Den fylkeskommunale forvaltningen omfatter ca. 110 000 årsverk,
eller ca. 30 pst. av alle kommunale årsverk (KOU 1-97).
Tilsvarende står fylkeskommunene for ca. 30 pst. av all
kommunal aktivitet målt i budsjettvolum. Økonomisk
er helsetjenester og videregående utdanning de klart dominerende
arbeidsoppgavene for fylkeskommunen med henholdsvis 60 og 25 pst.
av de samlede utgiftene.
Fylkeskommunens handlefrihet og styringsevne er i dag imidlertid
svært begrenset. På de fleste områdene
er fylkeskommunenes disposisjoner sterkt regulert av staten, ikke
minst på de to hovedområdene i budsjettvolum og
personell; sykehus og videregående skoler. Også på inntektssiden
er handlefriheten svært begrenset. Av fylkeskommunenes
samlede inntekter kommer enda mindre fra egne kilder, herunder skatt,
enn hva tilfellet er i primærkommunene. Direkte overføringer
fra staten er den dominerende finansieringskilde.
På det regionalpolitiske området, som samordner av
offentlig politikk på tvers av forvaltningsnivå og næringspolitisk
aktør, har fylkeskommunen noe større handlefrihet.
Når det gjelder demokrati, viser undersøkelser
at velgerne har et mer distansert forhold til fylkeskommunen enn
til primærkommunene. Valgdeltagelsen er mindre i fylkesvalg
enn i kommunevalg, selv om trenden er fallende deltagelse begge
steder. Vedtaksprosessene er heller ikke preget av klare politiske skillelinjer
og motsetninger, da handlefriheten for fylkespolitikerne er sterkt
begrenset som nevnt ovenfor. For velgerne blir det dermed vanskeligere å skille
partiene og enkeltpolitikere fra hverandre i fylkespolitikken.
I offentlig forvaltning er effektivitet et begrep med flere sider.
Kostnadseffektivitet, som er det mest velkjente begrepet, eksisterer
det lite data på i kommunesektoren. Undersøkelser
viser imidlertid at effektivitetsvariasjonene er store i sykehussektoren, slik
at det her er rom for forbedringer. Fylkeskommunen har etterhvert
også utviklet et omfattende administrativt byråkrati
som i seg selv er lite kostnadseffektivt.
Styringseffektivitet er et annet begrep som kan benyttes om evnen
de folkevalgte har til å gjennomføre budsjettprioriteringer
er i tråd med de utgiftspreferanser som de har. Statlig
kontroll og styring, f.eks. gjennom øremerking av midler
og innsatsstyrt finansiering i helsesektoren, reduserer styringseffektiviteten
i fylkeskommunene. De folkevalgte i fylkene blir bundet av statlige
prioriteringer.
En tredje form for effektivitet er formålseffektivitet,
som dreier seg om evnen til å tilfredsstille de krav innbyggerne
stiller til fylkeskommunen. Selv om undersøkelser viser
at innbyggerne i det store og hele er fornøyd med de fylkeskommunale
tjenestene, har fylkeskommunen ikke maktet å gi et tilfredsstillende tilbud
innen sitt viktigste arbeidsfelt, helsesektoren. Befolkningens krav
og forventninger til servicenivå er høye. Om det
er slik at befolkningen har en oppfatning om at fylkesnivået
har stor grad av disposisjonsfrihet i tjenesteproduksjonen, vil
det raskt kunne utvikle seg en tillitskrise mellom den enkelte borger
og fylkeskommunen dersom ikke krav og forventninger blir innfridd.
En slik krise er i høyeste grad i ferd med å utvikle
seg. Fylkeskommunens legitimitet er lav og synkende.