Et overorganisert kulturbyråkrati medfører
for det første en dårlig ressursutnyttelse for
staten av de midler som blir avsatt til dette formålet.
Men det som er enda verre er at denne organiseringen medfører ressurskrevende
og kostnadskrevende prosesser fra de instanser innen kulturlivet
som ønsker å benytte seg av denne typen offentlige
ordninger. Mange foreninger, museer og offentlige etater må derfor bruke
vesentlig av sine ressurser til unødvendig administrasjon.
Dette medfører at det direkte publikumsrettede arbeidet
blir lidende. De må forholde seg til flere offentlige instanser
for å få gjennomført ett prosjekt. I
Aftenposten den 6. april 1999 uttaler direktør ved Telemark
Fylkesmuseum, Vibeke Mohr, at «den offentlige papirmøllen
er til å bli gal av», med en klar henvisning til
det offentlige virkemiddelapparatet innen kultur. Etter forslagsstillernes
oppfatning er det meget beklagelig at et slikt inntrykk oppstår
om offentlig forvaltning. I samme artikkel i Aftenposten uttaler
leder i Norges museumsforbund og direktør ved Kunstindustrimuseet
i Oslo, Anniken Thue, følgende: «Nå må vi
løpe fra det ene til det andre. Det er et tungrodd system.
Helhetstanken mangler.» De uttalelsene som her er referert
tyder på at det er en utbredt frustrasjon i kultur-Norge
over en tungrodd organisering av det offentlige virkemiddelapparatet.
Innen kommunesektoren blir det også bevilget betydelige
beløp til kultur. I 1997 ble det i kommunesektoren bevilget
ca. 5,3 mrd. kroner til forskjellige kulturformål. Over
fylkeskommunenes budsjetter ble det videre bevilget noe i overkant
av 1 mrd. kroner i 1997 til disse formål. Til sammen utgjør
dette betydelige beløp.