Til Odelstinget.
I dagens samfunn hvor det er en økende grad av samlivsbrudd
mellom voksne, vokser svært mange barn opp i hjem hvor
deres foreldre ikke bor sammen.
Sett med barnas behov så er dette uheldig, fordi barn
har behov for en nær kontakt med begge sine foreldre.
Barnet blir hyppig en kasteball i striden mellom foreldrene og
mister ofte all - eller bortimot all - kontakt med den ene av foreldrene.
Et slikt brudd i kontakten er et alvorlig tap for et barn som normalt
har hatt personlige og følelsmessige bindinger til begge sine
foreldre. Hvis barnet selv fikk bestemme, ville det som oftest ønske
at foreldrene fortsatte samlivet, men barnet må stole på de
beslutningene som treffes av foreldrene og offentlige myndigheter
i samsvar med lovbestemmelser. Det offentliges funksjon ved samlivsbrudd
er å søke å løse de problemene
som partene ikke selv klarer å løse.
Et samlivsbrudd gir ikke i seg selv staten rett til å gripe
inn overfor borgerne i større omfang enn det staten kan
gjøre overfor enhver borger. Staten skal yte bistand. Det
er viktig å understreke dette, fordi realitetene i en barnefordelingssak
er en helt annen.
Barneloven er en av de mest inngripende styringslover i det norske
lovverket. En barnefordelingssak gir statsmakten en mulighet til å regulere
og kontrollere menneskers privatliv i detalj.
Forslagsstillerne vil også vise til Innst. O. nr. 23 (1987-88)
hvor komiteen peker på at nyere forskning viser at barns
behov for regelmessig kontakt med begge sine foreldre er større
og mer grunnleggende enn tidligere antatt. Komiteen ber videre departementet
følge nøye med i utviklingen og vurdere eventuelle
lovendringer. Departementet var den gang i tvil om hvorvidt samværsretten
skulle være lovens utgangspunkt i alle situasjoner. Dette
er sannsynligvis like aktuelt, om ikke mer, i 1999.
Den gang viste også komiteen til F2Fs kritiske kommentarer
som også pekte på at forskning dokumenterte den
meget store betydning det har for barn at de sikres god og regelmessig
kontakt med begge sine foreldre, og de alvorlige skadevirkningene
det har for barnet om så ikke skjer. F2F viste den gang
til USA der 30 stater hadde tatt konsekvensen av denne forskningen
og hadde innført delt omsorg som hovedregel i sin lovgivning
etter 1980. I dag er det 37 stater i USA som har innført
dette. I Europa har Tyskland også tatt denne konsekvensen
og innført delt omsorg som hovedregel.
I dag vokser over 200 000 barn opp i hjem hvor deres
foreldre ikke bor sammen, de fleste av disse i hjem hvor far ikke
er til stede.
Samtidig ser vi en økende grad av vold blant barn og
unge i samfunnet. Mye kan tyde på at dette er en konsekvens
av at far er skjøvet over på sidelinjen i den
daglige omsorgen, og at mange mangler klare identifikasjonsfigurer
hjemme som kan sette klare grenser i deres hverdag.
For å illustrere dette kan det med dagens lovgivning
påvises at samværsretten mangler rettsbeskyttelse.
Straffelovens § 216 (kidnappingsparagrafen) må sees
i sammenheng med barneloven. Så lenge § 216
kun beskytter omsorgsretten (hovedomsorgen) men ikke samværsretten,
blir dette skjevt.
Med dette lovforslaget blir faktisk § 216 en
god følgesvenn, fordi med felles omsorg vil barnets rett til å være
sammen med begge foreldre ha samme beskyttelse, og det blir umulig å sabotere
samvær.
Et annet problem i mange barnefordelingssaker er at en av partene
har fri sakførsel (som regel den som får hovedomsorg).
Her får den som har fri sakførsel et skinnende
blankt og meget effektivt våpen rett opp i hendene, fordi
det er bare å trenere og anke saken til den andre parten
blir knekket økonomisk av saksomkostningene. Dette er en
alvorlig trussel mot rettssikkerheten. Forslagsstillerne kommer
med et forslag til endring av reglene om fri rettshjelp på dette
punkt.
Den ene av foreldrene gis vanligvis ansvarsretten for barnet
og den andre av foreldrene gis kun en begrenset samværsrett.
Den som kun får samværsrett blir skjøvet
ut over sidelinjen i den daglige omsorgen.
Alt dette fører ofte til en konfliktsituasjon mellom foreldrene
som ikke er heldig for barnet. Et barn føler en sterk tilknytning
til begge foreldrene, og barnet kan bli påført
store psykiske problemer i en slik situasjon.
