Til Stortinget
I Statsbudsjettet for 2001 varslet Regjeringen at den ville legge
frem forslag om en reform av næringsbeskatningen i forbindelse
med budsjettet for 2002, og skisserte en skattemodell for næringsbeskatning
der det innføres et progressivt element; den såkalte
KAF-modellen.
I budsjettforliket mellom Arbeiderpartiet og sentrumspartiene
ble partene enige om at det skal gjennomføres en reform
av skattesystemet med virkning fra og med budsjettåret
2002, og det ble angitt enkelte prinsipper for reformen. Forslag
til slik reform skal iht. budsjettavtalen legges frem senest i forbindelse med
statsbudsjettet for 2002. Samtidig vedtok forlikspartene å innføre
dobbeltbeskatning av utbytte, en ordning som er planlagt avviklet
ved ikrafttredelse av det nye skattesystemet.
Skattereformen av 1992 var resultat av en langvarig prosess,
med offentlig utredning, høring, stortingsmelding og flere
proposisjoner og til slutt en omfattende behandling av den endelige
proposisjonen i Stortinget. Resultatet ble et bredt politisk forlik om
skattereformen, etter en langvarig offentlig debatt om reformen
og alternativene som forelå.
I løpet av 1990-tallet er det imidlertid gjennomført
flere endringer i skattesystemet som har bidratt til å undergrave
skattereformen. Innføring av nytt trinn i toppskatten og
ekstra arbeidsgiveravgift på høye inntekter har
gitt økt marginalskatt og kraftig forsterket incentivene
til skattetilpasning. Videre er det gjort endringer i delingsmodellen
i ulike retninger, som blant annet har ført til usikkerhet
i rammevilkårene for småbedriftene. Flere endringer
i avskrivningssatsene, senest de betydelige endringene som ble foretatt
av Arbeiderpartiet og sentrumspartiene i statsbudsjettet for 2001,
har ytterligere svekket skattesystemet det var enighet om i 1992,
og innføringen av dobbeltbeskatning av utbytte kan ses
som den siste «spikeren i kisten» for skattereformen
fra 1992.
Forslagsstillerne er derfor enig i at det er behov for en gjennomgang
av skattesystemet, med sikte på å utforme et skattesystem
som er bedre egnet til å fremme velferd og verdiskaping
i en verden med stadig hardere internasjonal konkurranse.
Forslagsstillerne mener i utgangspunktet det ville vært
best å tatt seg noe bedre tid til en slik reform, for å sikre
et best mulig skattesystem og med minst mulig behov for senere endringer
og justeringer. Forslagsstillerne tar imidlertid til etterretning
at Arbeiderpartiet og sentrumspartiene har sikret flertall for at
et nytt system skal tre i kraft fra 2002, og mener for øvrig
at innføringen av dobbeltbeskatning av utbytte uansett
gjør det nødvendig med snarlige omlegginger av
det gjeldende skattesystemet.
Forslagsstillerne er imidlertid svært kritiske til at en
omfattende reform av skattesystemet skal gjennomføres i
løpet av noen hektiske høstuker midt under budsjettarbeidet,
sannsynligvis uten noen form for forutgående høring.
En slik fremgangsmåte har åpenbare demokratiske
svakheter, ved at berørte parter får svært
liten tid til å sette seg inn i forslag til endringer og
hvilke konsekvenser dette vil ha. Muligheten for berørte
parter til å utrede konsekvenser av forslaget og legge
dette frem for Stortinget vil bli svært begrenset. Videre
vil Stortingets mulighet til å utarbeide alternative forslag
også bli svært begrenset som følge av
den knappe tiden til rådighet.
Det vil også være uheldig at hastverket kan
føre til store og små feil, mangler og uforutsette
virkninger i skattesystemet, som må rettes opp i senere år. Dette
vil i seg selv føre til stor usikkerhet for næringslivet,
og vanskeliggjøre langsiktig planlegging av næringsvirksomhet
i Norge.
Forslagsstillerne mener derfor det vil være hensiktsmessig
om Regjeringen legger frem en stortingsmelding om hovedtrekkene
i et nytt skattesystem, som Stortinget kan behandle i vårsesjonen
2001. En slik fremgangsmåte vil gi langt bedre mulighet for
en bred debatt om hovedtrekkene i skattesystemet, og muliggjøre
at det i budsjettet for 2002 kan legges frem et konkret forslag
til nytt skattesystem der det er oppslutning om hovedtrekkene.
Forslagsstillerne vil ikke nå ta standpunkt til det konkrete
innholdet i et nytt skattesystem, selv om det åpenbart
er svakheter ved den KAF-modellen som Regjeringen skisserte i statsbudsjettet
for 2001. Det er imidlertid viktig å se endringer i næringsbeskatningen
i sammenheng med beskatningen av lønnsinntekter, ikke minst
av hensyn til delingsmodellens videre skjebne. Det er også viktig å se
næringsbeskatningen i sammenheng med formuesskatten.
Forslagsstillerne mener derfor stortingsmeldingen også må omfatte
endringer i beskatning av lønnsinntekter og formue, ved
siden av beskatning av næringsinntekter. Dette vil i større
grad sikre at helheten i skattesystemet kommer til behandling.
På bakgrunn av det ovennevnte fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen senest i april 2001 legge frem en
stortingsmelding om hovedtrekkene i en reform av beskatningen av
lønns- og næringsinntekt samt formue. Stortingsmeldingen
og behandlingen av denne skal legge grunnlaget for de konkrete endringer
i skattesystemet som skal foreslås i statsbudsjettet for
2002.
9. januar 2001