Til Stortinget
27. mars i år var det 20 år siden
Aleksander L. Kielland-katastrofen, hvor 123 oljearbeidere mistet livet.
Mye har skjedd på sokkelen etterpå, inklusiv flere
tragiske ulykker. Og når det nå i år
2000 kommer meget krass kritikk mot forhold knyttet til sikkerheten
og til helse- og miljøaspekter, er det grunn til å foreta
en grundig gjennomgang.
På forespørsel fra energi- og miljøkomiteen
i brev datert 26. oktober 1999 svarte daværende
olje- og energiminister at helse, miljø og sikkerhet ikke
ville få noen spesiell oppmerksomhet i oljemelding 2000. Nå foreligger
meldingen om olje- og gassvirksomheten (St.meld. nr. 39 (1999-2000)),
og riktignok har Regjeringen Stoltenberg prisverdig omhandlet temaet,
men det er fortsatt et behov for å gå grundigere
inn i en del konkrete problemstillinger sett fra arbeiderens synsvinkel.
Streiken i år med krav om lavere pensjonsalder er eksempel
på et slikt tema som bør belyses nærmere.
Det har fra ulike parter vært reist ulike spørsmål
knyttet til helse, miljø og sikkerhet, uten at det har
blitt foretatt en grundig gjennomgang av enkeltsakene og helheten.
Det er derfor nødvendig å få en tilleggsmelding
som foretar en helhetlig gjennomgang av temaet, en gjennomgang med
fokus på oljearbeiderens vilkår og derved på forhold
knyttet til helse-, miljø- og sikkerhetsaspekter ved arbeid
knyttet til norsk sokkel. Dette i tillegg til de elementer som tas
opp i selve meldingen om olje- og gassvirksomheten. Når
det gjelder forhold som knytter seg spesielt til dykkernes vilkår,
vises det til at Stortinget nylig har vedtatt gransking av denne
virksomheten, og denne yrkesgruppens spesielle problematikk anses å bli
ivaretatt der.
I meldingen om olje- og gassvirksomheten s. 117 kap. 10.7 Erfaringer
fra Oljedirektoratets tilsyn, kan vi lese følgende:
«Oljedirektoratet har også registrert at
selskapenes egen oppfølging av ulykker og uønskede
hendelser er blitt dårligere. Dette skyldes mangel på faglig
kompetanse innenfor de forhold som skal undersøkes, feilaktig
eller utilstrekkelig metodikk, og i noen tilfeller også manglende
evne og/eller vilje til å gjennomføre tiltak.»
Dette er rimelig sterk kritikk mot selskapene, og et sterkt signal
til regjering og storting om behovet for tiltak. Det vises for øvrig
til at Oljedirektoratet (OD) ved sikkerhetsdirektør Magne
Ognedal offentlig har uttrykt bekymring for sikkerheten offshore. Og
i brev fra Oljedirektoratet (OD) datert 13. september 2000
omtaler oljedirektør Gunnar Berge utviklingen som meget
urovekkende:
«I denne situasjon er det dessverre vår oppfatning at
aktørene ikke i tilstrekkelig grad synes å ta
problemene innover seg. Selskapene har tilgang på de samme
data fra virksomheten som vi har, men i media har for eksempel representanter
for selskapene uttalt at sikkerheten aldri har vært så god
som nå. Vi deler ikke dette synet. Tvert om mener vi det
er stor sannsynlighet for fortsatt tilbakegang når det
gjelder sikkerhetsnivået på norsk sokkel om ikke
næringen nå iverksetter nye tiltak.»
Denne informasjonen og innspill fra andre grupper, gjør
det nødvendig å sette fokus på helse-,
miljø- og sikkerhetsaspektet enda sterkere enn det meldingen
gjør. Det vises for øvrig bl.a. til Ryggvik-rapporten
fra 1999, om et sikkerhetssystem «Fra forbilde til sikkerhetssystem
i forvitring», og Preventor-rapporten fra august 1998,
som beskriver et økende risikonivå på norsk
kontinentalsokkel.
Helikoptertransport til og fra innretningene har alltid vært
forbundet med sterke følelser blant arbeidstakerne på sokkelen.
Likeledes er denne form for transport forbundet med høy
risiko. Dette området har derfor hatt stor oppmerksomhet
fra alle aktører som er direkte og indirekte berørt
av denne virksomheten. Helikopterulykken ved Nornefeltet viser hvor
sårbar denne tjenesten er, og hvor store konsekvenser slike
ulykker får. St.meld. nr. 51 (1992-1993) side 36, beskriver
en rekke aktiviteter på dette området. Hovedsiktemålet
for dette arbeidet var å legge grunnlaget for myndighetenes,
flyselskapenes og operatørselskapenes satsing for å øke
sikkerheten med helikopterflygningen tilknyttet oljevirksomheten.
