Til Stortinget
Norge er i en internasjonal meget unik økonomisk situasjon
idet landet har betydelige overskudd i statsbudsjettet og overskudd
i handelsbalansen med utlandet. I tillegg er det meget lav arbeidsledighet
og stabil lav inflasjon. Samtidig er det mange områder
i landet som bør styrkes og forbedres, men av hensyn til
ringvirkningene med muligheten for økt inflasjonspress
og renteøkning hvis den innenlandske etterspørsel
ble økt, hindrer bruk av penger på områder hvor
mange mener det er nødvendig.
En vesentlig og delvis avgjørende vektlegging av finanspolitikken
og finanspolitiske indikatorer ved behandlingen av statsbudsjettet
legger en klar begrensning av offentlige utgifter som altså staten
har penger til å kunne bruke. Særlig renten er
sterkt utsatt for debatt fordi hvis Norges Bank blir bekymret for inflasjonspress
som følge av en økning i etterspørselen
etter varer og tjenester innenlands, vil det naturlige svar være
en renteøkning for å dempe etterspørselspresset,
i og med at sentralbanken nå i praksis styrer renten etter
et inflasjonsmål og etter innvirkningen på stabiliteten
i norsk innenriksøkonomi.
I dagens budsjettsystem med tabeller og indikatorutregninger
regnes alle utgifter over statsbudsjettet å ha nøyaktig
samme finanspolitiske virkning helt uavhengig av den reelle situasjon.
Dette er en åpenbar svakhet som både hindrer fornuftig
pengebruk og en nyansert finanspolitisk debatt. Det ville bli en
langt mer realistisk økonomisk debatt og handlefrihet hvis
alle finanspolitiske indikatorer og beregninger i nasjonalbudsjettsammenheng
ble satt på korrekt måte basert på de
reelle virkninger for norsk innenriksøkonomi.
For å illustrere hvor håpløst dagens
system er nevnes noen eksempler:
En styrking av sykehusenes budsjetter
for kjøp av utstyr med 1 mrd. kroner tas i dag med som økt innenlandsk
etterspørsel enten kjøp av utstyr skjer innenlands
eller fra utlandet. En styrking av utdanningsbudsjetter med 1 mrd.
kroner regnes selvsagt som økt etterspørsel, men
kjøp av studieplasser i utlandet med 1 mrd. kroner ville
ikke betydd noe for etterspørselen innenlands.
En styrking av eldreomsorgen med bygging og drift av sykehjem
med 3 mrd. kroner øker selvsagt etterspørselen
tilsvarende, men hvis bygging og drift skjedde i utlandet ville
det være omtrent null etterspørselsvirkning for
norsk økonomi.
Hvis staten kjøper fregatter for 12 mrd. kroner
i utlandet betyr det intet for etterspørselen i norsk økonomi,
med mindre kjøpene kobles til gjenkjøpsforpliktelser
fra norske bedrifter.
Hvis u-hjelpen økes eller minskes med noen milliarder
kroner betyr det intet for finanspolitikken i Norge hvis det da
ikke er slik at bruken av hjelpen går til kjøp
av norskproduserte varer og tjenester eller til lønn for
norske borgere.
Hvis det ble kjøpt inn nye biler til politiet og
helikoptre til Forsvaret fra utlandet, betyr det ikke noe for økt
etterspørselspress i norsk økonomi, men kun for
bedre arbeidsforhold og bedre kvantitet og kvalitet i utstyr tilgjengelig
for viktige deler av norsk myndighetsutøvelse.
Slik nasjonal- og statsbudsjettet i dag er satt opp skilles det
ikke mellom kjøp av varer og tjenester fra utlandet og
kjøp av varer og tjenester innenlands. For de fleste land
er dette normalt, men for Norge er dette nå en betydelig
hindring for en fornuftig disponering av den økonomiske
velstand i et langsiktig perspektiv. Det er for øvrig også en
merkverdighet at det i nasjonal- og statsbudsjettsammenheng skilles
mellom identiske investeringer basert på bokføringsmetoder
og måter å organisere en virksomhet på uten
at det er presentert noen fornuftig forklaring på forholdet.
Det tenkes her på den ulike behandling som skjer med investeringer
over og under streken i statsbudsjettet, altså om det er
investeringer i aksjer eller i bygninger eller noe annet håndfast.
