Til Odelstinget
Omsetningsrådet (OR) er et offentlig organ opprettet
ved lov til å fremja umsetnaden av jordbruksvarer (omsetningsloven)
av 10. juli 1936. Omsetningsrådet skal fremme omsetningen
av landbruksvarer, herunder kjøtt av storfe, kalv, sau,
svin, fjørfe, egg, melk, hagebruksprodukter, pelsdyrskinn
m.v.
Omsetningsloven hjemler i dag all offentlig forvaltning av markedsordningene
for jordbruksprodukter. Dette i tillegg til innkreving av omsetningsavgift
på gitte jordbruksprodukter til finansiering av markedsreguleringstiltak
i regi av landbrukssamvirket som markedsregulator.
Kongen fastsetter omsetningsavgiften for 1 år om gangen.
For å kunne styre bruken av avgiftspengene og fremme lovens
formål, oppnevner Landbruksdepartementet et omsetningsråd
som i dag består av 15 medlemmer. Flertallet av medlemmene
(8) representerer landbrukets organisasjoner. OR har videre et Arbeidsutvalg
(AU) på 5 medlemmer, hvor også de tradisjonelle
landbruksorganisasjonene har flertall.
Markedsreguleringen som Omsetningsrådet forvalter, er
en integrert del av systemet med jordbruksavtaler, og en viktig
faktor i utøvelsen av nasjonal landbrukspolitikk.
Stortinget har gjennom vedtak og politiske føringer,
senest ved jordbruksoppgjøret i 1996, åpnet for
konkurranse på like vilkår mellom landbrukssamvirket
og uavhengige aktører. Gjennomføringen av denne
politikken har medført økt forvaltningsansvar for
Omsetningsrådet, og rådets sekretariat. Nye aktører
er kommet til i sterk konkurranse med landbrukssamvirket, og dette
har medført at Omsetningsrådets rolle og forvaltningsansvar
i stadig sterkere grad griper direkte inn i konkurransesituasjonen
mellom landbrukssamvirket og uavhengige aktører i hele det
landbruksrelaterte markedet.
Etter forslagstillernes synspunkt innebærer samfunnsutvikling
og den stadig mer fokuserte konkurransesituasjonen at ORs og AUs
sammensetning bør endres slik at sammensetningen gjenspeiler
dagens faktiske og aktuelle situasjon i markedet og i samfunnet
for øvrig.
Det foreslås derfor at ORs sammensetning utvides slik
at Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) representert ved
landsforeningen Næringsmiddelbedriftenes Landsforening
(NBL) og Landsorganisasjonen i Norge (LO) blir nye medlemmer i OR.
Videre foreslås det at AUs representant fra omsetningsorganisasjonene
tas ut, og erstattes med en fra NHO/NBL. Dette vil bidra
til å skape balanse i et marked som utsettes for utfordringer
gjennom økende konkurranse. Det er her viktig at Omsetningsrådet
fremstår som et konkurransenøytralt forvaltningsorgan
hvor ingen aktør eller part kan utøve et rent
flertall i beslutningsprosessen. Forslaget vil kreve endringer i
omsetningsloven § 2 og § 3.
OR er som nevnt et offentlig organ og består i dag av
15 medlemmer, hvorav 8 representerer landbrukets tradisjonelle organisasjoner.
Representantene velges fra følgende organisasjoner og departementer:
Norges Bondelag
Norsk Bonde- og Småbrukarlag
Forbrukerrådet
Handelens og Servicenæringens Hovedorganisasjon
Norges Kooperative Landsforening
Norske Melkeprodusenters Landsforbund
Norsk Kjøttsamvirke
Norske Eggsentraler
Norges Pelsdyralslag
Gartnerhallen A/L
Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund
Barne- og familiedepartementet
Planleggings- og samordningsdepartementet
Norske Potetindustrier
Landbruksdepartementet
Av disse har de tradisjonelle landbruksorganisasjonene flertall,
representert ved Norges Bondelag, Norsk Bonde- og Småbrukarlag,
Norske Melkeprodusenters Landsforbund, Norsk Kjøttsamvirke,
Norske Eggsentraler, Norges Pelsdyralslag, Norske Potetindustrier
og Gartnerhallen A/L.
