennomføring av ordning
for sikring av fjernvarmepris
Fjernvarmekunden må samtykke for å delta i ordningen
for sikring av fjernvarmepris etter § 15.
Fjernvarmeselskapet skal beregne prissikringsbeløp
for fjernvarmekunder som deltar i ordning for sikring av fjernvarmepris,
og kreve inn eller betale ut prissikringsbeløp etter § 15. Prissikringsbeløpet
skal komme som tillegg eller fradrag i faktura fra fjernvarmeselskapet.
Utbetalt prissikringsbeløp fra fjernvarmeselskap til fjernvarmekunde
skal refunderes fra den aktøren departementet utpeker. Skyldig prissikringsbeløp
fra fjernvarmekunde til fjernvarmeselskap skal overføres til den
aktøren departementet utpeker.
Fjernvarmeselskapet skal rapportere kundeinformasjon,
månedlig forbruk og prissikringsbeløp til den aktøren departementet
utpeker.
Departementet kan gi forskrift om fjernvarmeselskapenes
administrasjon av ordningen.
§ 17 Valg av teknisk løsning
ved gjennomføring av ordning for sikring av fjernvarmepris
Den aktøren departementet utpeker, kan bestemme
hvilken teknisk løsning som fjernvarmeselskapene skal benytte for
gjennomføring av ordning for sikring av fjernvarmepris.
§ 18 Krav til måling og fakturering
Fjernvarmeselskapet skal måle og fakturere fjernvarmekundene
på månedlig basis.
§ 19 Husholdningskunder av
fjernvarmeanlegg uten konsesjon (nærvarme)
Departementet kan gi forskrift med nærmere bestemmelser
om utforming av rettigheter og plikter for fjernvarmeanlegg uten
konsesjon og kunder av slike anlegg som har husholdningsforbruk.
§ 20 Forholdet til annet
regelverk
Avtale om sikring av fjernvarmepris er ikke
et forbrukerkjøp etter forbrukerkjøpsloven.
§ 21 Krav til regnskapsmessig
skille
Fjernvarmeselskapene plikter å føre egne prosjektregnskap
og separate kontoer for administrasjonen av ordning for sikring
av fjernvarmepris og strømstønadsordningen. Fjernvarmeselskapene
skal årlig fremlegge bekreftelse fra revisor på at det er ført separate prosjektregnskap,
og at det er benyttet separate kontoer.
Kapittel 5 Øvrige bestemmelser
§ 22 Hensyn til kraftsituasjonen
Departementet kan gi forskrift om opphør og
justering av ordningene av hensyn til kraftsituasjonen.
§ 23 Rapportering, kontroll
og tilsyn
Nettselskapene skal hver måned, uten ugrunnet opphold,
oversende til Reguleringsmyndigheten for energi en oversikt over
utbetalinger av stønad for begge ordningene og innbetalinger fra
nettkundene etter § 9. Fjernvarmeselskapene skal hver måned, uten
ugrunnet opphold, oversende til den aktøren departementet utpeker,
en oversikt over utbetalinger av stønad for begge ordningene og
innbetalinger fra fjernvarmekundene etter § 15.
Reguleringsmyndigheten for energi kan gi de
pålegg som er nødvendige for gjennomføringen av bestemmelser gitt
i eller i medhold av denne loven i tilknytning til strøm. Tilsvarende
kan Norges vassdrags- og energidirektorat gi pålegg som er nødvendige
for gjennomføringen av bestemmelser gitt i eller i medhold av denne
loven i tilknytning til fjernvarme.
Reguleringsmyndigheten for energi fører tilsyn med
begge ordningene for strøm. Norges vassdrags- og energidirektorat
fører tilsyn med begge ordningene for fjernvarme.
§ 24 Innhenting av opplysninger
Reguleringsmyndigheten for energi kan pålegge nettselskaper,
kraftleverandører og Elhub AS, uten hinder av taushetsplikt, å gi
opplysninger som er nødvendige for fastsetting av stønad eller prissikringsbeløp
etter denne loven og kontrollen av denne.
Norges vassdrags- og energidirektorat kan pålegge fjernvarmeselskaper,
uten hinder av taushetsplikt, å gi opplysninger som er nødvendige
for fastsetting av stønad eller prissikringsbeløp etter denne loven
eller kontrollen av denne. På samme vilkår som i første punktum kan
den aktøren departementet utpeker, pålegge fjernvarmeselskaper å
gi opplysninger for kontroll av stønad eller prissikringsbeløp.
Uten hinder av taushetsplikt skal den aktøren departementet utpeker,
på forespørsel dele innhentende opplysninger med Norges vassdrags- og
energidirektorat.
Boligselskaper er pliktig til å gi den informasjonen som
er nødvendig for gjennomføring av ordningene. Departementet kan
fastsette boligselskapers informasjonsplikt i forskrift.
§ 25 Tilbakebetaling av uriktig
utbetalt stønad eller prissikringsbeløp
Dersom det i tilknytning til strøm er utbetalt
uriktig stønad eller beregnet uriktig prissikringsbeløp til en nettkunde,
kan Reguleringsmyndigheten for energi fatte vedtak med krav om tilbakebetaling
av det uriktige beløpet. Departementet kan gi forskrift om klage
til Energiklagenemnda.
Norges vassdrags- og energidirektorat kan på
samme vilkår som i første ledd fatte vedtak med krav om tilbakebetaling
av det uriktig utbetalte beløpet for fjernvarme. Vedtaket kan påklages
til departementet.
Krav om tilbakebetaling kan frafalles helt eller
delvis av Reguleringsmyndigheten for energi og Norges vassdrags-
og energidirektorat innenfor deres ansvarsområder.
Krav om tilbakebetaling etter første og andre
ledd forfaller til betaling tre uker etter at kravet er sendt til skyldneren.
Departementet kan gi forskrift om tilbakebetaling av
uriktig utbetalt stønad eller prissikringsbeløp, herunder om tilbakebetaling
til nettselskapet eller fjernvarmeselskapet uten at det er fattet
vedtak etter første ledd.
§ 26 Tvangsmulkt
Ved overtredelse av denne loven eller bestemmelser eller
pålegg gitt i medhold av loven kan Reguleringsmyndigheten for energi
fastsette en tvangsmulkt etter reglene i forvaltningsloven § 51
for overtredelser av bestemmelser som omhandler sikring av strømpris
og strømstønad.
Ved overtredelse av denne loven eller bestemmelser eller
pålegg gitt i medhold av loven kan Norges vassdrags- og energidirektorat
fastsette tvangsmulkt etter reglene i forvaltningsloven § 51 for
overtredelser av bestemmelser som omhandler sikring av fjernvarmepris og
strømstønad for fjernvarme.
Tvangsmulkt kan fastsettes når overtredelse
av loven eller vedtak i medhold av loven er oppdaget. Tvangsmulkten
begynner å løpe dersom den ansvarlige oversitter fristen som er
fastsatt for retting av forholdet.
Tvangsmulkt er tvangsgrunnlag for utlegg.
§ 27 Forskrifter
Departementet kan gi forskrift til utfylling
av denne loven.
§ 28 Varighet
Regler gitt i eller i medhold av loven har varighet
til 31. desember 2029.
§ 29 Ikrafttredelse
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Fra samme tid oppheves midlertidig lov 22. desember 2021 nr. 170
om stønad til husholdninger som følge av ekstraordinære strømutgifter.
Kongen kan sette i kraft de enkelte bestemmelsene til forskjellig
tid.