Slik det nå er kunne man innenfor det nåværende system
kjøpe aksjer i Norsk Sykehusutstyr ASA for 5 mrd. kroner
hvor staten var eneaksjonær. Så kjøpte man
inn utstyr for aksjekapitalen som så ble leiet ut til norske
sykehus for 1 mill. kroner pr. år. Det ville, bortsett
fra den ene million, vært holdt utenfor alle makroøkonomiske
beregninger fordi det dreiet seg om aksjekjøp og ikke utstyrskjøp.
Dette er selvsagt et meget spesielt eksempel, men i prinsippet korrekt fordi
aksjekjøp er under streken, mens utstyrskjøp er over
streken.
De makroøkonomiske beregninger bør derfor på noe
sikt gjennomgås med det for øyet å lage
et system som er relevant og korrekt for vurderingen av norsk
innenlandsøkonomi når det gjelder tilbud/etterspørselsvirkninger,
inflasjons/deflasjonstendenser og rente- og valutadannelsen.
Det er imidlertid viktig å få en rask etablering
av et system hvor fornuftig kjøp av varer og tjenester
i utlandet ikke stoppes fordi det helt feilaktig fremkommer i tabeller
over innenlandsk kjøp av varer og tjenester. Det må være dumt
at kjøp av varer og tjenester fra utlandet ikke skjer fordi
det blir regnet som en økning i den innenlandske etterspørsel
med den fare for rente- og inflasjonsøkning som da kunne
blitt resultatet. Det er dog for dumt å behandle en utgift
som en økning i etterspørselen både når
det er riktig og når det er galt.
Derfor fremsettes dette forslaget for å etablere et eget
budsjett for kjøp av varer og tjenester i utlandet som
så ikke inngår i de tabeller og beregninger som foretas
i nasjonal- og statsbudsjettsammenheng for å beregne stramheten
og slakkheten i finanspolitikken. Dette kan for mange utenfor det
politiske liv på Løvebakken virke som et anstaltmakeri
fordi mange analytikere ville lett ta hensyn til og ikke overreagere over
noen milliarder i økte bevilgninger på et statsbudsjett
på rundt 600 mrd. og et bruttonasjonalbudsjett på rundt
1200 mrd. kroner. I den politiske verden makter de fleste ikke dette
og under budsjettbehandlingen om høsten og revideringen
om våren hyles det fort opp om renteøkning og
inflasjonspress for bare noen hundre ekstra millioner og det hyles
like mye om pengene brukes i utlandet eller i Norge. Forslaget om
en overføring av midler til et selvstendig og separat utenlandsbudsjett
for bruk i utlandet i samsvar med et eget regelverk eller punkt
i Stortingets bevilgningsreglement skyldes således mangler i
det politiske system for forståelse av de reelle størrelser
i et statsbudsjett. Et slikt utenlandsbudsjett vil skape en debatt
om hvor stort et slikt budsjett kan være for et budsjettår
som vil være relevant i en soliditetsdebatt om statsbudsjettet
og deretter hvorledes pengene burde brukes. Et slikt system ville
også gjøre det mulig for mange berørte
offentlige etater og samfunnsgrupper å foreslå ekstraordinære
innkjøp av varer og tjenester i et kortsiktig perspektiv
fra utlandet.
Et slikt eget budsjett vil selvsagt måtte få inntekter
på samme måte som det nåværende
petroleumsfond, altså fra statsbudsjettet, eller rent teknisk
til utenlandsbudsjettet fra petroleumsfondet slik statsbudsjettet
får midler fra petroleumsfondet.
For at et slikt utenlandsbudsjett skal kunne virke etter sin
hensikt, må det etableres klare regler for hvilke type
utgifter som skal kunne betales fra dette budsjettet. Det er for
eksempel selvsagt at det ikke kan være varige faste og
langsiktige utgifter fordi man vet aldri hvor lenge den nåværende økonomiske situasjon
for Norge, med overskudd på statsbudsjett og handelsbalanse
vil vare. Der det dreier seg om løpende driftsutgifter
bør disse alltid være av en karakter, art eller
form som kan avvikles i sin helhet etter maksimalt 3 år.
For øvrig må det dreie seg om kjøp av
utstyr som ikke inngår i et vedvarende anskaffelsesprogram,
men som særskilte innkjøp basert på en
spesiell situasjon og fordi det er penger tilgjengelig for formålet.
