Godtgjøringsutvalgets forslag til regulering av godtgjørelsene

Godtgjøringsutvalget avga 23. mai 2025 sin innstilling med vurdering av regulering av godtgjørelse for stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer.

I retningslinjer for Stortingets godtgjøringsutvalg, vedtatt av Stortingets presidentskap 3. juni 2021, fremgår det blant annet at utvalget skal begrunne sine beslutninger og rapportere om utviklingen i godtgjørelsene i forhold til det generelle lønnsnivået i Norge. Den generelle lønnsutviklingen er den mest relevante indikatoren for regulering av godtgjørelsene. Samtidig bør utvalget ta hensyn til særlige samfunnsmessige utfordringer når det er påkrevd.

I sin innstilling gir godtgjøringsutvalget en redegjørelse for den generelle lønnsutviklingen i samfunnet og en vurdering av om det foreligger særskilte samfunnsmessige forhold:

«[…] Retningslinjer for Stortingets godtgjøringsutvalg slår fast at den generelle lønnsutviklingen er den mest relevante indikatoren for vurdering av endring i godtgjøringen. Stortingets godtgjøringsutvalg har over lang tid lagt til grunn den økonomiske rammen for frontfaget ved regulering av godtgjørelsen for stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer.

Resultatet av forhandlingene i frontfaget 2025 er en ramme på 4,4 pst. Staten er enige med Akademikerne, Unio og YS om en ramme på 4,4 pst. Det er mekling i oppgjøret med LO Stat. Uenigheten dreier seg om fordeling av lønnsmidlene. I kommuneoppgjøret er det enighet med Akademikerne og Unio om en ramme på 4,4 pst., mens det er gått til mekling i oppgjøret med LO og YS.

Erfaringsmessig er frontfagsrammen et godt anslag for utviklingen i det generelle lønnsnivået. Godtgjøringsutvalget anbefaler fortsatt at man som hovedregel legger rammen for frontfagsoppgjøret til grunn som utgangspunkt for de årlige justeringene av godtgjørelsen for stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer. Dette vil over tid gi en utvikling av godtgjørelsene som samsvarer med den generelle lønnsutviklingen, i tråd med mandatet og retningslinjene som er gitt for godtgjøringsutvalgets arbeid.

[…] Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene (TBU) har anslått konsumprisveksten for 2025 til 2,7 prosent. I pressemelding skriver TBU at det var svak vekst i norsk økonomi i 2024. Det vedtatte statsbudsjettet for 2025 innebærer en fortsatt ekspansiv finanspolitikk. Norges Bank har indikert at styringsrenten gradvis vil reduseres. SSB, Norges Bank og Finansdepartementet anslår at veksten i norsk økonomi tar seg opp i 2025. Alle tre anslår at arbeidsledigheten vil endres lite, og at prisveksten vil avta.

Godtgjøringsutvalget vurderer at det ikke er særskilte samfunnsmessige forhold som tilsier at profil eller ramme for anbefalt regulering av godtgjørelsene bør fravikes i 2025. Godtgjøringsutvalgets forslag er derfor basert på de økonomiske rammene for frontfagsoppgjørene i år.»

Godtgjøringsutvalget gir følgende konkrete begrunnelse og innstilling om regulering av godtgjørelsen for stortingsrepresentanter, statsministeren og regjeringens medlemmer i 2025:

«Ifølge prinsippene for fastsetting av godtgjørelsen, er den generelle lønnsutviklingen indikatoren for endring i godtgjøringene. Resultatet for frontfagsoppgjøret i 2025 legges følgelig til grunn for regulering av godtgjørelsen for 2025, altså 4,4 prosent.

En godtgjøringsvekst på 4,4 prosent gir et datotillegg på 3,8 prosent ved regulering av godtgjørelsen per 1. mai 2025. […]

Stortingets godtgjørelsesutvalg legger med dette frem sin anbefaling om endring i godtgjørelsene til stortingsrepresentantene, statsministeren og regjeringens medlemmer:

Det innstilles på at godtgjørelsene fastsettes som følger med virkning fra 1. mai 2025:

Stortingsrepresentanter

1 214 977 kr per år

Statsminister

2 134 434 kr per år

Regjeringsmedlemmer

1 734 020 kr per år

Innstillingen er enstemmig.»