Finansdepartementet fremmer i proposisjonen forslag
til ny lov om folkefinansiering av næringsvirksomhet. Det fremmes
også forslag til endringer i finansforetaksloven, verdipapirhandelloven,
hvitvaskingsloven, finansavtaleloven og finanstilsynsloven for å hensynta
at folkefinansieringsvirksomhet blir gjenstand for regulering i
egen lov.
Forslaget til ny lov om folkefinansiering bygger
på Verdipapirlovutvalget («utvalget») sin åttende utredning NOU
2021:10 Ny lov om folkefinansiering av næringsvirksomhet. I utredningen
foreslår utvalget blant annet regler som gjennomfører europaparlaments-
og rådsforordning (EU) 2020/1503 om europeiske tilbydere av folkefinansieringstjenester
til næringsvirksomhet («folkefinansieringsforordningen»).
I proposisjonen kapittel 1 redegjøres det for
proposisjonens hovedinnhold. Bakgrunnen for lovforslaget omtales
i kapittel 2. Her gis det en omtale av gjeldende rett, hovedtrekk
i det nye regelverket samt utvalgets mandat.
I kapittel 3 redegjøres det nærmere for gjeldende norske
regler av betydning for folkefinansieringsvirksomhet, herunder redegjøres
det for lånebasert folkefinansiering og investeringsbasert folkefinansiering.
Departementet viser til kapittel 4 for en omtale av virkeområdet
til lov om folkefinansiering av næringsvirksomhet og til sentrale
definisjoner.
Kapittel 5 inneholder virksomhetskrav for folkefinansieringsforetak,
herunder omfatter lovforslaget blant annet krav til styring, kontroll
og informasjon.
I kapittel 6 redegjør departementet for forslag
til regler om tillatelse og vilkår, herunder regler om grensekryssende
virksomhet og filialetablering, og om folkefinansieringsforetakets
adgang til å opptre som tillitsmann. Departementet viser også til
dette kapittelet for en omtale av forholdet til hvitvaskingsregelverket.
Departementet foreslår at hvitvaskingsloven skal gjøres gjeldende
for folkefinansieringsforetak.
I kapittel 7 redegjør departementet for regler
om investorbeskyttelse, markedsføring mv.
I kapittel 8 omtales blant annet tilsyn med
folkefinansieringsforetak og tilsynsvirkemidler. Departementet redegjør
for administrative tiltak, sanksjoner og straff i kapittel 9. Etter
lovforslaget fører Finanstilsynet tilsyn med overholdelse av bestemmelser
gitt i eller i medhold av lov om folkefinansiering av næringsvirksomhet.
I kapittel 10 redegjøres det for EØS-komitébeslutningen
og forslag til Stortingets vedtak om samtykke til godkjennelse av
EØS-komiteens beslutning. Kapittel 11 omhandler økonomiske og administrative
konsekvenser av lovforslaget, og i kapittel 12 omtales særmerknadene
til de enkelte lovbestemmelsene.
Sakens dokumenter er tilgjengelige
på sakssiden på stortinget.no.