Den av foreldrene som kun har samværsrett blir svært
ofte utsatt for samværs boikott og sabotering av avtalte
samværstidspunkter. Etter forslagsstillers oppfatning må lovgivningen
gi et sterkere vern mot slik sabotering av samvær og strengere
sanksjoner mot den som hindrer samvær.
Den enkleste måten å komme dette problemet
til livs er at begge foreldre gis et likt ansvar over sine felles
barn og en lovbestemt og unntaksfri rett til likt samvær.
Dagens lovgivning (Lov om barn og foreldre), har et sterkt skille
mellom rettighetene til foreldrene der hvor den ene av dem er tilkjent
foreldreretten. Loven opererer med et system der en av foreldrene defineres
som hovedomsorgsperson. Hovedomsorgsforelderen har barnet hos seg
hoveddelen av tiden, bestemmer hvor barnet skal bo, er bidragsberettiget
og treffer alle daglige beslutninger som gjelder barnet. Det er
også omsorgsforelderen alle offentlige myndigheter forholder
seg til.
Den andre forelderen - sekundærforelderen - har en minimal
innflytelse på barnets hverdag. Sekundærforelderen
har kun krav på et begrenset samvær med sine barn.
Dette er uheldig, tatt i betraktning at lovens utgangspunkt er «barnets
beste». Barna har selvfølgelig et sterkt behov
for å ha begge sine foreldre tilstede som omsorgspersoner,
og å ha disse som et korrektiv i hverdagen.
Utgangspunktet for foreldreansvaret er at det skal utøves
ut fra barnets interesser og behov, jf. barneloven § 30
første ledd.
Såkalt «vanlig samvær» gir
en liten grad av samvær mellom barnet og den ene av foreldrene.
Derfor er det uheldig at dagens lovgivning gir den ene av foreldrene
en fortrinnsrett over barnets hverdag i forhold til den andre forelderen.
Lovgivningen konstruerer en vinner og en taper; en primær
og en sekundær forelder. Sekundærforelderen blir
skjøvet ut over sidelinjen og får stort sett ingenting å si
over sitt eget barn. Primærforelderen er den som bestemmer
over barnet i det daglige og alle offentlige myndigheter vil henvende
seg til denne. Primærforelderen tilføres alle
ressurser som gjelder barnet. Dagens lovgivning fører til
en kamp mellom foreldrene om barnet, noe som gjør at barnet
blir presset mellom sine foreldre på en uheldig måte.
Begge foreldre må gis et lovmessig vern til en lik rett
til å ha innflytelse på sine barns hverdag. Forslagets § 34a
fjerde ledd styrker den enkelte forelders vern av sin posisjon som
forelder. I tillegg kommer at straffeloven § 216
ved lovendringen vil gi begge foreldre strafferettslig beskyttelse.
Man vil således oppnå en likestilling på familielivets
område noe som ble ansett som viktig ved vedtakelsen av
likestillingsloven (se Ot.prp. nr. 1 (1977-78), side 6, andre spalte).
Et av de grunnleggende problemene i norsk barnelovgivning er
den fri flytteretten - retten til å flytte vekk med barna.
Dette avskjærer i stor grad kontakt mellom barn og foreldre.
Erfaringen viser at høye reisekostnader ved samvær
kombinert med dårlig økonomi hos samværsforeldre
er en av de faktorer som i størst grad gjør at
samvær går ut. I denne sammenligningen er det
viktig å merke seg fra undersøkelser ved institutt
for økonomi ved Universitetet i Bergen som viser at foreldre
uten det daglige ansvaret for barn har 30 pst. mindre å rutte
med.
I tillegg er det graverende at den av foreldrene som har foreldreansvaret
fritt kan ta med seg barnet og flytte til utlandet. Dette er en
problemstilling som blir mer og mer aktuell fordi antallet flerkulturelle ekteskap øker.
Dette kan også føre til at barnet blir flyttet
til en kultur som er svært fremmed for det, og som det
har hatt liten eller ingen kontakt med tidligere.
Det kan også stilles spørsmål om dagens
lovgivning er i samsvar med internasjonale menneskerettigheter.
Det følger av Den Europeiske menneskerettighetskonvensjon
(EMK) artikkel 8 at barn og foreldres gjensidige samværsrett
har status som en menneskerett. En menneskerettighet særmerkes
ved at den automatisk eksisterer fra borgeren blir født.
Dette gjelder da også samværsretten. Det følger
av samme artikkel at det må foreligge helt ekstraordinære omstendigheter
dersom borgeren ikke skal få utøve sin samværsrett
fra han blir født. Rett til samvær med egne barn
skal altså heller ikke begrunnes særskilt.
