Til Stortinget
Den norske vågehvalfangsten er en fullt lovlig og bærekraftig
næring. Fangsten bidrar til å skape lønnsomme
arbeidsplasser for fangere, produsenter og tilhørende næringer
langs kysten, og er dermed med på å opprettholde
både bosetning i distriktene og skatteinntekter.
Helt siden Norge ble bosatt har det vært drevet hvalfangst.
Slik sett er dagens fangst med på å videreføre
kystkulturen. Den nåværende fangstmetode ble tatt
i bruk på slutten av 1920-tallet.
Vågehvalfangst drives i kombinasjon med ordinært
fiske. En vanlig kombinasjon er fiske av torsk som er på gytevandring
om vinteren og fangst av vågehval om sommeren som er på beitevandring.
Denne årssyklusen er en tilpasning til de naturgitte forhold.
Fra slutten av 1930-tallet til begynnelsen av 1980-tallet var
den årlige fangsten på ca. 2000 dyr i gjennomsnitt.
Forskere betrakter fangstnivået over denne 50-års
perioden til å være bærekraftig, det
vil si et beskatningsnivå som bestandene tåler.
Siden den tid har fangsten blitt sterkt redusert. I 1982 vedtok
den Internasjonale Hvalfangstkommisjonen (IWC) et kommersielt hvalfangstforbud
som skulle gjelde fra 1986. Norge mente det ikke var noe vitenskapelig
grunnlag for et slikt forbud og reserverte seg i forhold til vedtaket.
Norske myndigheter bestemte at vågehvalfangsten skulle
stilles i bero etter 1987 og inntil sikrere bestandsvurderinger
forelå. I perioden 1988-1992 var det en begrenset fangst
for vitenskapelige formål.
I 1992 forelå nye bestandsvurderinger, og på det grunnlag
ble det bestemt at den ordinære fangsten skulle gjenopptas
i 1993. De to bestandene som høstes er beregnet til 184 000
dyr, henholdsvis 112 000 for den nordøst-atlantiske
og 72 000 for den sentral-atlantiske bestanden.
Den årlige fangsten har siden vært 226 i 1993, 280
i 1994, 218 i 1995, 388 i 1996, 503 i 1997, 625 i 1998 og 589 i
1999. Årets fangstkvote er satt til 655 dyr.
I forbindelse med gjenoppstarten ble det framsatt massive trusler
om økonomisk boikott og sanksjoner. Dette viser seg å være
tomme trusler. USA har truet både Canada, Island, Japan,
Norge og Russland med økonomiske sanksjoner på grunn
av deres hvalfangst. Men disse truslene har aldri blitt iverksatt,
og kan best forstås som sabelrasling myntet på innenrikspolitiske
grupperinger.
Da fangsten ble stilt i bero i 1987 ble hvalproduktene omsatt
både innenlands og utenlands. Japan hadde på det
tidspunktet blitt et viktig marked.
I 1993 fastsatte Fiskeridepartementet en forskrift som krever
lisens for eksport av hvalprodukter. Alle søknader om eksportlisens
har blitt avslått.
Sammen med Island, Japan og Peru har Norge reservert seg til
vedtaket av 1983 under Konvensjonen om Internasjonal Handel med
Truede Dyre- og Plantearter (CITES) om å liste vågehval
som utrydningstruet og det tilhørende forbudet mot internasjonal handel
med vågehvalprodukter. Det betyr at disse landene er fritatt
fra handelsforbudet.
Med andre ord er dagens eksportforbud selvpålagt. På samme
måte som reservasjonen til IWCs fangstforbud gir det folkerettslige
grunnlag for å drive fangst, så vil reservasjonen
til CITES-listingen gi det folkerettslige grunnlaget for å oppheve
eksportforbudet.
Det selvpålagte eksportforbudet har flere negative konsekvenser.
For eksempel har det ført til et spekklager på ca.
600 tonn, store mengder spekk har blitt kastet på havet
og ca. 140 tonn spekk har med offentlige midler blitt brent som
fyringsolje. Minsteprisen til hvalfangerne er i år på bare
10 øre pr. kilo spekk, mens den var 3 kroner i 1999.
Kjøperne er pålagt å kjøpe
og lagre alt spekk som bringes til land og pålegges dermed
kostnader til innkjøp, pakking, innfrysing og lagring uten
reell mulighet til salg.
Ved å oppheve det selvpålagte eksportforbudet vil
en oppnå full utnyttelse av ressursene og dermed sette
en stopper for moralsk forkastelig ressurssløsing av høyverdig
næringsrik mat, f.eks. etterspør Japan særlig
de produktene som mangler marked i Norge, dvs. spekk og fett kjøtt.
Dette vil forbedre lønnsomheten i næringen,
både til fangere og produsenter og slik skape positive
ringvirkninger for tilhørende næringer. Likedan
vil eksport bidra til å skape arbeidsplasser
langs kysten, til beste for både lokal- og storsamfunn.
