Til Stortinget.
Statlig detaljstyring gjennom lover, forskrifter, regelverk og
ulike rundskriv bidrar til å legge bindinger på kommunal
oppgaveløsning og drift som gjør det vanskelig
for kommunene å drive effektivt og dermed produsere mer
og bedre tjenester til innbyggerne. Staten styrer kommunene gjennom økonomiske
rammer, øremerking av midler til enkelte oppgaver, gjennom
lovgiving, men også gjennom et stort innslag av andre reguleringer
som bidrar til å begrense det kommunale selvstyret og
øker byråkratiseringen i kommunene. Forslagsstillerne
mener det er på tide med en gjennomgående reform
av alt sektorregelverk for å fjerne unødvendige
reguleringer og dermed bidra til et mer reelt kommunalt selvstyre
og begrense kommunalt byråkrati.
Ifølge Kommunenes Sentralforbund har antallet lovparagrafer
som regulerer kommunesektoren vokst fra 4 056 i 1992 til 5 902 i
1998. I løpet av 6 år har reguleringene altså økt
med 46 pst. Det er ingen tvil om at dette hemmer kommunenes muligheter
til å være effektive og skape fleksible og bedre
tjenester.
Stortinget vedtok 26. mars 1998 i tilknytning til debatten om
kommunal- og regionalministerens redegjørelse om lokaldemokratiet
følgende forslag fra Høyre :
«Stortinget ber Regjeringen utarbeide et konkret program
for revisjon av alt sektorregelverk som stiller detaljkrav til kommunene.»
I Kommuneøkonomiproposisjonen for 1999, St.prp. nr.
60 (1997-98) rapporterer departementet tilbake til Stortinget at
særlovsgjennomgangen tidligere på 90-tallet og
Regjeringens nye retningslinjer tilfredsstiller Stortingets krav.
Den utviklingen KS har dokumentert i lover og forskrifter viser
at det trengs en økt innsats og flere virkemidler enn det
Regjeringen så langt har villet bruke.
På denne bakgrunn foreslår vi at det nedsettes
et uavhengig utvalg som skal gjennomgå de lovfestede og
andre typer reguleringer som staten iverksetter overfor kommunene.
Andre reguleringer bør innebære forskrifter, rundskriv,
standardnormer og saksbehandlingregler på de ulike områder.
Vi foreslår at man nedsetter et utvalg etter modellen fra
næringslovutvalget og at det får et mandat og
en arbeidsform hvor det kan ta for seg kommunesektorens ulike arbeidsområder,
og belyse hvilke reguleringer - lovmessige eller andre - som bør
fjernes for å redusere kommunalt byråkrati, unødvendige
bindinger og styrke det kommunale selvstyret.
Med et uavhengig utvalg mener forslagsstillerne at utvalget
bør ha en arbeidsform hvor de kan utarbeide notater og
forslag på de ulike områdene og løpende
offentliggjøre disse forslagene og dermed bidra til en
dialog om nødvendigheten av de ulike lover og reguleringer.
Formålet med utvalget er altså ikke å få en
stor sluttrapport, men at det løpende produseres forslag
til endringer, fjerning eller omlegging av regelverk som det tas
politisk stilling til etterhvert som utvalget utreder endringene.
Det forutsettes at regjeringen legger frem forslagene for Stortinget med
sine vurderinger. Utvalget bør ha en sammensetning med
både uavhengige «eksperter» og representanter
fra kommunesiden. Kommunaldepartementet bør stille et sekretariat
til rådighet for utvalget.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen nedsette et utvalg som skal gjennomgå lover,
forskrifter, rundskriv og andre reguleringer som unødvendig
begrenser det kommunale selvstyret, øker kommunalt byråkrati
eller som hindrer kommunene i å bruke sine ressurser målrettet og
effektivt for å løse de kommunale oppgavene og bedre
tjenestetilbudet. Utvalget forutsettes å arbeide etter
den modell som næringslovutvalget arbeider etter.
5. november 1998.