Barnelovens § 44 tredje ledd slår
fast at der mor motsetter seg barnets rett til å være
sammen med sin far, må barnets rett slås fast
av en domstol før den kan utøves. Her står
helt klart barnelovens § 44 tredje ledd i et problematisk
forhold til menneskerettighetene. En stat plikter å treffe
konkrete tiltak slik at borgernes menneskerettigheter ikke kan bli
utsatt for krenkelser - også krenkelser som foretas av
andre enn staten selv, eksempelvis der en mor krenker barnets rett
til å være sammen med far. Professor dr. juris Torkel
Opsahl uttalte i et foredrag allerede i 1970 til dette spørsmålet
bl.a.:
«Det kan trolig hevdes at staten selv krenker Konvensjonen
hvis den lar borgeren stå hjelpeløs overfor krenkelser
av hans familiemessige rettigheter, eksempelvis der en av foreldrene
hindrer den andre foreldrens samvær med det felles barnet
og offentlige myndigheter så avstår å bistå den
krenkede slik at han kan utøve sin rettighet. (Torkel Opsahl:
Law and Equality, selected Articles on Human Rights side 62, oversatt
her). §48 i barneloven slår fast at samværsretten
som hovedregel ikke skal kunne tvangsfullbyrdes eller beskyttes
på annen måte. Dette standpunktet er helt klart
problematisk i forhold til menneskerettighetene.»
Konklusjonen på dette er at staten har en plikt til å legge
forholdene til rette slik at barn kan ha samvær med begge
sine foreldre også etter samlivsbrudd mellom foreldrene.
Eksempelvis sier FNs barnekonvensjon artikkel 9 nr. 3 om dette:
«Statene skal respektere den rett et barn som er atskilt
fra en eller begge foreldre, har til å opprettholde personlige
forbindelser og direkte kontakt med begge foreldre på et
regelmessig grunnlag, med mindre dette er i strid med barnets beste».
Et annet moment er at barn av ugifte foreldre blir vesentlig
dårligere stillet enn barn av gifte foreldre ved at barneloven
ikke sikrer de førstnevnte noen formell tilknytning til
sin far (barneloven § 34). Barnekonvensjonen artikkel
2 forbyr diskriminering av barn på grunnlag av sosial status.
Barnekonvensjonen artikkel 3 pålegger videre staten å ivareta
barnets menneskerettigheter, herunder også samværsretten.
FNs konvensjon om barnets rettigheter artikkel 9 slår
fast at barn har en ubetinget rett til å opprettholde en
personlig forbindelse og direkte kontakt med begge foreldrene på et
regelmessig grunnlag.
Internasjonalt er det foretatt mye forskning om konsekvensene
av at barna har for lite kontakt med sin far. Resultatene av undersøkelsene
er forholdsvis alarmerende. Kostnadene for barna og samfunnet er store
ved tap av fedrene. Tall fra USA viser for eksempel at barn fra
farløse hjem har :
5 ganger større risiko for selvmord ( utgjør
63 pst. av alle selvmord blant ungdom) (U.S. Department of Health
and Human services).
32 ganger større risiko for å rømme
hjemmefra (90 pst. av alle) (Bureau of the Census).
20 ganger mer atferdsproblemer (85 pst.) (center for Disease
Control).
14 ganger større risiko for å begå voldtekt
(80 pst. av voldtektsforbrytere er motivert ut fra feilplassert
raseri (på mors mishandling og av farssavn) (Criminal Justice & behavior,
Vol 14, side 403- 426, 1978).
9 ganger større risiko for å droppe ut
av skolen (National Principals Association report on the state of
High schools).
10 ganger større risiko for å misbruke
rusmidler alvorlig (Rainbows for all God`s Children).
20 ganger større risiko for å havne i
fengsel (U.S. Department of Justice, Special report, Sept. 1988. og
Fulton Co. Georgia jail populations and Texas Department of Corrections
1992).
Undersøkelser viser også om døtre
som bor i hjem med enslige foreldre:
53 pst. større risiko for
at de gifter seg som tenåringer.
111 pst. større risiko for at de blir gravide som tenåringer.
164 pst. større risiko for at de blir enslige mødre.
92 pst. større risiko for at de blir skilt.
(Fra: Barbara Whitehead : «Dan Quayle was right»,
Atlantic Monthly, Vol 271, No. 4, April 1993.)
Den svenske sosiologiprofessoren Lars Tornstam har oppsummert
forskningen rundt felles omsorg slik (Tornstam 1996):
Barnet får beholde hverdagslivet med begge foreldrene,
og barn og foreldre blir ikke fremmede for hverandre.