Medlemmene blir oppnevnt for 4 år. Det fremgår videre
av omsetningsloven § 3 at det er Landbruksdepartementet
som oppnevner lederen og nestlederen. OR er vedtaksført
når 8 medlemmer møter, herunder lederen og nestlederen.
Alle vedtak kan gjøres med vanlig flertall. Står
stemmene likt, er det lederens stemme som er avgjørende.
OR forvalter i dag midler på tre forskjellig grunnlag:
Omsetningsavgiften og overproduksjonsavgiften, hvor
rådet har fullmakt etter loven og hvor departementet har
tilsyns- og kontrollansvar, men en begrenset overprøvingsmyndighet.
Nivået på omsetningsavgiften fastsettes av Kongen
etter forslag fra OR.
Prisutjevningsordningen hvor departementet kan fastsette
tilskuddssatser og gi nærmere regler for bruk av midlene.
Ordinære tilskuddsmidler bevilget over statsbudsjettet,
hvor departementet har ordinært ansvar for forvaltningen
av midlene.
OR har et AU på 5 medlemmer. AU er sammensatt av medlemmer
fra Norges Bondelag, Norsk Bonde- og Småbrukarlag, Arbeids-
og administrasjonsdepartementet, Landbruksdepartementet, og et medlem
av omsetningsorganisasjonene (samvirket) etter forslag fra Norges
Bondelag og Norsk Bonde- og Småbrukarlag. Landbruket har
med andre ord også rent flertall i AU.
AU er underlagt en instruks vedtatt av OR. Av instruksen fremgår
at AU treffer endelige vedtak i de saker hvor det gjennomføres
markedsregulerende tiltak på grunnlag av de regler og retningslinjer
som er fastlagt i jordbruksavtalen, og disponerer de midler som
ifølge jordbruksavtalen stilles til disposisjon for avsetningstiltak.
Fullmakten gjelder også øvrige midler som stilles
til disposisjon for OR til finansiering av markedsregulerende tiltak.
Videre treffer AU avgjørelser i andre forhold som gjelder
disponeringen av midler fra jordbruksavtalen og omsetningsavgiften,
hvis AU finner at saken ikke kan utstå til møte
i OR. I andre saker utarbeider AU innstilling til OR.
Viktige distriktspolitiske målsettinger, som bosetting
og sysselsetting har alltid vært tillagt stor vekt når
de overordnede landbrukspolitiske målsettinger har vært
lagt. Historisk sett har dette primært vært koblet
opp mot primærproduksjonen. I den senere tid er det også blitt
fokusert på foredlingsindustriens betydning og behovet
for en sterk og konkurransedyktig norsk næringsmiddelindustri.
Det er en økende erkjennelse av at også næringsmiddelindustrien
har stor betydning for realiseringen av en rekke overordnete mål
innen norsk landbruks- og distriktspolitikk, ikke minst mht. verdiskapning
og sysselsetting i Distrikts-Norge.
De ulike markeder for landbruksprodukter, både innen
primærproduksjon og foredling, er under stadig utvikling.
Siden 1996 har Stortinget gitt klare signaler om økt konkurranse
på like vilkår i foredling og omsetning av melkeprodukter.
Det gamle riksoppgjøret for melk er nå opphevet,
og det skal skapes et marked med konkurranse på åpne
og sammenlignbare vilkår mellom meierisamvirket og uavhengige aktører
i meierimarkedet - på lik linje med kjøtt- og eggmarkedet.
Med virkning fra 1. juli 1997 ble det etablert en ny Markedsordning
for melk som innebar økt konkurranse innenfor denne sektoren.