Det vises for øvrig til at bl.a. Norsk Flygerforbund,
LOs Helikopterutvalg, NOPEF og OFS over svært mange år
har utvist et betydelig engasjement for å finne tiltak
og løsninger for bedret kontroll og sikkerhet, uten at
særlig mye har skjedd.
Det kan virke som om operatørselskap planlegger sine
utbyggingsoppdrag på sokkelen med bevisst underkapasitet
på sengeplasser. Behovet kan se ut til å skulle
dekkes med dagtransport av personell mellom utbyggingsfeltet og
eksisterende plattformer og dagpendling frem og tilbake til land,
jf. Norne-ulykken. Det registreres at norske operatørselskap
kan se ut til å være pådrivere i denne
utvikling.
Det bør være et utvetydig krav om at alle former for
personelltransport må reduseres til et absolutt minimum,
og at alle former for slik transport bør godkjennes av
arbeidsmiljøutvalget. Dagpendling frem og tilbake til land
bør ikke forekomme. I tillegg må det komme klarere
frem i regelverket at operatørselskapene må planlegge
alle sine aktiviteter med tilstrekkelig sengekapasitet for samtlige
som arbeider på den enkelte installasjon.
Det er tidligere reist forslag om at flygning på kontinentalsokkelen
må overvåkes og skje i kontrollert luftrom, jf.
Dokument nr. 8:88 (1997-1998) fra stortingsrepresentantene Hallgeir
H. Langeland, Inge Myrvoll og Karin Andersen. Det er av avgjørende betydning
at det til enhver tid er mulig å fastslå den nøyaktige
posisjonen til helikopterne. Helikopterne må fly i kontrollert
luftrom. Det er i denne forbindelse på sin plass å minne
om den tragiske Norne-ulykken, hvor letingen etter mulige overlevende
startet på feil sted.
Det er hevet over tvil at hvert minutt teller i forbindelse med
en redningsaksjon. Jo hurtigere redningshelikopteret kommer i lufta,
desto flere er det mulig å redde. Den offentlige utredningen
av redningshelikoptertjenesten (NOU 97:3) konkluderte med maksimum
15 minutter, og dette bør nå følges opp
og bli regelen for reaksjonstid i redningsarbeid.
Det er grunn til bekymring over økningen av arbeidsrelaterte
sykdommer. Alle statistikker viser at arbeidsmiljøet på installasjonene
ikke er helt som det burde være. ODs årsmelding
1998 bekrefter denne utviklingen og fremhever at det sannsynligvis
er underrapportering. Mørketallene kan skyldes manglende
og ulike rapporteringsordninger i selskapene.
Det må etableres systemer der det ikke bare er oljeselskapene
som har gode rutiner, men også entreprenørselskapene
og deres underselskaper. Det er registrert en utvikling med etablering
av bonusavtaler og det kan stilles spørsmål ved
den effekt disse vil kunne gi på sikt. Disse vil kunne
vanskeliggjøre myndighetenes intensjoner med å få etablert
troverdige rapporteringsrutiner. Det kan antas at situasjonen er
verre enn hva statistikkene tilsier. På side 31 i St.meld.
nr. 51 (1992-1993) skriver departementet at OD vil fortsette arbeidet
med rapporteringsrutinene slik at alle bedriftene følger
opp dette arbeidet. Videre skal ODs database over arbeidsbetingede
sykdommer videreutvikles. Det er positivt, men det må legges
sterkere press på oljeselskapene for å få etablert ens
rapporteringsrutiner og metoder i hele petroleumsvirksomheten.
Årsaken til den uakseptable utviklingen av de arbeidsbetingede
sykdommer er selvsagt svært sammensatt. Økende
gjennomsnittsalder, for høy pensjonsaldersgrense, 12 timers
arbeidsøkter, mye nattarbeid, overtidsarbeid og økende
arbeidspress vil med sikkerhet være blant årsaksfaktorene.
Det vises i denne forbindelse til statusrapport for prosjekt nr. 7201806 «ut
av Nordsjøen med helsa i behold» fra Rogalandsforskning,
som dokumenterer at i en cateringbedrift i oljevirksomheten har
ca. 200 ansatte mistet helsesertifikatet det siste tiåret.