Barnet kjenner at fordelingen er «rettferdig»,
og at det ikke trenger å favorisere en av foreldrene.
Barnet slipper dårlig samvittighet og behøver ikke
lengte etter den ene av foreldrene.
Barnet får oppleve at det er elsket og nødvendig for
begge foreldrene og får styrket sin rettsfølelse.
Guttene får beholde faren som sin identifikasjonsfigur.
For små barn med hyppige skifter kan det oppleves
som at de fortsatt bor hos begge foreldre.
Barnet føler at det medvirker til at foreldrene
treffes for å samarbeide om det.
Det er ingen risiko for at kontakten med noen av foreldrene
stopper i tenårene.
Skilsmissen oppleves ikke som et destruktivt tap, for barna
har ikke mistet en elsket og livsviktig person i sitt hverdagsliv.
Dersom den ene av foreldrene i en barnefordelingssak kvalifiserer
for fri rettshjelp mens den andre ikke gjør det, stiller
partene svært ulikt når de skal ivareta sine rettigheter.
Dette kommer på spissen i barnefordelingssaker fordi nesten
ethvert spørsmål vil kunne gjøres til
en rettslig tvist. Dersom den andre parten har en gjennomsnittlig
inntekt, vil vedkommende før eller siden måtte
resignere, og inngå et «forlik». Fri
rettshjelp i barnefordelingssaker reguleres i rettshjelpslovens § 8,
jf. § 18 nr. 1. I medhold av forskrift av 22. oktober
1996 har person som forsørger barn rett til fri rettshjelp
dersom bruttoinntekten er under kr 160 000 pr. år.
Etter skattestatistikken for 1991 utgjorde den gjennomsnittlige
inntektsforskjellen mellom kjønnene kr 63 943.
Sakskostnadene pr. rettsinstans i barnefordelingssaker ligger anslagsvis på kr 50 000.
Dette taler for at dersom den ene av partene kvalifiserer for fri
sakførsel, bør dette i saker etter barneloven
også innvilges motparten. Forslagsstillerne foreslår
på denne bakgrunn at det tas inn en ny bestemmelse i barneloven
som omhandler dette, se forslag til ny § 43 b.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Vedtak til lov
om endringer i lov av 8. april 1981 nr. 7 om barn og foreldre
(barnelova).
I.
I lov av 8. april 1981 nr. 7 om barn og foreldre (barnelova)
gjøres følgende endringer:
§ 34 skal lyde :
Foreldre har sams foreldreansvar for sams barn. Dersom
sterke grunnar talar for det, kan det treffast avgjerd om at berre
ein av foreldra skal ha foreldreansvaret. Saken skal handsamast
for retten dersom partane ikkje er samde om å bringe saka
inn for fylkesmannen.
Ny § 34 a skal lyde:
Foreldra skal ha sams omsorg i tida fram til
avtale eller avgjerd om omsorgen er treft. I dette ligg det at borna
skal bu annakvar veke hos kvar av foreldra dersom foreldra ikkje
vert samde om noko anna.
Til
barnet er eitt år har foreldra sams omsorg. Mora skal likevel
bu med barnet det første leveåret dersom ikkje
anna vert avtala. Faren har rett til å vere saman med barnet
i rimeleg mon. Dersom moren motarbeider samveret med far, skal sams
omsorg etter 3. ledd gjennomførast straks.
Etter at barnet er blitt eitt år, har
foreldra sams omsorg. Barnet bur då like lenge hos kvar
av foreldra. Dersom ikkje anna er avtalt, bur barnet annakvar veke
hos kvar av foreldra. Dersom der er problem med gjennomføringa
av dette, kan kvar av partane krevje fastsatt ei anna praktisk gjennomføring. Avgjerda
vert treft av retten, men av fylkesmannen dersom begge er samde
om det. Foreldra delar kostnadene til transport av barna mellom
heimane.
Dersom ein
av foreldra hindrar at sams omsorg kan gjennomførast, kan
den andre av foreldra ved dom få omsorgen for barnet aleine
for ein periode på inntil 6 månader.
§ 35
oppheves.
§ 38 første ledd skal lyde:
I rettssak om omsorgsretten kan retten fastsetje
i ordskrud kven av foreldra som skal ha omsorgen for barn til rettskraftig
avgjerd ligg føre dersom det er skjellig grunn til mistanke
om at barnet eller forelderen blir mishandla .
§ 43 skal lyde:
Begge foreldra må samtykkje dersom
barnet skal flytte til utlandet med den eine av foreldra. Dersom den
andre foreldra ikkje samtykkjer, må saka avgjerast av retten.