Det må således være ekstraordinære
innkjøp eller kjøp av varer og tjenester som lett
kan avvikles i trangere tider.
I tillegg til at det ikke må være varige og
faste utgifter som kan pålegges utenlandsbudsjettet er
det også viktig at det kun er utgifter som ikke påvirker den
innenlandske etterspørsel etter varer og tjenester. Det
må således innføres en kontrollordning
og godkjennelsesordning innefor et regelverk, slik at eventuelle
virkninger for innenlandsøkonomien blir flyttet over til
det ordinære nasjonal- og statsbudsjetts bevilgninger og
tabeller og beregninger. Et utgangspunkt for vurderingen av et system
med et utenlandsbudsjett kan for eksempel være at kun utgifter
til kjøp av varer og tjeneste som for 90 pst. vedkommende
får virkning i utlandet og maksimalt 10 pst. gir virkning
for innenlandsøkonomien. Når et slikt system innføres
bør det selvsagt også skje en korrigering for
allerede eksisterende budsjettposter som for eksempel u-hjelpen
som for en betydelig del kun gir økonomisk virkning i utlandet.
Det samme gjelder deler av bevilgninger til internasjonale organisasjoner
og operasjoner.
Forslagsstillerne ser således faren for at et slikt utenlandsbudsjett
blir påført ordinære og faste innkjøp
slik det skjedde med folketrygden på begynnelsen av 1970-tallet.
Samtidig må det kunne forsvares som det gjøres
i alle moderne selskaper at det utbetales en bonus eller bekostes
noe spesielt når resultatet av virksomheten er spesielt
godt. Det må være meningsløst at når
budsjettet i 1999 fikk et overskudd på mer enn i 30 mrd.
kroner i forhold til det som var beregnet og forventet, så brukes
disse midler bare til kjøp av flere aksjer i utenlandske
selskaper til sparing for fremtidige generasjoner uten at de som
i dag bor og lever i landet mottar noen som helst fordel av det.
Når slikt skjer mener forslagsstillerne at det ville være
fornuftig med en debatt om tiltak som særlig den eldre
del (de lever ikke i fremtiden som pengene saltes ned til) av befolkningen
kunne nyte godt av.
Slik forslagsstillerne ser det er det flere formål et slikt
utenlandsbudsjett vil kunne benyttes til som ville være
bra for de som lever i Norge i dag, men også for den langsiktige
fremtid for landet.
Hvis norske sykehus fikk tilgang til det mest moderne sykehusutstyr
som bare produseres i utlandet i det omfang som sykehusene kunne
nyttiggjøre seg, ville det kun bli fordeler. For det første
er det meget motiverende for personalet å ha tilgang til
de beste arbeidsredskaper. For det annet vil moderne utstyr øke
muligheten for kvalitative gode diagnoser og behandlingsopplegg.
For det tredje ville det være sannsynlig at moderne utstyr
ville redusere den tid de ulike profesjoner som leger, sykepleiere
og hjelpepleiere bruker på pasientene og for det fjerde
ville pasientene få den trygghetsfølelse som følger
av at de visste at norske sykehus var utstyrt med det mest moderne
utstyr. Trygghetsfølelse i seg selv bedrer livskvaliteten.
Når det er klart at det meste av det moderne sykehusutstyr
blir produsert i utlandet ville det ikke betydd mye for etterspørselen
i Norge å anskaffe tilstrekkelig med topp moderne utstyr
til de norske sykehus. Det som eventuelt ville belaste det innenlandske
etterspørselsbudsjett, ville være opplæringsaktiviteten,
men sannsynligvis ville det vært kompensert av den effektivitetsgevinst
som som regel følger av å bruke det mest moderne
utstyr i forhold til det mer gammeldagse. Ekstraordinært
innkjøp av utstyr til alle sykehus belaster selvsagt ikke
de ordinære budsjetter og normal fornyelse eller aktivitet.
I mange år har det vært hevdet at Norge bør øke sin
utdanningskapasitet, særlig i høyere utdanning for å styrke
sin evne til å sørge for at den norske befolkning
er langt fremme når det gjelder utdanning. Enhver økning
i utdanningstilbudet i Norge betyr en økning i andelen
av befolkningen som er engasjert i utdanningssektoren, det være
seg som professorer eller annet utdanningspersonell, eller som ansatte
i de mange tilleggstjenester som er nødvendig for å produsere
utdanningstjenester og de bygninger og boliger som også er
nødvendig.
