Til Stortinget
Da Stortinget våren 1997 behandlet forslag til nytt
boligtakseringssystem var den daværende regjerings intensjon
at det nye takseringssystemet skulle legges til grunn fra ligningsåret
2000. Det kan konstateres at vi nå er i år 2000
uten at Stortinget har fått seg forelagt et forslag til
nytt takseringssystem etter de prinsipper som ble trukket opp av
flertallet i forbindelse med behandlingen av Innst. S. nr. 143 (1996-1997).
Finansministeren har i tillegg avklart i et brev 25. oktober 2000
til finanskomiteen at «Regjeringen har foreløpig
ikke tatt endelig stilling til takseringsløsningen».
Høyre gikk imot et nytt landsdekkende takseringssystem
fordi Høyre ønsker å fjerne fordelsbeskatningen
av egen bolig og formuesskatten. Det takstsystemet som ble skissert
av flertallet ble av dem selv vurdert til å gi skattefritak
på alminnelige boliger.
Flere av stortingspartiene gikk til valg i 1997 på klare
løfter om redusert boligskatt. Senterpartiet skulle fjerne
boligskatten på alminnelig boliger, mens Kristelig Folkeparti
og Venstre skulle fjerne fordelsbeskatningen av egen bolig. Til
tross for dette er den foreløpige utviklingen at boligbeskatningen for
alminnelige boliger blitt økt gjennom skattevedtakene for året
1998 og år 2000. Denne økningen er foretatt på et
takseringsgrunnlag som flertallet karakteriserte som følgende
i Innst. S. nr. 143 (1996-1997):
«Flertallet viser til at det derfor er et påtrengende behov
for avklaring av taksgrunnlaget slik at likeartede boliger over
hele landet verdsettes noenlunde likt. Dagens taksteringssystem
er høyst utilfredsstillende, og må erstattes av
et bedre system.»
Fortsatt baseres takstgrunnlaget for beskatning av fordel av å bo
i egen bolig, formuesskatt og eiendomsskatt på et takstsystem
som er vilkårlig og hvor like boliger behandles ulikt selv
innenfor samme boligområde. Til tross for dette økes
boligskatten gjennom økt takstgrunnlag som et prosentvis
anslag slik at urettferdigheten i dagens takstsystem blir enda sterkere.
Etter vår mening bør man ikke lenger vente på iverksettelsen
av et nytt takstsystem før det innføres større
muligheter til korreksjon av ligningstakstene for de som føler
seg særlig urettferdig behandlet.
Forslagsstillerne vil vise til at Finansdepartementet selv har
dokumentert at økningen i takstgrunnlaget har vært
større enn gjennomsnittlig økning i boligprisene
siden 1988. Samtidig vet en at den gjennomsnittlige økningen
i boligprisene skjuler en svært geografisk ulik utvikling
i markedspriser. Prosentvis økning i ligningstakstene medfører
derfor en sterkere boligbeskatning i forhold til reell boligverdi
i områder hvor boligprisene har økt lite. I lignings-ABC-en anbefales
følgende ligningsfastsettelse for nyoppførte boliger:
«I mange tilfeller vil det trolig passe at ligningsverdien
på boliger som er nyoppført i inntektsåret
settes til 20-30 prosent av kostprisen for bygningen og grunnen,
inklusiv verdien av eget arbeid.»
Forslagsstillerne mener det er behov for at denne anbefalingen
fra lignings-ABC-en gjøres klarere som klagegrunnlag for
boligeiere som har fått større økning
i ligningstaksten enn det markedsutviklingen og verdistigningen
på boligen ellers skulle tilsi. Forslagsstillerne mener
fortsatt at boligskattene burde fjernes, men konstaterer at flertallet
ikke vil dette. Derfor er det påtrengende å sikre
at urettferdighetene i takstsystemet ikke får fortsette
lenger og skjerpes for hvert år slik flertallet gjør
det nå.
Det foreslås derfor at Regjeringen instruerer ligningskontorene
til å legge til grunn for behandling av klager at ligningstakst
skal settes til 30 prosent av husets tekniske verdi eller observerbar
markedspris.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen instruere ligningskontorene om å legge
til grunn at klager på dagens ligningstakster skal tas
til følge ved at takst maksimalt settes til 30 prosent
av husets tekniske verdi eller 30 prosent av observerbar markedspris
hvis dagens ligningstakst overgår dette.
21. november 2000