Til Stortinget
Forslagsstillerne fremmer i dette dokumentet et forslag om at
selskapsskatten igjen skal tilfalle de kommunene hvor den enkelte
bedrift er etablert. Etter forslagsstillernes oppfatning har den
senere tids utvikling vist at den omlegging av selskapsskatten som fant
sted i Budsjett-innst. S. I (1998–1999) har fått mange
uheldige konsekvenser både for de kommunene som tidligere
hadde inntekter fra selskapsskatt, og for næringslivet
som nå opplever at kommunene i mindre grad legger til rette
for nyetableringer av bedrifter. Etter forslagsstillernes oppfatning
er dette en utvikling som vil få meget store konsekvenser
for kommune-Norge i tiden som kommer. Stortinget bør derfor
revurdere sitt vedtak.
Vi har i den senere tid vært vitne til et opprør
fra en del kommuner som reagerer mot den virkningen omleggingen
har hatt. I dette opprøret har ordførere fra de
fleste partier deltatt, og det er mange av regjeringspartienes egne
ordførere som har vært blant de fremste talsmenn
for en omlegging. Mange kommuner kan dokumentere en betydelig inntektssvikt
etter at denne omleggingen fant sted. En av disse er Tønsberg
kommune som kan dokumentere et inntektsbortfall på netto
ca. 22 mill. kroner etter omleggingen av selskapsskatten. Mange
kommuner i Vestfold kan vise til lignende tap. For Oslo kommune
har omleggingen hatt dramatiske konsekvenser. Dette viser at den økningen
i det generelle skattøret som kommunene har fått
etter omleggingen ikke i tilstrekkelig grad har kompensert for inntektstapet
som kommunene har hatt ved omleggingen.
Et levende næringsliv er en av de viktigste drivkreftene
i mange kommuner. Spesielt gjelder dette mange kommuner i distrikts-Norge.
Mange kommuner har valgt å føre en aktiv næringspolitikk
for på den måten å tiltrekke seg bedrifter
som igjen kan være med på å skape ny
og fortsatt vekst i kommunen. For kommunene har det vært
viktig å skaffe sine innbyggere gode og trygge arbeidsplasser
som igjen ville gjøre det attraktivt å bosette
seg i kommunen. I tillegg har det vært et incitament for
kommunene å tiltrekke seg solide bedrifter for på den
måten å få inntekter til kommunen ved
selskapsskatt. Dette har bidratt til å sikre et godt tilbud
av velferdstjenester i mange kommuner. Ordningen med selskapsskatt
til kommunene bidro også til at kommunene fikk refundert
en del av kostnadene som de hadde ved å tilrettelegge
for bedrifter og næringsutvikling. Kostnader til utarbeidelse
av reguleringsplaner, grunnlagsinvesteringer som vei, vann og kloakk, samt
til opparbeidelse av tomtearealer har kommunene fått dekket
gjennom ordningen med selskapsskatt.
Næringslivet er avhengig av kommuner som er opptatt
av å legge til rette næringsområder og
som yter en god kommunal service overfor bedriftene. Ved at selskapsskatten
ble overført til staten, mistet kommunene et hovedincitament
til å bidra til dette. Ved god kommunal tilrettelegging
overfor næringslivet kan antallet bedrifter og arbeidsplasser økes
til glede for alle, og bidra til økt vekst i kommunene.
Ved at selskapsskatten gikk til kommunene oppnådde man
at det ble konkurranse mellom kommunene for å tiltrekke
seg bedrifter. Nå når kommunene har mistet selskapsskatten
har denne konkurransen mellom kommunene falt bort. Dette er meget
negativt for bedriftene som er avhengig av at kommunene konkurrerer
seg imellom for å tiltrekke seg attraktive bedrifter.
Forslagsstillerne har i møte med flere kommuner konstatert
at kommunene etter omleggingen har fått mindre interesse
for å legge til rette for bedriftsetableringer. Mange kommuner
begrunner dette med at kostnadene forbundet med å legge
til rette for dette ikke dekkes inn av eventuelle inntekter som
kommunen måtte få etter omleggingen av selskapsskatten.
Som eksempel på dette kan det nevnes at Tønsberg
kommune nylig sa nei til å ta imot en bedrift med 250 ansatte
med den begrunnelse at kommunen ikke hadde råd til å ta
de kostnadene en slik bedriftsetablering ville føre med
seg.
Vanlige regler for selskapsbeskatning medfører at selskapet
beskattes i den kommunen hvor hovedkontoret er etablert og ikke
i de kommuner hvor selskapet har avdelinger når disse ikke
er organisert som selvstendige aksjeselskaper. En konsekvens av
dette er at selskapsskatten i mange tilfelle vil tilfalle den kommunen
hvor bedriften har færrest ansatte. Dette kan medføre
ulemper for de kommuner som må legge til rette for etablering
av næringsarealer. Forslagsstillerne er av den oppfatning
at det må utarbeides modeller som gjør at deler
av selskapsskatten også tilfaller de kommunene hvor bedriften
har sin virksomhet etablert.
Bortfallet av selskapsskatten for kommunene vil også ha
en svært negativ effekt for muligheten til å utvikle
et nødvendig interkommunalt samarbeid for utvikling av
nye næringsområder. Bynære landkommuner
som ofte har arealene som bykommunene mangler til industriutvikling,
vil neppe være interessert i å utvikle disse områdene
for å skaffe arbeidsplasser til nabokommunene.
Et eksempel er Stokke kommune i Vestfold, som i et interkommunalt
samarbeid har utviklet Borgeskogen industriområde. Med
store grunnlagsinvesteringer og bare ca. 10 pst. av de ansatte bosatt
i egen kommune, har bortfallet av selskapsskatten gjort dette til
et rent underskuddsforetak for kommunen. Stokke kommune ville neppe være
interessert i et slikt interkommunalt samarbeid med dagens regler.
Som vist i dette dokumentet har omleggingen av selskapsskatten
hatt flere lite heldige konsekvenser som har ført til store
ulemper både for kommunene og for bedriftene. Etter forslagsstillernes
oppfatning er det på høy tid at Stortinget nå gjør
om sitt vedtak om at selskapsskatten skal gå til staten.
Forslagsstillerne tror at en omlegging av selskapsskatten, slik
at denne tilfaller kommunene som tidligere, vil medføre
en ny giv i kommune-Norge som vil kunne bidra til vesentlig flere
bedriftsetableringer.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige lovendringsforslag
slik at selskapsskatten igjen tilfaller kommunene.
24. februar 2000