Kjøp av studieplasser ved utenlandske universiteter
og høyskoler reduserer presset på utdanningssektoren
i Norge i tillegg til de tilleggsfordeler som fremkommer ved at
norske studenter tilegner seg et annet språk, innsikt i
andre kulturer, etablering av internasjonale nettverk og generelt
utvider sin horisont og tenkemåte. En større andel
av den utdannede befolkning fra andre lands universiteter og høyskoler
vil også styrke den norske muligheten for å finne
noe å leve av etter at oljevirksomheten eventuelt tar slutt.
Et eget og nytt tilleggsprogram for kjøp av studieplasser
ved utenlandske universiteter, samt kostnader ved gunstige stipendordninger
for å stimulere norske studenter til å reise utenlands
kan selvsagt også relativt raskt reduseres hvis det inntrådte
en vanskeligere økonomisk situasjon for landet. I mellomtiden
kunne det innenlandske norske utdanningstilbud baseres på et
noe lavere kvantitetsnivå og derved redusere etterspørselen
etter lærerkrefter, tilleggstjenester og bygnings- og utstyrsmasse.
For gradvis å gjennomføre et ekstraordinært
løft for undervisningssektoren i Norge kan man også fra tid
til annen foreta ekstraordinære innkjøp av utstyr som
IT-utstyr og dataprogramvare, slik at norske elever, studenter og
forskere kan få tilgang til det mest avanserte utstyr som
produseres i utlandet.
Det er mye som tyder på at kapasiteten i de norske sykehus
for operasjoner og behandling ikke er så langt unna det
som er nødvendig og forsvarlig for å holde tritt
med behovene. Det store problem er imidlertid de mange ventelister
fordi kapasiteten tidligere var alt for lav og derved er det oppstått
kø og ventelister. Hvis imidlertid tilgangen på nye
oppdrag er lik kapasiteten for effektuering, mens det i tillegg
er en ubehandlet kø/venteliste på noen
hundre tusen operasjoner/behandlinger vil vi aldri komme àjour.
Derfor er det meget viktig å få fjernet ventelister og
køer slik at kapasiteten i helsesektoren hele tiden kan
være litt større enn etterspørselen og
slik at kostnadene holdes under kontroll. Den beste form for kostnadskontroll
er selvsagt at tilbudet er noe større enn etterspørselen
og at det er konkurranse mellom tilbyderne.
Et ekstraordinært program for kjøp av operasjoner
ved utenlandske sykehus er derfor meget fornuftig i enhver sammenheng,
både av hensyn til sykehussektoren i Norge og av hensyn
til pasientene. Etableringen av et ekstraordinært statlig
budsjett for kjøp av operasjoner i utlandet med full dekning
av reisekostnader, overnattingskostnader og betaling for operasjoner
med mer for å fjerne «pukkelen» i sykehusoperasjonskøen
er derfor bare fornuftig og må være langt mer
fornuftig enn å øke den norske stats andel av
aksjene i Coca Cola International.
Mange hevder at problemene innen norsk eldreomsorg er slik at
det er mangelen på kvalifisert arbeidskraft som er det
store problemet i utbyggingen av en bedre eldreomsorg, og det kan
være riktig hvis det etterspørres arbeidskraft
som er engasjert i andre sektorer. Det er imidlertid fullt mulig å importere
entreprenørtjenester fra utenlandske bedrifter til bygging
av sykehjem og omsorgsboliger, mens det er mye vanskeligere å importere
tjenester på kortvarig basis over et utenlandsbudsjett
slik det her fremmes forslag om. Det er imidlertid fullt ut mulig å importere
en god del eldreomsorgstjenester på varig og fast basis
som en del av det ordinære eldreomsorgstilbud, men alle
driftsutgifter til eldreomsorgsinstitusjoner i utlandet må dekkes
over det ordinære statsbudsjettet eller kommunebudsjettene
fordi det vil være en permanent og varig utgift som ikke
kan nedtrappes i dårligere økonomiske tider.
Det som imidlertid er mulig, er å dekke engangskapitalutgifter
til kjøp eller bygging av institusjoner med utstyr i utlandet
for eksempel i Spania, Mallorca, Kreta, Kypros m.m. En slik kapitalanbringelse
vil ikke medføre noen andre forhold enn kjøp av
aksjer i Coca Cola, Philip Morris eller City Bank idet det vil være
fullt mulig å selge bygningene på lik linje med at
aksjer kan selges. Forskjellen er at det ene er en investering i
aksjer og det andre i bygninger og forskjellen hva angår
sikkerhet vil være et evig diskusjonstema.
