I dagens samfunn hvor det er en økende grad av samlivsbrudd
mellom voksne, vokser svært mange barn opp i hjem hvor
deres foreldre ikke bor sammen.
Sett med barnas behov så er dette uheldig, fordi barn
har behov for en nær kontakt med begge sine foreldre.
Barnet blir hyppig en kasteball i striden mellom foreldrene og
mister ofte all - eller bortimot all - kontakt med den ene av foreldrene.
Et slikt brudd i kontakten er et alvorlig tap for et barn som normalt
har hatt personlige og følelsmessige bindinger til begge sine
foreldre. Hvis barnet selv fikk bestemme, ville det som oftest ønske
at foreldrene fortsatte samlivet, men barnet må stole på de
beslutningene som treffes av foreldrene og offentlige myndigheter
i samsvar med lovbestemmelser. Det offentliges funksjon ved samlivsbrudd
er å søke å løse de problemene
som partene ikke selv klarer å løse.
Et samlivsbrudd gir ikke i seg selv staten rett til å gripe
inn overfor borgerne i større omfang enn det staten kan
gjøre overfor enhver borger. Staten skal yte bistand. Det
er viktig å understreke dette, fordi realitetene i en barnefordelingssak
er en helt annen.
Barneloven er en av de mest inngripende styringslover i det norske
lovverket. En barnefordelingssak gir statsmakten en mulighet til å regulere
og kontrollere menneskers privatliv i detalj.
Forslagsstillerne vil også vise til Innst. O. nr. 23 (1987-88)
hvor komiteen peker på at nyere forskning viser at barns
behov for regelmessig kontakt med begge sine foreldre er større
og mer grunnleggende enn tidligere antatt. Komiteen ber videre departementet
følge nøye med i utviklingen og vurdere eventuelle
lovendringer. Departementet var den gang i tvil om hvorvidt samværsretten
skulle være lovens utgangspunkt i alle situasjoner. Dette
er sannsynligvis like aktuelt, om ikke mer, i 1999.
Den gang viste også komiteen til F2Fs kritiske kommentarer
som også pekte på at forskning dokumenterte den
meget store betydning det har for barn at de sikres god og regelmessig
kontakt med begge sine foreldre, og de alvorlige skadevirkningene
det har for barnet om så ikke skjer. F2F viste den gang
til USA der 30 stater hadde tatt konsekvensen av denne forskningen
og hadde innført delt omsorg som hovedregel i sin lovgivning
etter 1980. I dag er det 37 stater i USA som har innført
dette. I Europa har Tyskland også tatt denne konsekvensen
og innført delt omsorg som hovedregel.
I dag vokser over 200 000 barn opp i hjem hvor deres
foreldre ikke bor sammen, de fleste av disse i hjem hvor far ikke
er til stede.
Samtidig ser vi en økende grad av vold blant barn og
unge i samfunnet. Mye kan tyde på at dette er en konsekvens
av at far er skjøvet over på sidelinjen i den
daglige omsorgen, og at mange mangler klare identifikasjonsfigurer
hjemme som kan sette klare grenser i deres hverdag.
For å illustrere dette kan det med dagens lovgivning
påvises at samværsretten mangler rettsbeskyttelse.
Straffelovens § 216 (kidnappingsparagrafen) må sees
i sammenheng med barneloven. Så lenge § 216
kun beskytter omsorgsretten (hovedomsorgen) men ikke samværsretten,
blir dette skjevt.
Med dette lovforslaget blir faktisk § 216 en
god følgesvenn, fordi med felles omsorg vil barnets rett til å være
sammen med begge foreldre ha samme beskyttelse, og det blir umulig å sabotere
samvær.
Et annet problem i mange barnefordelingssaker er at en av partene
har fri sakførsel (som regel den som får hovedomsorg).
Her får den som har fri sakførsel et skinnende
blankt og meget effektivt våpen rett opp i hendene, fordi
det er bare å trenere og anke saken til den andre parten
blir knekket økonomisk av saksomkostningene. Dette er en
alvorlig trussel mot rettssikkerheten. Forslagsstillerne kommer
med et forslag til endring av reglene om fri rettshjelp på dette
punkt.
Den ene av foreldrene gis vanligvis ansvarsretten for barnet
og den andre av foreldrene gis kun en begrenset samværsrett.
Den som kun får samværsrett blir skjøvet
ut over sidelinjen i den daglige omsorgen.
Alt dette fører ofte til en konfliktsituasjon mellom foreldrene
som ikke er heldig for barnet. Et barn føler en sterk tilknytning
til begge foreldrene, og barnet kan bli påført
store psykiske problemer i en slik situasjon.
Den av foreldrene som kun har samværsrett blir svært
ofte utsatt for samværs boikott og sabotering av avtalte
samværstidspunkter. Etter forslagsstillers oppfatning må lovgivningen
gi et sterkere vern mot slik sabotering av samvær og strengere
sanksjoner mot den som hindrer samvær.
Den enkleste måten å komme dette problemet
til livs er at begge foreldre gis et likt ansvar over sine felles
barn og en lovbestemt og unntaksfri rett til likt samvær.