OR har også her en sentral rolle som overvåker
av dette markedet gjennom de retningslinjer som er nedfelt.
Markedsreguleringen og den nye ordningen med prisutjevning for
melk, som forvaltes av OR, griper direkte inn i konkurranse på melkesektoren.
For å kunne etablere et konkurranseregime på like
vilkår mellom de ulike aktørene i melkesektoren,
fastsatte Stortinget at den dominerende markedsregulatoren, meierisamvirket,
skulle videreføre sin forsyningsplikt av råvaren
melk til alle aktører i markedet. Dette var nødvendig
for å sikre nasjonal konkurranse. Det skulle også fastsettes
en forsyningspris under den nye prisutjevningsordningen.
Reguleringsregimet for melkesektoren har ikke funnet sin endelige
form. Ved årets jordbruksoppgjør er det enighet
mellom partene om å utrede nytt prissystem for melk i jordbruksavtalen,
og på dette grunnlag se på en ny ordning for prisutjevning
for melk.
Tidligere i år har Stortinget vedtatt å omorganisere
offentlig forvaltning innenfor landbrukssektoren ved å etablere
et nytt statlig forvaltningsorgan som blant annet skal overta oppgaver
fra Omsetningsrådets sekretariat.
Videre har Landbruksdepartementet bebudet en ny stortingsmelding
om landbrukspolitikken til høsten 1999.
Alt dette er viktige føringer som i sum vil kunne bidra
til å skape grunnlag for økt modernisering innenfor
landbrukssektoren, samt skape grunnlag for økt konkurranse
med påfølgende samfunnsøkonomiske gevinster.
Denne prosessen vil imidlertid ta tid, og det er derfor viktig at
rammebetingelsene i denne perioden er basert på en konkurransenøytral forvaltning.
De aktører som i 1996 etablerte ny virksomhet som en
følge av de politiske signaler og vedtak fra Stortinget,
og i tråd med den nye markedsordningen for melk, har alle
møtt problemer i reguleringssystemet. I kjølvannet
av dette har disse aktørene reist klagesaker, og noen har
også tatt det skritt å gå rettens vei.
Dette for å få vurdert gjeldende rammebetingelser
og avgjørelser fattet i OR.
Etter ORs vedtak av 19. mars 1999, hvor OR delvis opphevet
meierisamvirkets forsyningsplikt av råvaren melk til uavhengige
nasjonale aktører, er det nødvendig å foreta
en nærmere vurdering av ORs forvaltning, kompetanse og
myndighet innenfor markedsreguleringssystemet.
Landbrukets organisasjoner, med 8 mot 7 stemmer, opphevet i dette
vedtaket de klare politiske vedtak og føringer som tidligere
er blitt fattet av Stortinget. Med dette vedtaket ble også deler
av funksjonen til forsyningsprisen som basis for prisutjevningsordningen
for melk i praksis satt ut av kraft.
Ingen andre sektorer i landbruket er regulert på råvarenivå i
samme grad som melk, og det er ingen andre sektorer hvor markedsregulator
har så stor kontroll med nasjonal råvare. Meierisamvirket
kontrollerer i dag, gjennom sine eiere, nærmere 99,7 pst. av
all nasjonal råvare. I en slik situasjon er det viktig at
supplerende ordninger, som skal sikre lik konkurranse for alle aktører
i markedet, forvaltes på en slik måte at det skaper
trygghet og forutsigbarhet. Det er også viktig at de politiske
signaler gitt av Stortinget blir fulgt opp på en forsvarlig
måte.
Balanse i ORs sammensetning, som sikrer at alle parter i verdikjeden
blir representert, og at de politiske signaler blir etterfulgt,
er derfor langt viktigere for melkesektoren enn for andre sektorer
i landbruket.
For å sikre en mest mulig konkurransenøytral
forvaltning i OR, mens nye varige endringer utredes, er det nødvendig å endre
sammensetningen av OR og rådets AU.