Det er således fullt mulig å kjøpe
bygninger i utlandet over et utenlandsbudsjett for bruk i norsk
eldreomsorg, det være seg for pleietrengende eldre eller
bare eldre. Så lenge den gode økonomiske situasjon
eksisterer kan for eksempel alle eldre over 70 år tilbys
et gratis opphold i utlandet på norskeide eller innleide
hotellinstitusjoner i utlandet i et visst antall uker pr. år,
med reise og opphold inkludert for en lav egenandel. Basert på en
vurdering av den økonomiske situasjon kan slikt tilbys
hvert år eller med noen års mellomrom. Basert
på de eldres ulike helsesituasjon kan tilbudet varieres.
Utgifter til fly og opphold i utlandet vil ikke få noen
virkning for norsk innenriksøkonomi og tilbudet kan enkelt
innskrenkes eller stoppes hvis den økonomiske situasjon
i Norge endres.
Kjøp av bygninger og hotellbedrifter i utlandet, samt
eldreomsorgsinstitusjoner til både fast varig bruk med
driftsutgifter dekket av det ordinære budsjett og ferieopphold
i utlandet bør være en oppgave for et utenlandsbudsjett
som kun vil bedre livskvaliteten for den eldre del av den norske
befolkning uten noen innvirkning eller skade for norsk innenriksøkonomi.
Normale budsjettrestriksjoner er i dag en hindring for at det
norske forsvar og politi kan utstyres med det absolutt beste og
mest moderne utstyr fordi etter hvert som utstyrsanskaffelser er
nødvendige går det utover driftsrammene for virksomheten
og fordi budsjettene må veies mot andre offentlige formål.
Kjøp av utstyr og ekstrabetaling for oppdrag som påføres som
følge av operasjoner av midlertidig karakter internasjonalt,
kan belastes utenlandsbudsjettet, så lenge det er utenlandsk
produsert utstyr som ikke medfører gjenkjøpsavtaler
med norske leverandører.
Når det kom inn titalls milliarder i ekstrainntekter som
det ikke var budsjettert med kunne f.eks. dette bl.a. benyttes til
ekstraordinært kjøp av noen jagerfly og helikoptre
til både politiet og Forsvaret og eventuelt til kjøp
av en ekstra fregatt uten gjenkjøp. Det er imidlertid viktig
at ikke ordinære innkjøp av utstyr som fremkommer
jevnlig blir belastet utenlandsbudsjettet og at all driftsutgifter
for utstyr innenlands blir belastet det ordinære budsjett.
Det benyttes i dag gjennom Eksportrådet og NORTRA en
del ordinære midler til markedsføring av norske
bedrifter og norsk reiseliv i utlandet. Dette er en fast normal
oppgave som må dekkes over de ordinære budsjetter.
Det er imidlertid mulig fra tid til annen å satse ekstra
med midler fra et utenlandsbudsjett når situasjonen tilsier
at det kan være fornuftig med en spesiell kampanje eller
en midlertidig radikal økning i forbindelse med spesielle
hendelser hjemme eller spesielle messer m.m.
Kjøp av utstyr og eventuelle bygninger og eiendommer
for assistanse til markedsføring av Norge medfører
selvsagt ingen virkning for norsk innenriksøkonomi og derfor
burde også kjøp av ambassadebygninger og deltagelse
i kjøp av noen «Norway House» eller «Scandinavian
House» være fornuftige pengeplasseringer over
et utenlandsbudsjett, idet fast eiendom i verdens storbyer som regel
er en trygg investering, og i tillegg kommer generell markedsføring
av Norge.
Den gode utenriksøkonomien kan også over et utenlandsbudsjett
benyttes til særlige kampanjer i utlandet for eksempel å få aksept
for en radikal økning av selfangsten for å bevare
fiskeriressursene til mat for mennesker og for hvalfangst for å holde
bestanden nede av samme årsak.