Cateringbedriftene har i dag totalt ca. 2000 ansatte.
Det må vurderes om pensjonsalderen for oljearbeiderne
på sokkelen bør senkes til under 60 år,
jf. nylig lønnsnemndavsluttet streik. Dette kan skje ved innføring
av en fleksibel ordning mellom 57 og 67 år. Myndighetene
har vært svært tilbakeholdne med å gi sin
støtte til en slik ordning, og henvist oljearbeiderne til å ta
opp saken med arbeidsgiverne. OLF/NHO har konsekvent avvist
alle krav om en generell senkning av pensjonsalderen.
Det kan se ut til å være en tendens til at
flere og flere oljearbeidere mister sitt helsesertifikat, noe som er
en forutsetning for å arbeide på sokkelen. Disse
får etter vår mening en ufortjent og uverdig avslutning på sitt
arbeidsliv, samtidig som det er samfunnet og ikke selskapene som
må betale regningen, gjennom økte trygdeutbetalinger.
I de senere år har LO/NHO forhandlet seg frem
til AFP-ordningen, som også er gjort gjeldende og slår positivt
ut også for deler av oljevirksomheten. Det er både
helsemessige, beredskapsmessige og samfunnsøkonomiske argumenter
bak å vurdere pensjonsalderen offshore, men det er selvsagt
også sikkerhetsmessige argumenter bak et slikt forslag.
Det bør derfor nedsettes et partssammensatt utvalg som vurderer
dette spørsmålet.
Det er nødvendig å fokusere på at
12 timers arbeidsøkter kan ha betydning for denne negative
utviklingen. En toskiftsordning er nok den mest realistiske ordningen,
men det sier seg selv at lange arbeidsøkter er en helsemessig
belastning. Arbeidspresset, spesielt for eldre arbeidstakere, er økende
som følge av blant annet økt konkurranse om entrepriser
i virksomheten. Dette resulterer i lange arbeidsøkter,
som får direkte konsekvenser for helsen til arbeidstakerne.
Det bør vurderes om arbeid på sokkelen krever
at det tilrettelegges for at f.eks. arbeidstakere over 50 år
kan få redusert arbeidsdag.
I tillegg til 12-timersdagen, kan bruken av overtid ha konsekvenser.
Arbeidstidsregelverket kan synes liberalt. Forholdet mellom tariffestet årlig
arbeidstid på 33,6 timers gjennomsnittlig arbeidsuke og
lovbestemt årlig arbeidstid på 36 timers gjennomsnittlig arbeidsuke,
betraktes fra myndighetenes side ikke som overtid. Her bør
muligheten for strengere regulering vurderes, for eksempel ved at
maksimum antall overtidstimer pr. 14-dagersperiode settes til for eksempel
10-16 timer.
En rekke arbeidstakere i oljevirksomheten sliter med langtidsskadevirkningene
av nattarbeid. Det bør derfor gjennomføres grundige
helsemessige undersøkelser om disse skadevirkningene. OD
bør også på dette området be
operatørselskapene gjennomføre kartlegging av
nattarbeidets omfang og eventuell skadevirkning. Myndighetene bør
også her vurdere å fastsette strengere regelverk
slik at nattarbeidet kan minimaliseres.
I dagens regelverk er det fastsatt bestemmelser om hviletid på minimum
8 timers kvalifisert hvile. Mange sliter med søvnproblemer
av ulike årsaker, og ofte er det slik man starter en ny
arbeidsøkt uten at man er tilstrekkelig uthvilt. Myndighetene
bør derfor gi en klarere definisjon av hva som er kvalifisert
hviletid og foreta nye vurderinger om hvorvidt 8-timerskravet
er tilstrekkelig. Det bør vurderes om ikke arbeidstakere
må ha minimum 10 timer sammenhengende fri til egen disposisjon
for søvn, måltider og personlig hygiene. EUs arbeidstidsdirektiv
foreskriver 11 timer sammenhengende daglig hvile.
Det pågår i dag justeringer og forenklinger
av regelverk offshore. Forenklingen ivaretar kanskje industriens
behov for forenklinger, men ikke alltid arbeidstakernes. Et funksjonelt
regelverk gjør at arbeidstakerne bør ha langt
større kunnskaper om hvordan de skal ivareta helse, miljø og
sikkerhet. Det er svært viktig for alle parter å få til
en reell arbeidstakermedvirkning, og det må derfor settes
av nok tid og ressurser til opplæring. Det kan ofte virke
som om regelverksendringene gagner kapitaleierne og ikke helse-,
miljø- og sikkerhetsaspektene. Det bør vurderes
tiltak som setter fokus på om HMS-arbeidet fungerer etter
de intensjonene regjering og storting ønsker seg.
