1. Sammendrag

1.1 Prop. 148 L (2024–2025)

Regjeringen vil gi norske husholdninger økt trygghet og forutsigbarhet i en tid med volatile og tidvis svært høye strømpriser. Energidepartementet fremmer i denne proposisjonen forslag til en ny lov om Norgespris og strømstønad til husholdninger. Lovforslaget har sin bakgrunn i departementets høringsnotater, som ble sendt på høring 10. mars og 31. mars 2025.

Formålet med loven er å etablere ordninger for økonomisk stønad og forutsigbare strømpriser og fjernvarmepriser til husholdnings- og fritidsboligforbruk. Loven viderefører strømstønad for husholdningskunder, etablerer strømstønad for husholdningskunder som bruker fjernvarme, og etablerer Norgespris som en forutsigbar strøm- og fjernvarmepris for husholdnings- og fritidsboligkunder.

For strøm er strømstønadsordningen for husholdninger innrettet slik at hvis spotprisen i enkelttimer overstiger en terskelverdi per kWh, dekker strømstønadsordningen en gitt prosentandel av spotprisen over dette nivået. For fjernvarme foreslås en tilsvarende ordning basert på fjernvarmekundens månedlige energiforbruk og differansen mellom terskelverdi og gjennomsnittlig månedlig spotpris for strøm.

Norgespris foreslås innrettet som en statlig finansiert ordning for sikring av strømpris og fjernvarmepris for husholdnings- og fritidsboligkunder. Norgespris for strøm innebærer at den enkelte nettkunde avregnes mot en fast pris per kWh (referansepris) time for time, med utgangspunkt i spotprisen for strøm. Norgespris for fjernvarme foreslås innrettet tilsvarende, men med utgangspunkt i gjennomsnittlig månedlig spotpris for strøm.

Det foreslås at ordningene administreres av nettselskapene og fjernvarmeselskapene, som skal forestå inn- og utbetalinger til sine kunder og sørge for at alle kunder får mulighet til å inngå avtale om Norgespris. Ansvaret for å forvalte ordningene for strømkundene foreslås lagt til Reguleringsmyndigheten for energi (RME), som også vil føre nødvendig tilsyn med ordningene. Departementet vil utpeke en aktør til å forvalte ordningene for fjernvarme, og Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) vil føre tilsyn.

Siktemålet er at Norgespris-ordningen for strøm- og fjernvarmeforbruk og strømstønadsordningen for husholdninger som bruker fjernvarme, skal tre i kraft med virkning fra og med 1. oktober 2025. Det foreslås at Norgespris-ordningene og strømstønadsordningene for husholdninger løper frem til og med 31. desember 2029. Departementet arbeider parallelt med forskriftsregulering av ordningene. Forskriftene vil være gjenstand for egen høring.

I lovproposisjonen omtales ordningene for strømkundene og ordningene for fjernvarmekundene i egne kapitler. Videre er det i proposisjonens kapittel 6 gjort rede for de økonomiske og administrative konsekvensene av lovforslaget.

1.2 Dokument 8:82 S (2024–2025)

I dokumentet fremmes følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sørge for at også næringslivet og organisasjonslivet får tilbud om norgespris, ikke bare husholdninger.»

Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslaget.

1.3 Dokument 8:136 S (2024–2025)

I dokumentet fremmes følgende forslag:

  1. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om en strømstøtteordning utformet som en flat utbetaling til alle husstander i prisområdene NO1, NO2 og NO5, som erstatning for dagens strømstøtte. Strømstøtten skal utbetales over nettleien som i dag.

  2. Stortinget ber regjeringen skrinlegge planene om Norgespris.

  3. Stortinget ber regjeringen legge fram en plan for hvordan det kan bli enklere for husholdninger å velge fastpriskontrakter på markedsmessige vilkår, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.

  4. Stortinget ber regjeringen utrede og foreslå tiltak for å redusere pristoppene i prisområde NO2, for eksempel prisutjevning mellom prisområder i de dyreste timene, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»

Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslagene.

1.4 Dokument 8:166 S (2024–2025)

I dokumentet fremmes følgende forslag:

  1. Stortinget ber regjeringen legge fram forslag om en nasjonal makspris for hva kraftselskapene kan selge strømmen for innenlands. Nivået bør være på 35 øre/kWt i 2025. Regjeringen bes komme tilbake til Stortinget med detaljene om hvordan dette kan se ut, i forbindelse med statsbudsjettet for 2026.

  2. Stortinget ber regjeringen legge fram forslag om redusert el-avgift for alle, med en særlig stor reduksjon om vinteren. Regjeringen bes også innarbeide en luksustakst på el-avgiften som gjør el-avgiften større for ekstra høyt forbruk, det vil si over det dobbelte av gjennomsnittet for boligtypen.

  3. Stortinget ber regjeringen legge fram forslag til en ny nettleiemodell, med statlige maksimaltakster for nettleie for husholdninger, fritidsboliger og vanlige bedrifter med strømforbruk under 100 000 kWt / 0,1 GWt årlig forbruk, med et progressivt flerprissystem som gjør nettleien lavere for dem med lavt forbruk og høyere for dem med høyt forbruk sammenlignet med snittet for boligtypen. Regjeringen bes også utrede hvordan en slik modell kan innføres for store forbrukskunder.

  4. Stortinget ber regjeringen legge fram forslag om redusert moms på både strøm og nettleie, med reduksjon fra 25 prosent til 15 prosent.

  5. Stortinget ber regjeringen så snart som mulig gjennomføre nødvendige forskriftsendringer som sørger for at unntaket i forskrift til skatteloven for langsiktige kontrakter for kraft til standard fastprisavtaler i sluttbrukermarkedet også skal gjelde kontrakter med variabelt volum. Om nødvendig bes regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag for å sørge for dette.»

Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslagene.