Til Stortinget
Stortinget godkjente det endelige «Askøybru-prosjektet» 9. desember
1987. Prosjektet omfattet:
Vegarmer på Askøy
fra brufeste til Krokåsskiftet (Rv 562) og Kleppestø (Rv 563).
Tofelts hengebru med gang- og sykkelbane fra Storeklubben
på Askøy til Brøstaneset i Laksevåg.
Tofelts veg (Rv 562) fra Brøstaneset gjennom Olsvikdalen
til kryss med Rv 555.
Ny alternativ seilingsled til Bergen via Herdalaflaket og
Det Naue.
Hengebrua har et hovedspenn på 850 m og seilingshøyde
62 m. Den totale lengde inklusive viadukter i hver ende
utgjør 1 057 m. Brua har to kjørefelt
og en gang- og sykkelbane, og brua er dimensjonert for eventuell
senere utvidelse til tre kjørefelt. Den vil da få utenpåhengt
gang- og sykkelfelt på begge sider.
Ved Fiskeridepartementets behandling av søknaden om
tillatelse til kryssing av farvann med bro, Rv 562 Askøybroen,
Askøy og Bergen kommuner, Hordaland fylke, sjøkart
nr 21, 23 og 119, ble det gitt tillatelse til bygging på bl.a.
følgende vilkår:
«Søkeren plikter å bekoste mudring
og vedlikehold av alternativ seilingsled m.v. fra Hjeltefjorden over
Herdlaflaket og gjennom Det Naue til Herdlafjorden i samsvar med
de krav til farvannet som Kystdirektoratet finner nødvendig.
Leden må være ferdig mudret og klar til bruk før
arbeidet begynner som kan innskrenke eller hindre ferdsel i Byfjorden.»
Ovennevnte bekrefter at etablering av alternativ seilingsled
til Bergen over Herdlaflaket var en av forutsetningene for Stortingets
vedtak om bompengefinansiering av Askøybrua.
Bergen kommune har ved flere anledninger gitt uttrykk for at
den planlagte alternative seilingsleden til Bergen over Herdlaflaket
og gjennom Det Naue må bygges som forutsatt. Bergen kommune
har videre understreket viktigheten av at man må legge
langsiktige vurderinger til grunn og at en sentral havn som Bergen
havn ikke i all fremtid må slite med en varig høydeberegning.
Forslagsstillerne er blitt kjent med at Samferdselsdepartementet
i et brev datert 15. desember 1999 anser saken om den alternative
seilingsleden i Bergen som avsluttet.
I brevet henvises det til at Stortinget i sin tid ikke hadde
noen merknader til at en seilingsled over Herdlaflaket ikke ble
gjennomført.
Stortinget har imidlertid aldri avvist at seilingsleden blir
etablert gjennom Skjellangersundet som er det aktuelle alternativet
til Herdlaflaket, et alternativ som allerede i 1985 ble lansert
av Hordaland vegkontor. Det helt vesentlige momentet som ikke berøres
i brevet fra Samferdselsdepartementet, er byggetillatelsen fra Askøybroen.
Denne ble gitt på det ufravikelige vilkår at en
alternativ seilingsled skulle etableres før broen.
Broen og seilingsleden var ett felles prosjekt der seilingsleden
hadde prioritet før broen. Det utrolige skjedde at broen
ble ferdigbygget uten at seilingsleden engang var påbegynt.
Deretter ble seilingsleden betraktet som et eget, uavhengig prosjekt,
der det fra enkelte hold ble forlangt konsekvensanalyse og en samfunnsøkonomisk
vurdering av kostnadene med seilingsleden.
Dersom slike utredninger skulle ha noen som helst mening, måtte
de ha vært utført i forkant av prosjektet og inkludert
de samfunnsmessige fordeler og ulemper ved en bro mellom Bergen
og Askøy. Ved eventuell negativ konklusjon ville vi ikke
ha fått noen Askøybro, og følgelig heller
ikke ha behov for en ny seilingsled.
Bergen kommune og Bergen og Omland Havnevesen har aldri godtatt
den rettsstridige omgåelse av byggetillatelsen for Askøybroen,
og forbeholdt seg retten til når som helst å fremme
saken på nytt.
Fiskeridepartementet som i sin tid ga byggetillatelse til broen
på vilkår som ikke ble overholdt, bekrefter i
brev av 31. april 1994 at spørsmålet
om seilingsleden må kunne taes opp igjen senere, dersom det
viser seg å være behov for det.
Det finnes allerede i drift cruiseskip som ikke kan passere under
Askøybroen, og havnevesenet har nå for første
gang takket nei til et ønsket anløp. I løpet av
få år vil et titalls cruiseskip som ikke kan passere under
broen være i drift. En annen konsekvens av dagens seilingshøyde
på 62 m er at det umuliggjør passasje
for en del boreplattformer. Et skipsverft i Bergen har således
vært avskåret fra å kunne utføre eventuelle
reparasjonsoppdrag på de aktuelle plattformene.
Tiden er nå overmoden til å ta saken opp til
ny behandling slik at man kan sikre en fremtidsrettet og tilfredsstillende
seilingsled inn til Bergen havn.
Bergen havnevesen kan føre sin historie tilbake til
1735. Havnen hadde opprinnelig sitt utspring rundt Vågen,
helt fra den første bebyggelse vokste opp der og da Kong
Magnus Lagabøter bestemte seg for å gi Bjørgvin
bystatus ca. 1070.
Vågen var en forutsetning for Bergens fremvekst til
en viktig nordeuropeisk handelsby. Vågen frøs sjelden
til og kunne dermed benyttes hele året. Det kom tidlig
havnereglement for at det skulle holdes justis på den stadig
voksende seilskutetrafikken, og tiltak er nevnt i Byloven av 1276.
For å regulere trafikken på Vågen
ble Sjøtønnen lagt ut i 1602. Den var opprinnelig
en pram som ble lagt for anker ved Nordenspynten, og som markerte bukseringspunktet
til og fra Vågen. Avgiften som den gang tilfalt bukseringsbåtene,
var relatert til skipets størrelse. Prammen som sank på slutten
av 1600-tallet og en ny markering ble lagt ut i 1739. Det var en
virkelig tønne. Avgiften skulle da tilfalle skipper Anders
Jansen Dischingtun som hadde vært fange hos sjørøverne
i Barbarekstatene.
Siden 1767 har avgiften tilfalt Sjøfarendes Aldershjem.
Virksomheten og ansvarsområdet til Bergen havnevesen ble
gradvis utbygd. Fra 1867 var Bergen havnedistrikt avgrenset av en
linje fra Olderneset på Laksevåg til neset ved
Frøviken nord for Helleneset.
90 år senere ble grensen en linje mellom Danmarksneset
på nordsiden av Eidsvågsneset og Strømsnes
på Askøy i nord og en linje mellom Gjæringsneset
vest for Olsvik og Storbuneset på Askøy i sørvest. Den
neste store utvidelsen kom 1. september 1990 da havnedistriktet
ble utvidet til å omfatte sjøområdene Askøy,
Austrheim, Bergen, Fjell, Sund, Øygarden, Lindås,
Meland, Os og Radøy.
Bergen havn er i ferd med å utvikle seg til et maritimt
kraftsenter av dimensjoner. I det indre havneområdet skal
kailengden økes med en kilometer og flateinnholdet nesten
fordobles innen utgangen av 2001. Dette gjøres for at Bergen
havn skal kunne fremstå som landets mest effektive og aktive
havn.
I løpet av de siste tyve årene er det blitt
investert for ca. 5 mrd. kroner i nye kaianlegg, terminaler, renseanlegg,
nybygg og rehabilitering rundt havnen. Dessuten er det brukt over
anslagsvis 1 mrd. kroner for å bedre de trafikale forholdene
til og fra havnen.
Trafikken både av skip, passasjerer og gods har vist
en kraftig økning de siste årene, og mer blir
det nå da Bergen har fått status som snuhavn for
cruise-flåten. Dokkeskjærkaien skal utbygges og
organiseres som en ren godsterminal.
Aktiviteten over Bergen havn vil ikke bare få ringvirkninger
for Bergen, men for hele Vestlandsregionen.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen om å komme tilbake til Stortinget
med forslag om å etablere en alternativ seilingsled inn
til Bergen havn.
19. mai 2000