Godtgjøringsutvalget avga 23. mai 2025 sin innstilling
med vurdering av regulering av godtgjørelse for stortingsrepresentanter
og regjeringsmedlemmer.
I retningslinjer for Stortingets godtgjøringsutvalg, vedtatt
av Stortingets presidentskap 3. juni 2021, fremgår det blant annet
at utvalget skal begrunne sine beslutninger og rapportere om utviklingen
i godtgjørelsene i forhold til det generelle lønnsnivået i Norge.
Den generelle lønnsutviklingen er den mest relevante indikatoren
for regulering av godtgjørelsene. Samtidig bør utvalget ta hensyn
til særlige samfunnsmessige utfordringer når det er påkrevd.
I sin innstilling gir godtgjøringsutvalget en
redegjørelse for den generelle lønnsutviklingen i samfunnet og en
vurdering av om det foreligger særskilte samfunnsmessige forhold:
«[…] Retningslinjer for Stortingets godtgjøringsutvalg
slår fast at den generelle lønnsutviklingen er den mest relevante
indikatoren for vurdering av endring i godtgjøringen. Stortingets
godtgjøringsutvalg har over lang tid lagt til grunn den økonomiske
rammen for frontfaget ved regulering av godtgjørelsen for stortingsrepresentanter
og regjeringsmedlemmer.
Resultatet av forhandlingene i frontfaget 2025
er en ramme på 4,4 pst. Staten er enige med Akademikerne, Unio og
YS om en ramme på 4,4 pst. Det er mekling i oppgjøret med LO Stat.
Uenigheten dreier seg om fordeling av lønnsmidlene. I kommuneoppgjøret
er det enighet med Akademikerne og Unio om en ramme på 4,4 pst.,
mens det er gått til mekling i oppgjøret med LO og YS.
Erfaringsmessig er frontfagsrammen et godt anslag for
utviklingen i det generelle lønnsnivået. Godtgjøringsutvalget anbefaler
fortsatt at man som hovedregel legger rammen for frontfagsoppgjøret
til grunn som utgangspunkt for de årlige justeringene av godtgjørelsen
for stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer. Dette vil over
tid gi en utvikling av godtgjørelsene som samsvarer med den generelle
lønnsutviklingen, i tråd med mandatet og retningslinjene som er
gitt for godtgjøringsutvalgets arbeid.
[…] Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene
(TBU) har anslått konsumprisveksten for 2025 til 2,7 prosent. I
pressemelding skriver TBU at det var svak vekst i norsk økonomi
i 2024. Det vedtatte statsbudsjettet for 2025 innebærer en fortsatt
ekspansiv finanspolitikk. Norges Bank har indikert at styringsrenten
gradvis vil reduseres. SSB, Norges Bank og Finansdepartementet anslår
at veksten i norsk økonomi tar seg opp i 2025. Alle tre anslår at
arbeidsledigheten vil endres lite, og at prisveksten vil avta.
Godtgjøringsutvalget vurderer at det ikke er
særskilte samfunnsmessige forhold som tilsier at profil eller ramme
for anbefalt regulering av godtgjørelsene bør fravikes i 2025. Godtgjøringsutvalgets
forslag er derfor basert på de økonomiske rammene for frontfagsoppgjørene
i år.»
Godtgjøringsutvalget gir følgende konkrete begrunnelse
og innstilling om regulering av godtgjørelsen for stortingsrepresentanter,
statsministeren og regjeringens medlemmer i 2025:
«Ifølge prinsippene for fastsetting av
godtgjørelsen, er den generelle lønnsutviklingen indikatoren for
endring i godtgjøringene. Resultatet for frontfagsoppgjøret i 2025
legges følgelig til grunn for regulering av godtgjørelsen for 2025,
altså 4,4 prosent.
En godtgjøringsvekst på 4,4 prosent gir et datotillegg
på 3,8 prosent ved regulering av godtgjørelsen per 1. mai 2025.
[…]
Stortingets godtgjørelsesutvalg legger med dette frem
sin anbefaling om endring i godtgjørelsene til stortingsrepresentantene,
statsministeren og regjeringens medlemmer:
Det innstilles på at godtgjørelsene fastsettes
som følger med virkning fra 1. mai 2025:
Stortingsrepresentanter
|
1 214 977 kr per år
|
Statsminister
|
2 134 434 kr per år
|
Regjeringsmedlemmer
|
1 734 020 kr per år
|
Innstillingen er enstemmig.»