Det vil være behov for å utvide antall medlemmer i
OR med to representanter utenom landbrukssektoren, fra dagens 15
medlemmer til 17 medlemmer. På denne måten fratas
heller ingen aktører representasjon i selve OR.
Ved valg av nye medlemmer til OR bør avgjørende
vekt legges på hensynet til å bringe foredlingsleddene
sterkere inn. Det er i dag stadig økende foredlingsgrad
for jordbruksvarer, og det er i foredlingsleddet at konkurransen
har vært, og forventes å bli sterkest. Videre
vil det være viktig å finne frem til aktører
som representerer flere typer bedrifter og bransjer. På denne
bakgrunn peker representasjon fra NHO/NBL og LO seg ut
som naturlige valg for å supplere de interesser som fra
før har medlemmer i OR.
Når det gjelder AU vil det være mest hensiktsmessig å erstatte
det medlem fra omsetningsorganisasjonene (samvirket), som i dag
oppnevnes i AU etter forslag fra Norges Bondelag og Norsk Bonde-
og Småbrukarlag, med representanten fra NHO/NBL. Dette
betyr at bestemmelsen om oppnevning av en representant fra omsetningsorganisasjonene
blir opphevet. AU vil derfor bestå av to representanter
for landbrukets interesseorganisasjoner, to representanter fra statens
organisasjoner, og en representant fra den største interesseorganisasjonen
for næringsmiddelindustrien.
Det forutsettes at endringene med tilleggsoppnevningen av medlem
i OR kan gjennomføres umiddelbart i inneværende
oppnevningsperiode for rådet.
For å etablere økt uavhengighet og konkurransenøytral
kontroll med ORs forvaltning av markedsreguleringen for jordbruksvarer,
og som ledd i gjennomføringen av offentlig landbrukspolitikk
med tilhørende reguleringsinngrep i markedet under jordbruksavtalesystemet,
fremmes følgende
forslag:
Vedtak til lov
om endringer i lov av 10. juli 1936 nr. 6 til å fremja umsetnaden
av jordbruksvaror (omsetningsloven)
I
I lov av 10. juli 1936 nr. 6 til å fremja umsetnaden av
jordbruksvaror (omsetningsloven) gjøres følgende
endringer:
§ 2 første og annet ledd skal lyde:
For å fremja
fyremålet etter § 1 skal det vera eit omsetningsråd
med 17 medlemer.
Landbruksdepartementet
oppnemner medlemer med personlege varamedlemer for kvar av desse:
Norges
Bondelag
Norsk Bonde- og Småbrukarlag
Forbrukerrådet
Handelens
og Servicenæringens Hovedorganisasjon
Norges
Kooperative Landsforening
Norske Melkeprodusenters
Landsforbund
Norsk Kjøttsamvirke
Norske
Eggsentraler
Norges Pelsdyralslag
Gartnerhallen
A/L
Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund
Barne-
og familiedepartementet
Planleggings- og samordningsdepartementet
Norske
Potetindustrier
Landbruksdepartementet
Landsorganisasjonen i Norge
Næringslivets Hovedorganisasjon/Næringsmiddelbedriftenes
Landsforening
§ 3 tredje ledd blir nytt annet ledd og
skal lyde:
Rådet skal ha eit arbeidsutval
på 5 medlemer. Arbeidsutvalet skal vera samansett av medlemene
frå Norges Bondelag, Norsk Bonde- og Småbrukarlag, Arbeids-
og administrasjonsdepartementet. Landbruksdepartementet og Næringslivets Hovedorganisasjon/Næringsmiddelbedriftenes
Landsforening.
§ 3 annet ledd blir nytt tredje ledd og
skal lyde:
Alle vedtak i rådet
og arbeidsutvalet vert gjort med vanleg fleirtal. Står
røystene likt, er røysta til leiaren avgjerande.
II
Lova trer i kraft straks.
18. oktober 1999