I og med at vitenskapelige bestandsvurderinger viser at de to
nord-atlantiske vågehvalbestandene som Norge beskatter
på ingen som helst måte kan betraktes som utrydningstruede,
så har Norge til de tre siste partsmøtene til
CITES fremmet forslag om å fjerne disse vågehvalbestandene
fra listen over utrydningstruede arter.
Det hersker ingen vitenskapelig uenighet. For å kunne
kontrollere internasjonal handel med vågehvalprodukter
foreslo Norge til årets CITES-møte at handel bare
skulle finne sted mellom land som har DNA-metoder for å kontrollere
handel.
I Norge blir det tatt DNA-prøver av hver eneste hval
som fanges med tanke på å kunne kontrollere framtidig
handel. Ved å ta stikkprøver i markedet kan DNA-analyser
av dette kjøttet sammenlignes med DNA-profiler fra fanget
hval. Dette DNA-registeret er antakeligvis verdens strengeste kontrollsystem
for handel med fornybare ressurser.
Til tross for dette gikk ikke forslaget gjennom i CITES. Norge
oppnådde simpelt flertall, men ikke det nødvendige
2/3-flertall. Også i 1997 fikk Norge støtte
av et simpelt flertall.
Dette viser at kontraherende parter ikke er villig til å forholde
seg til inngåtte avtaler og heller ikke villig til å bruke
de kriterier som skal ligge til grunn for vedtak i internasjonale
fora.
Spørsmålet for Norge blir om vi skal godta
at avtaler brytes på denne måten.
Ved å ikke oppheve eksportforbudet signaliserer Norge
aksept for at internasjonale avtaler kan brytes.
Derimot vil Norge ved å oppheve det selvpålagte eksportforbudet
tydeliggjøre at slikt avtalebrudd ikke kan aksepteres.
Aktivisering av den traktatfestede reservasjonen vil med all
sannsynlighet bidra til en bevisstgjøring hos de andre
CITES-medlemmene og slik bidra til å få internasjonale
avtaler til å fungere, og at det internasjonale samarbeidet
støtter opp om disse avtalene.
Ved å gjenoppta fangsten og aktivisere reservasjonen
i IWC, har Norge bidratt til å bevisstgjøre andre
IWC-medlemmer om at den underliggende avtale må overholdes,
med andre ord at IWC holder seg til sitt mandat som er bærekraftig
forvaltning av hvalfangst.
På denne måten har Norge bidratt med å fremme samarbeid
i stedet for konflikt. Men prosessen med å få IWC
til å fungere igjen er fortsatt bare i strartgropa, og
det er usikkert om det i hele tatt er mulig.
Nå nylig har generalsekretæren i IWC, Dr. Ray Gambell,
uttalt i et åpenhjertig intervju at IWC bør oppheve
fangstforbudet. Gambell viser til at IWC"s oppgave er å forvalte
hvalfangst, og skal IWC unngå å miste all troverdighet
så må IWC utføre sitt mandat. I motsatt
tilfelle mener Gambell at IWC ikke har noen eksistensberettigelse.
Gambells uttalelser er en bekreftelse på at den norske
linjen i hvalfangstspørsmålet har vært
den rette.
Selv om hvalfangstmotstanderne sier det motsatte, så høster
Norge internasjonal anerkjennelse for sin bærekraftige
hvalfangst.
De voksende sjøpattedyrbestandenes innhogg i fiskebestandene
er også bekymringsverdig. Hval og sel konsumerer store
mengder biomasse, inkludert kommersielt interessante fiskearter
som torsk, sei, hyse, sild, lodde og tobis.
En SINTEF-rapport fra i fjor anslår at fiskeriene har
et vekstpotensial fra dagens 30 mrd. til over 200 mrd. innen år
2030. Beskatning av hval og sel er en forutsetning for å kunne
realisere dette potensialet. En slik beskatning forutsetter igjen økonomisk
lønnsomhet, som blant annet avhenger av tilgang til markeder.
Spørsmålet om bærekraftig hvalfangst
og handel er med andre ord mye «større enn hval».
Det dreier seg om å praktisere de prinsipper som verdenssamfunnet
har nedfelt i Agenda 21, om å fremme internasjonalt samarbeid,
om retten til en bærekraftig høsting av fornybare
ressurser, om økonomisk utvikling, om arbeidsplasser og
opprettholdelse av en levende kystkultur.
Utvikling av markeder og tilhørende økonomisk lønnsomhet
må forstås som del av en strategi for bærekraftig
utvikling som nedfelt i Agenda 21, hvor et kjernepunkt er ønsket
om økonomisk utvikling gjennom bærekraftig bruk
av fornybare ressurser.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen omgående oppheve Norges selvpålagte
eksportforbud av vågehvalprodukter.
16. juni 2000