Retten kan berre gi samtykke dersom omsynet til barnet talar sterkt
for det.
§ 43 b skal lyde:
Dersom den eine av partane i ei sak etter barneloven
har rett til fri sakførsel, har den andre parten også slik
rett utan omsyn til kva bruttoinntekt vedkommande har. Dette gjeld
likevel ikkje dersom bruttoinntekta til den med den høgaste
inntekta er meir enn tre gonger høgare enn maksimumsbeløpet
for fri rettshjelp som fylgjer av rettshjelpslova § 18
nr. 1.
Kapittel 6 Samværsrett
m.m. oppheves.
II.
Loven trer i kraft straks.
Ahrons, Constance. 1995. Den gode skilsmisse. Oslo: Tiden (Orakel-serien). (originaltittel: The Good Divorce. Keeping your family together when your marriage comes apart. 1994).
Andenæs, A. And H. Haavind. 1993. When Parents are Living Apart. Challenges and Solutions for Children with Two Homes. I: (A.Leira, ed.) Family Sociology - Developing the Field. Report 93:5, pp. 170-205. Oslo: Institute for Social Research.
Bender, W.N. 1994. Joint custody: The option of choice. J. Of Divorce & Remarriage 21 (3/4): 115-131. (review-arikkel).
Berger, T., Haynes, J.M. og G. Undersrud. 1994. Fra fiendskap til foreldreskap. Håndbok for familiemeklere. Oslo: Tano.
Blau, Melinda. 1993. Families Apart. Ten Keys to Successful Co-Parenting. New York: G.P. Putnam"s Sons.
Cohen, Mirian (Galper). 1991. The Joint Custody Handbook - Creating Arrangements That Work. Philadelphia: Running Press.
Folberg, Jay (ed.). 1991. Joint Custody and Shared Parenting. New York: Guilford Press. (se også referansene for de enkelte kapitlene).
Garrity, Carla B. And Baris, Mitchell A. 1994. Caught in the Middle, Protecting the Children of High-Conflict Divorce. New York: Lexington Books.
Haaland, Kirsti Ramfjord. 1988. Familien etter skilsmissen. Erfaringer med delt omsorg. Oslo: Cappelen.
Kelly, J.B. 1988. Longer-term adjustment in children of divorce: Converging findings and implications for practice. J. Of Family Psychology 2(2): 119-140. .
Kelly, Joan B. 1993. Current research on children"s postdivorce adjustment. No simple answers. Family and Conciliation Courts Review 31(1): 29-49.
Kline, Kris & Stephen Pew. 1992. For the Sake of the Children - How to Share Your Children With Your Ex-Spouse In Spite of Your Anger. Rocklin, California: Prima Publishing.
Levy, David L. (ed.) 1993. The best parent is both parents: A guide to shared parenting in the 21st century. Norfolk, Va.: Hampton Roads Publ. Co.
Nissen, Morten. 1994. Delebørn - En salomonisk løsning. København: Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck.
Ricci, Isola. 1981. Mom"s House - Dad"s House. New York/London: Collier Macmillian.
Roam, Mel and W. Haddad. 1978. The Disponsable Parent: The Case for Joint Custody. New York: Holt, Rinehart & Winston.
Smith, L. 1984. Joint custody in Norwegian law and practice. I: (Inger Koch-Nielsen, ed.) Parent-Child Relationship post-divorce, a seminar-report, pp. 241-251.
København: Socialforskningsinstituttet. (Kommenterer kun felles foreldreansvar, men refererer positivt til Folbergs oppfatning av lovens normative rolle).
Vikan, Arne og Clas Jostein Claussen. 1994. Barns oppfatninger. Oslo: Universitetsforlaget.
Ware, Ciji. 1982. Sharing parenthood after divorce. An enlightened custody guide for mothers, fathers, and kids. New York: Viking.
Washak, Richard A. 1992. The Custody Revolution: The Father Factor and the Motherhood Mystique. New York: Poseidon Press.
Öberg, Bente & Gunnar Öberg. 1991. Skiljas, men inte från barnen. (Den delade familjen) Stockholm (?): Natur och Kultur.
Öberg, Bente og Gunnar Öberg. 1992. Pappa, se mig! Om förnekade barn och maktlösa fäder. Stockholm: Förnekade barn och maktlösa fäder. Stockholm: Förlagshuset Gothia.
Nygaard Christoffersen, Mogens: En sammenligning af 3-5-årige børns opvækst hos fædre og mødre. Socialforskningsinstituttet 96:23. Danmark.
23. mars 1999.