Til Stortinget
I dag er 25 pst. av personale i de ulike barneverninstitusjonene
ufaglærte. En av fem som jobber i barnevernet har mindre
enn ett års erfaring. I dag gis manglende faglig oppfølging
til de som arbeider i barnevernet, samtidig som det betydelige behov
for kompetanseheving innen barnevernet ikke blir prioritert.
Undervisningen av personale overlates til den enkelte institusjon,
og det stilles ikke krav til faglig innhold. Samtidig merker de
som har sitt daglige arbeid i barnevernet at atferdsproblemer blant
barn og unge øker. Det gir seg store utslag både
for de det gjelder og familien deres.
Rapporter viser at barneverntjenesten i større og større
grad bindes opp i møtevirksomhet og skriftlige fremstillinger.
Man må se på muligheter for å vitalisere
barnevernet slik at de som jobber der kan konsentrere seg mer om
barn og unge enn om dokumenter og utredninger.
Hvis vi skal beholde og utvikle kompetansen blant de ansatte
i barnevernet må det utarbeides nasjonale kompetanseplaner
som forplikter arbeidsgiverne til å sørge for
kontinuerlig utvikling og vedlikehold av ansattes kompetanse. Barnevernet
må få utvikle seg til å være
en lærende organisasjon. Dette gjelder både kommunalt
og fylkeskommunalt.
Det er av stor viktighet at barn blir sett, hørt og lyttet
til i barnevernsaker som angår dem selv.
I Barneombudets rapport fra 1999 påpekes det blant annet
at det økende innslaget av jurister i mange barnevernsaker
skaper et problem både når det gjelder kompetanse
og kapasitet i barnevernet. Mange advokater skaper seg en karriere
og et levebrød på å bistå voksne
som mener seg urettmessig behandlet eller mistenkeliggjort av barnevernet. Fokus
på de juridiske sider ved saken fører til at barneverntjenesten
bruker en stor del av sine ressurser på å finne
argumenter som er juridisk holdbare, noe som svekker fokus på hva
som er barnets beste. Barn får sjelden juridisk bistand
i slike saker, og dermed ingen uavhengig person som taler barnets
sak. Barnet må i større grad bli hørt,
og både FNs barnekonvensjon og norsk lovgivning sier at
barn skal høres. Mange saker demonstrerer imidlertid det
ubehagelige faktum at barnet ikke er synlig i sin egen sak.
Barnevernet skal ha rutiner på å rådføre
seg med barn som selv har vært i barnevernet - jf. at mye
av den kunnskap vi i dag innehar har vi fått fra Landsforeningen
for Barnevernsbarn.
Det er mye fokus på det arbeid som utføres
av fylkesnemndene, men når vedtak er gjort om plassering
er det liten oppmerksomhet på kvalitet i plassering/tiltak.
Stort skifte i fosterhjemsplassering/tiltak gir ungene
beskjed om at de kan skaltes og valtes med.
Godt over 1 000 barn bor i løpet av året
i en av barnevernets institusjoner
I 1998 kuttet fylkesmennene ut 530 lovpålagte tilsynsbesøk.
16 av 18 fylkesmenn brøt regelverket som skal ivareta rettssikkerheten
til en av samfunnets svakeste grupper.
Vestfold og Oslo/Akershus gjennomførte i 1998 mindre
enn halvparten av de pålagte inspeksjonene. Flere av fylkesmannsembetene
har brutt regelverket hvert år siden lovendringen kom i
1993. Barnevernloven ble på det tidspunktet endret ved
at krav til forhåndsgodkjenning av institusjoner forsvant,
mot at fylkesmennene ble pålagt å føre
tilsyn med institusjonene.
Årlig øker utgifter til plassering av barn
og unge i barnevernet med 20-40 pst. Private organisasjoner opererer
med døgnpriser på inntil 6 000 kroner.
Det offentlige har ikke hatt kapasitet/prioritert å bygge
ut det offentlige tiltaksapparatet slik at det dekker behovet.
Slik situasjonen er i dag, er det vanskeligere å starte
og drive pølsebu enn det er å åpne privat
institusjon som brukes av barnevernet.
Det inngås ikke konsekvent avtale mellom fylkeskommunene
og institusjonene. Avtalen skal regulere forhold av økonomisk,
faglig og styringsmessig art - og skal være tidsbegrenset.
Barn og unge som bor i private barnevernsinstitusjoner får
ofte ikke den skolegangen de har krav på. Hvis fylkeskommunen
ikke har offentlig plass til barnet, og bestemmer seg for å kjøpe
privat plass, kan barnet bli sendt til institusjon i annet fylke.
Både hjemkommune og hjemfylke får en vanskelig
oppgave med å følge opp barnet. Utdanningsdirektøren
i Hordaland uttaler at man ikke er overbevist om at skolene får
beskjed fra institusjonene om at det har kommet et barn i skolepliktig
alder. Varslingsrutinene er for dårlige, og på opplæringssiden
blir disse barna ofre for uklare ansvarsforhold.
Bakgrunnen for uttalelsene fra utdanningsdirektøren
i Hordaland er henvendelser fra fortvilte skolesjefer rundt om i
fylket. De opplever at unger dukker opp på kort varsel
fra private institusjoner og skal inn i undervisningen. Ofte dreier
dette seg om barn med spesielle pedagogiske behov, hvor tilbudet ungene
får blir dårlig fordi skolen ikke varsles i forkant.
