Til Odelstinget.
Den 19. august 1994 ble loven som hjemler opprettelsen
av et sentralt register for fritids- og småbåter
vedtatt. I dette registret skal alle båter registreres,
det gjøres følgende unntak:
1. Båter med lengde under
4,5 meter som ikke har motor som fremdriftsmiddel,
2. båter med lengde 4,5 meter eller mer som verken har
seil eller motor som fremdriftsmiddel,
3. spesielle båter etter nærmere bestemmelser
fastsatt av departementet.
Båt og båtliv har lange tradisjoner i Norge,
tradisjoner som langt på vei har ivaretatt lovens intensjoner
om registrering ved at flere av organisasjonene har opprettet egne
frivillige registre. I tillegg var det registrering av båter
ved de lokale politidistrikt før dette registeret ble vedtatt
opprettet. Opprettelsen av loven oppfattes av båtfolket å komme
helt på tvers av de tradisjoner frihet rundt båtlivet
har hatt i vårt land. Innføring av loven har blant
annet vist at oppblåsbare plastbåter med feste
for motor er registreringspliktige - båtfolk og folk for øvrig
har vanskelig for å forstå at en båt
som henger på veggen i en plastpose store deler av året
skal være registreringspliktig. Det er videre plikt til å varsle
hvis en forandrer farve på båt-skroget. Hvis man
unnlater å registrere en slik båt, eller unnlater å varsle
om ny farve på båten, risikeres det straff med
bøter. Dette eksemplet viser at loven er med på å undergrave
folks rettsoppfatning, noe som også de mange leserinnlegg
og artikler rundt i landets aviser viser.
Selv om Regjeringen ikke har foreslått gebyr på registrering
av båter det første året, vil dette komme. Det
ligger også i lovens intensjon at skatter eller avgifter
kan innkreves, dette er også nevnt i St.prp. nr. 54 (1997-98),
hvor det berøres slik:
«Hvorvidt en slik avgift skal innføres er
ikke vurdert ennå.»
At intensjonen for opprettelsen av registeret er å innføre
en båtavgift, kommer klart til uttrykk i Ot.prp. nr. 35
(1993-94) Om lov om registrering av fritids- og småbåter,
der det sies:
«Bakgrunnen for arbeidet med båtregistersaken har
i stor grad vært knyttet til en mulig fremtidig båtavgift.
Et register vil dessuten forenkle kontrollen med skatteligningen,
fastsettelse av den skattepliktige formue og bidra til en bedre
og mer effektiv skatteinnfordring.»
Dette viser at opprettelsen av et sentralt register av fritids-
og småbåter vil bli en kostnad for småbåteiere
i Norge, i første omgang med et gebyr. Det ble i utarbeidelsen
av loven anslått fra Finansdepartementet at gebyrene kunne
bli i størrelsesorden 215-250 kroner, forslagsstillerne
er redd for at gebyrene langt vil overstige disse summene, blant
annet fordi man selv med betydelig informasjon gjennom aviser og
TV ikke har nådd de mål som var satt for antall
registreringspliktige objekter. Med bakgrunn i at registeret skal
være selvfinansierende, vil det bli færre båteiere å fordele
kostnadene på og derved vil gebyret måtte bli
høyt.
Byråkratiet rundt opprettelse og drift av registret er
betydelig. Det ble i sin tid opprettet et slikt register i Sverige,
dette registret ble nedlagt. I Ot.prp. nr. 35 (1993-94) vises det
til at begrunnelsen for nedleggelsen av registeret i Sverige var:
«I Sverige er det sentrale fritidsbåtregistret
nedlagt begrunnet med at den samfunnsmessige nytteverdien av fritidsbåtregistret
- spesielt begrunnet med kontroll- og sjøsikkerhetshensyn
- ikke sto i forhold til kostnadene som drift av systemet innebar.
Registrering i Sverige skjer nå i privat regi og er frivillig.»
Denne begrunnelsen vil etter forslagsstillernes syn langt på vei
gjelde også for å nedlegge registeret i Norge.
Det norske registret vil påføre fritids- og småbåteiere
en kostnad med et byråkrati som er unødvendig
og som eierne ikke ønsker.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Vedtak til lov
om opphevelse av lov av 19. august 1994 nr. 57
om registrering av fritids- og småbåter.
I.
Lov av 19. august 1994 nr. 57 om registrering
av fritids- og småbåter oppheves.
II.
Loven trer i kraft straks.
8. juni 1999.