Det er nå et press i innenlandsøkonomien for å øke
bevilgningen til forskning og det vil gå på bekostning
av andre budsjettformål som også vil legge beslag
på arbeidskraftressurser og det vil ifølge sosialøkonomene
medføre etterpørselspress og fare for inflasjon
og overoppheting. Norsk deltagelse i og kjøp av forskningsresultater
i utlandet som våre norske forskningsmiljøer kan
nyte godt av, burde også være et fornuftig program
basert på tanken om at det ikke er alt vi bør
være selvforsynte med i landet, men at når vi
har bra med penger for bruk i utlandet kan det benyttes mer aktivt
enn i dag. Dette betyr selvsagt ikke at det skal foretas noen endringer
i systemer hvor folk arbeider både med forskning og tjeneste- eller
vareproduksjon samtidig. Det er kun der mangel på kapasitet
og ressurser for egen forskning er en hindring, at muligheten for
kjøp av forskningsresultater og patenter påpekes
som en mulighet.
Et særskilt utenlandsbudsjett kan etter sin gjennomføring
for eksempel se ut som følger for budsjettåret
2001:
Inntekter overført fra
petroleumsfondet (vurdert etter hva man mener det er mulig å bruke
til utenlandsbudsjettet for terminen) ................. | 8 000 mill. kroner |
| |
Utgifter | |
Ekstraordinært kjøp av utstyr til
sykehusene .......................... | 1 000 mill. kroner |
Kjøp av to redningshelikoptre | 300 mill. kroner |
Reiselivskampanje (Nortra) i USA (Andre land
andre år hvis rom) ......................................... | 100 mill. kroner |
Støtte til små og mellomstore bedrifters
messedeltagelse (Eksportkampanje)................... | 100 mill. kroner |
Kjøp av nye biler, helikopter og annet
utstyr til politiet ......... | 500 mill. kroner |
Kjøp av operasjoner i utlandet med
mer enn 3 års ventetid i Norge og behandlingsplasser ... | 1 500 mill. kroner |
Kjøp av studieplasser i høyere utdanning
utlandet ................... | 700 mill. kroner |
Kjøp eller investering i institusjoner
for eldre pluss drift av slike ......................................... | 1 500 mill. kroner |
Ferieopphold for eldre ............. | 1 500 mill. kroner |
Nytt IT-utstyr og programvare for
utdanningssektoren ............ | 800 mill. kroner |
| 8 000 mill. kroner |
I dag vurderer og behandler Finansdepartementet enhver krone
brukt på samme måte i nasjonalbudsjett og finanspolitisk
sammenheng. Hvis bevilgninger som nevnt i eksemplet over ble tatt
inn i den ordinære budsjettoppstillingen ville mange i
det politiske miljø rope varsko om overoppheting, inflasjon
og renteoppgang og uansvarlighet selv om det ble påpekt
at alle pengene skulle brukes i utlandet uten noen innvirkning på innenlandsøkonomien.
Det kan ikke være en fornuftig begrunnelse når
et påstått hensyn til overoppheting og inflasjonsfare
også stopper en fornuftig bruk av penger til
beste for landets innbyggere som ikke betyr
noe for etterspørsel innenlands. Det må også kunne
drøftes i fordelingspolitisk sammenheng fordelingen mellom
generasjoner. Når mange bruker begrepet rettferdig fordeling
bør man også tenke på fordelingen mellom
generasjoner og ikke bare på forholdet mellom ulike inntektsgrupper og
kompetansegrupper og kjønn. Når det uten debatt tas
for gitt at en vesentlig økning i oljeinntektene bare skal tilfalle sikring av levestandarden
for de som lever i fremtiden og ikke de som bygget opp landet i
fortiden, må det være noe riv ruskende galt. Derfor
mener forslagsstillerne at det må etableres et system
hvor de eldre som har behov for eldreomsorgstjenester, sykehustjenester
og bedre levestandard i form av ferie utenlands, kan få dette
når landets pengeinntekter gjør det mulig.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Fra og med budsjettåret 2001 gjennomføres en oppdeling
av nasjonal- og statsbudsjettet slik at utgifter som ikke medfører
noen finanspolitisk eller etterspørselsvirkning i norsk
innenriksøkonomi skilles ut i et eget utenlandsbudsjett.
Utgifter belastet utenlandsbudsjettet medregnes ikke i de nasjonaløkonomiske
og finanspolitiske indikatortabeller.
II
Et regelverk for utenlandsbudsjettet basert på hovedretningslinjene
i dette forslaget utarbeides av Regjeringen som bes legge det frem
for Stortinget sammen med Revidert nasjonalbudsjett.
27. mars 2000