Forslag fra stortingsrepresentantene Per Sandberg og Øyvind Vaksdal om lov om endring i lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven). (Interkommunale selskaper som opptrer i konkurranse med kommersielle aktører skal anses å ha erverv som formål)

Til Odelstinget

Bakgrunn

Forslagsstillerne ser et behov for at det gjøres en endring i skattelovens § 2-32 (1) hvor selskaper som ikke har erverv som formål er fritatt for å betale skatt av formue og inntekt. Forslagsstillerne ønsker at interkommunale selskaper som opptrer i konkurranse med kommersielle aktører, for eksempel i anbudskonkurranser skal anses som å ha erverv som formål. Dette må derfor presiseres i skattelovens § 2-32 (1).

Bakgrunnen for forslaget er at det i Tromsø kommune har oppstått en konkurransesituasjon mellom et interkommunalt selskap og private selskaper om å ta seg av Tromsøs søppel i de neste tre årene. Det interkommunale selskapet, Avfallsservice AS, er fritatt for å betale skatt på formue og inntekt etter skatteloven § 2-32 (1) fordi selskapet ikke har erverv som formål. Dette til tross for at selskapet tar på seg oppdrag utenfor sine eierkommuners geografiske område, som er fem eierkommuner i Nord- Troms. Dette har skapt sterke reaksjoner.

Konkurransevridning

En ordning med at interkommunale selskaper som opptrer utenfor det geografiske området til sine eierkommuner skal anses for å ikke ha «erverv» som formål, er en betydelig konkurransevridning i forhold til private selskaper som opererer på dette markedet. En slik praksis er med på å lukke dette markedet for private aktører som må betale skatt på sine inntekter. Dette fører til redusert konkurranse, noe som igjen vil bidra til å øke de kostnadene som kommunene har til renovasjon. Det er ikke i samfunnets interesse.

Om et selskap skal regnes for å ha «erverv» som formål må avgjøres ved en konkret fortolkning og vurdering av selskapets vedtekter og generelle drift. Dette vil være forskjellig fra selskap til selskap. En slik fortolkning og helhetsvurdering av selskapets drift må foretas av ligningsmyndighetene i den kommune som selskapet skatter til. Dette åpner for store forskjeller mellom ligningskontorene, dersom ikke Skattedirektoratet sender ut en instruks om hvilke selskaper som skal anses å være omfattet av et slikt fritak og hvilke selskaper som ikke anses å være det. Etter forslagsstillernes oppfatning må det derfor foretas en endring i skattelovens § 2-32(1), hvor det må presiseres at interkommunale selskaper som opptrer i konkurranse med kommersielle aktører skal anses å ha «erverv» som formål. Dagens regelverk innebærer at når et selskap har erverv som formål må de lokale ligningsmyndighetene likebehandle det interkommunale selskapet med andre kommersielle aktører. Etter forslagsstillernes oppfatning åpner dagens regelverk for mulig forskjellsbehandling dersom skatteloven ikke presiseres nærmere på dette punkt.

Stortingsrepresentant Øyvind Korsberg tok denne problemstillingen opp i et spørsmål til finansministeren i Stortingets spørretime den 7. mars 2001. Finansministeren kunne ikke svare klart på om interkommunale selskaper som konkurrerer med kommersielle aktører skal anses å ha erverv som formål. Finansministeren uttalte likevel følgende:

«Dersom et selskap innretter seg slik at lovens betingelser for skattefri status oppfylles, kan nok dette ha uheldige konkurransevridende sider.»

Denne uttalelsen fra finansministeren tyder på at statsråden ikke finner denne problemstillingen som uproblematisk.

Dagens praksis med å unnta interkommunale selskaper som deltar i anbudskonkurranser for formues- og inntektsskatt er også med stor sannsynlighet også i strid med EØS-regelverket. Stortingsrepresentant Øyvind Korsberg stilte den 28. februar 2001 et spørsmål i Stortingets spørretime til nærings- og handelsministeren om dagens praksis er i strid med EØS-regelverket. Nærings- og handelsministeren kunne ikke gi noe entydig og klart svar på dette, bortsett fra at hun mente at reglene om skattefritak i skattelovens § 2-32 (1) ikke er i strid med EØS-reglene for statlig støtte.

Konklusjon

Som vist i dette forslaget innebærer bestemmelsen i skattelovens § 2-32 en mulighet for skattemessig forskjellsbehandling mellom selskaper som opererer i det samme markedet. Videre åpner bestemmelsen for forskjellsbehandling mellom offentlige selskaper og kommersielle aktører, samt for ulik tolkning av de lokale ligningskontorene. Etter forslagsstillernes oppfatning må det derfor foretas en nærmere presisering i bestemmelsen om at interkommunale selskaper som opptrer i konkurranse med kommersielle aktører skal anses for å ha erverv som formål.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Vedtak til lov

om endring i lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven).

I

I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven)gjøres følgende endring:

§ 2-32 (1) skal lyde :

Mild stiftelse, kirkesamfunn, menighet, selskap eller innretning som ikke har erverv til formål, er fritatt for formues- og inntektsskatt. Selskap som er organisert som interkommunalt selskap og som opptrer i konkurranse med kommersielle aktører, for eksempel i anbudskonkurranser, skal anses å ha erverv som formål.

II

Denne lov trer i kraft straks.

22. mars 2001