Viktigheten av å ivareta barn og unges interesser er
spesielt stor når de er i så vanskelige livssituasjoner
at barnevernet kommer inn og tar i bruk institusjon. En nasjonal
forhåndsgodkjenningsordning må være minstekrav
man iverksetter for å sikre barn og unge trygge omgivelser
mens de er i institusjon, samt at kravene til kompetanse blir lik
og dermed også bidrar til å sikre brukerne.
Det betyr ikke at det ikke skal være et mangfold av
institusjoner og type tiltak, men at det er behov for å «luke
bort ugress» som alltid dukker opp når en ønsker
at «hundre blomster skal blomstre».
Godkjenningsordningen skal forholde seg til bygningsmessige forhold,
sikkerhetskrav og krav til faglig bemanning. Kravene skal forholde
seg til kvalitet og innhold.
Når mindreårige asylsøkere og flyktninger
kommer hit til landet alene må barnevernet raskest mulig inn
i bildet og ta ansvar, og ansvaret må ligge der og ikke
hos utlendingsmyndighetene. Dette ansvaret må tydeliggjøres.
I mangel av en avklaring av barnevernets rolle og en opprustning
av etatens kapasitet, tar andre instanser som ikke har legal fullmakt
eller tilstrekkelig barnefaglig kompetanse over denne oppgaven.
Utlendingsmyndighetene opptrer i praksis som et alternativt barnevern
- et skyggebarnevern.
Enslige mindreårige asylsøkere kommer fra krigssituasjoner
og politisk urolige områder, og i tillegg kommer de alene.
Denne situasjonen betinger at de møtes av et velfungerende
hjelpeapparat i Norge. Mindreårige asylsøkere
blir mangelfullt og ulikt behandlet ut ifra kommunenes ressurstilgang, kompetanse
og instrukser.
Barneverntjenesten skal alltid ha
melding om når den enslige mindreårige ankommer
mottak eller direktebosettes hos slektninger. Meldingen skal behandles
etter lov om barneverntjenester.
Barneverntjenesten skal ha ansvar for å kartlegge og
vurdere den enkeltes behov når den enslige mindreårige
befinner seg i mottaksfasen.
Barneverntjenesten må fatte nødvendige
hjelpetiltak og eventuelt koordinere ulike tiltak for den enslige
mindreårige.
Barneverntjenesten skal ha retningslinjer fra statlig hold
om koordineringsansvar ved bosetting.
Stat og kommune har et ansvar for at barneverntjenesten
har nødvendig kompetanse og ressurser for å møte
enslige mindreårige flyktninger i mottak, bosetting og
etablering i det norske samfunn.
Sju av ti meldinger til barnevernet om barn som trenger hjelp
kommer fra hjelpeapparatet selv. Hjelpeapparatet består
i dette tilfelle bl.a. av sosialtjeneste, barnevernsvakt, barnehage,
helsestasjon, lege/sykehus, skole, PP-tjeneste, politi/lensmann
og barne- og ungdomspsykiatrisk tjeneste.
Det må gjøres mer for at samarbeidet mellom barnevernet
og skolen skal fungere, og at barnevernet kan komme inn med ulike
hjelpetiltak der hvor det er bekymring og skolen ikke klarer oppgavene alene.
En undersøkelse utført av Barnevernets utviklingssenter
i Bergen avdekker uheldige forhold knyttet til henleggelse av saker.
Vi ønsker et åpent barnevern, der folk melder
sine bekymringer. Det må forutsettes at meldingen sjekkes
godt før den evt. henlegges. Når bekymringsfulle
forhold ikke følges opp svikter barnevernet barna. Det
bør reises en debatt om barnevernets praksis ved henleggelser.
Befring-utvalget, som skal komme med egen NOU, skal se på barnevernloven.
Det er behov for en helhetlig opprustning av barnevernet, og det
er ingen grunn til å vente til utredningen om barnevernloven kommer.
Det er allerede avdekket så store mangler at vi må gripe
fatt i dette umiddelbart. Fortsetter det slik det nå gjør
svikter vi de aller svakeste barn og unge og vi ignorerer rettssikkerheten
disse har krav på.
Innhentede tall fra 8 av fylkene viser at det fylkeskommunale
barnevernet allerede i september 1999 hadde overskridelser på sine
budsjetter på opp mot 40 pst. Dette utgjør et
totalbeløp på over 150 mill. kroner så langt
i 1999, da det fremdeles var fire måneder igjen av året.
Det må umiddelbart gjøres noe med barnevernet
- både situasjonen for barn og unge og for de ansatte som
jobber der. Det må snarest mulig utarbeides en egen handlingsplan
for barnevernet, som tar for seg tjenesten i sin fulle bredde, og
som bidrar til at barnevernet får økte midler
og at midlene brukes slik at det kommer barn og unge som trenger
det til gode.
Handlingsplanen må inneholde følgende:
Nasjonal godkjenningsordning av barneverninstitusjoner.
Kompetanseutvikling i kommunene.
Plan for kompetanseutvikling i fylkeskommunene.
Kompetanse i å se barn, lytte til barn og å snakke med
barn.
Utvikling av samarbeid mellom skole og barnevern, barnevern
og BUP, samt barnevern og barnehage.
Ressurser til økning av mangfoldet i tiltak i det fylkeskommunale
barnevernet.
Vurdering av erfaringene med fylkesmennenes tilsyn med barneverninstitusjoner.
Forbedring av barnevernets arbeid i forhold til mindreårige
asylsøkere og flyktninger.
Styrking av arbeid i forhold til asylsøker og flyktningefamilier
som har fått opphold i Norge.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremlegge en nasjonal handlingsplan
for barnevernet.
16. november 1999