Offshoreindustrien bruker i dag store mengder kjemikalier og
under boring blir det brukt mange ulike stoffer. Det kan være
stor tvil om i hvilken utstrekning det er foretatt opplæring
i korrekt bruk av disse kjemikaliene.
Maling, både polyuretanprodukter (isocyanater) og epoxy
utgjør risiko både ved påføring
og etter bruk. Begge produkter utvikler giftige gasser ved termisk
dekomponering (oppvarming). Det brukes dessuten også radioaktivt
materiale jf. spørsmål nr. 25 i spørretimen
19. januar 2000, og det er selvsagt farer knyttet til bruken
av dette. Det vises i denne forbindelse til det fokus som er for å fase
ut bruken og ta i bruk eksisterende ikke-radioaktive komponenter for
borehullslogging, samt brev fra Statens strålevern datert
18. februar om samme tema.
Det bør vurderes ytterligere tiltak som reduserer bruken
av helsefarlige produkter og å øke kunnskapen
om faren ved bruk. Dessuten må tilsynsvirksomheten innen
dette området intensiveres.
For mange arbeidstakergrupper er støybelastningene store.
Det er foretatt målinger for boremoduler på Statfjordfeltet
som viser meget høy støybelastning for borepersonellet.
Sandblåsere og malere arbeider også ofte under
ugunstige arbeidsforhold. Når deres bedrifter får
betalt for utført arbeid, kan deres arbeidssituasjon bli
nærmest som akkordarbeid, noe som er forbudt offshore.
Det må derfor vurderes om rutiner, kontroll og utstyr er
tilstrekkelig ivaretatt.
OLFs gasslekkassjerapport for 1998 fra oktober 1999 viser en
100 pst. økning i antall gasslekkasjer, og temaet omtales
også spesielt i selve oljemeldingen. Det kan synes som
om hovedgrunnene til gasslekkasjene er «manglende driftsfilosofi».
Dette kan tolkes slik at det er manglende vedlikehold og manglende
erfaringsoverføring av tidligere hendelser. OD varsler
i meldingen økt oppmerksomhet på dette feltet.
Det er positivt, men det er grunn til å vurdere om det
ikke også er nødvendig med økte ressurser
til OD, slik at denne økte oppmerksomheten ikke svekker
tilsynet på andre viktige områder.
Fra fagforeningshold er det reist kritikk mot OD og ansvarsforhold
som tilsynsmyndighet. Mange mener at myndighetene er altfor lite
synlige i offshoremiljøet. I tillegg til de enorme verdier
som befinner seg på sokkelen er helsen, sikkerheten og
arbeidsmiljøet til arbeidstakerne et område som
myndighetene burde intensivere overvåkingen av. Den forholdsvis store
mengden arbeidstakere som mister helsesertifikatet, viser oss at
det er tiltak som mangler innen HMS-området. Samtidig er
kontraktørbedriften ofte presset til å spare for å opprettholde
den kontrakt de har med operatøren. En styrking av ODs
kapasitet for å drive tilsynsaktivitet kan synes helt nødvendig,
og må vurderes i kommende budsjett.
Det må dessuten vurderes om eksisterende virkemidler
utnyttes godt nok, og om en har en litt for «snill» praktisering
av disse.
Det er også nødvendig å se nærmere
på om HMS-arbeidet er tilstrekkelig systematisk og koordinert. Det
er svært mange departementer og direktorater som har delansvar
for sine områder, men det bør vurderes om det
mangler en overordnet instans som aktivt kan motvirke fragmentering
av ansvar. Det kan dessuten være grunnlag for å vurdere
om det svekker tilliten og kontrollen når olje- og energiministeren, som
er generalforsamling i Statoil, samtidig også har ansvaret
for tilsynsvirksomheten (OD).
Det er behov for en helhetlig gjennomgang av ulike helse-, miljø-
og sikkerhetsaspekter knyttet til det å være oljearbeider
offshore.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme en tilleggsmelding til meldingen
om olje- og gassvirksomheten (St.meld. nr. 39 (1999-2000)) som retter
spesiell oppmerksomhet på oljearbeidernes vilkår
og på helse-, miljø- og sikkerhetsaspekter ved
arbeid knyttet til norsk sokkel.
3. juli 2000