Til Odelstinget
Forslagsstillerne ser et behov for at det gjøres en endring
i skattelovens § 2-32 (1) hvor selskaper som ikke
har erverv som formål er fritatt for å betale
skatt av formue og inntekt. Forslagsstillerne ønsker at
interkommunale selskaper som opptrer i konkurranse med kommersielle
aktører, for eksempel i anbudskonkurranser skal anses som å ha
erverv som formål. Dette må derfor presiseres
i skattelovens § 2-32 (1).
Bakgrunnen for forslaget er at det i Tromsø kommune
har oppstått en konkurransesituasjon mellom et interkommunalt
selskap og private selskaper om å ta seg av Tromsøs
søppel i de neste tre årene. Det interkommunale
selskapet, Avfallsservice AS, er fritatt for å betale skatt
på formue og inntekt etter skatteloven § 2-32
(1) fordi selskapet ikke har erverv som formål. Dette til
tross for at selskapet tar på seg oppdrag utenfor sine
eierkommuners geografiske område, som er fem eierkommuner
i Nord- Troms. Dette har skapt sterke reaksjoner.
En ordning med at interkommunale selskaper som opptrer utenfor
det geografiske området til sine eierkommuner skal anses
for å ikke ha «erverv» som formål,
er en betydelig konkurransevridning i forhold til private selskaper
som opererer på dette markedet. En slik praksis er med
på å lukke dette markedet for private aktører
som må betale skatt på sine inntekter. Dette fører
til redusert konkurranse, noe som igjen vil bidra til å øke
de kostnadene som kommunene har til renovasjon. Det er ikke i samfunnets interesse.
Om et selskap skal regnes for å ha «erverv» som formål
må avgjøres ved en konkret fortolkning og vurdering
av selskapets vedtekter og generelle drift. Dette vil være
forskjellig fra selskap til selskap. En slik fortolkning og helhetsvurdering
av selskapets drift må foretas av ligningsmyndighetene
i den kommune som selskapet skatter til. Dette åpner for
store forskjeller mellom ligningskontorene, dersom ikke Skattedirektoratet
sender ut en instruks om hvilke selskaper som skal anses å være
omfattet av et slikt fritak og hvilke selskaper som ikke anses å være
det. Etter forslagsstillernes oppfatning må det derfor foretas
en endring i skattelovens § 2-32(1), hvor det må presiseres
at interkommunale selskaper som opptrer i konkurranse med kommersielle
aktører skal anses å ha «erverv» som
formål. Dagens regelverk innebærer at når
et selskap har erverv som formål må de lokale
ligningsmyndighetene likebehandle det interkommunale selskapet med
andre kommersielle aktører. Etter forslagsstillernes oppfatning åpner
dagens regelverk for mulig forskjellsbehandling dersom skatteloven
ikke presiseres nærmere på dette punkt.
Stortingsrepresentant Øyvind Korsberg tok denne problemstillingen
opp i et spørsmål til finansministeren i Stortingets
spørretime den 7. mars 2001. Finansministeren
kunne ikke svare klart på om interkommunale selskaper som
konkurrerer med kommersielle aktører skal anses å ha
erverv som formål. Finansministeren uttalte likevel følgende:
«Dersom et selskap innretter seg slik at lovens betingelser
for skattefri status oppfylles, kan nok dette ha uheldige konkurransevridende
sider.»
Denne uttalelsen fra finansministeren tyder på at statsråden
ikke finner denne problemstillingen som uproblematisk.
Dagens praksis med å unnta interkommunale selskaper
som deltar i anbudskonkurranser for formues- og inntektsskatt er
også med stor sannsynlighet også i strid med EØS-regelverket.
Stortingsrepresentant Øyvind Korsberg stilte den 28. februar
2001 et spørsmål i Stortingets spørretime
til nærings- og handelsministeren om dagens praksis er
i strid med EØS-regelverket. Nærings- og handelsministeren
kunne ikke gi noe entydig og klart svar på dette, bortsett
fra at hun mente at reglene om skattefritak i skattelovens § 2-32
(1) ikke er i strid med EØS-reglene for statlig støtte.
Som vist i dette forslaget innebærer bestemmelsen i
skattelovens § 2-32 en mulighet for skattemessig
forskjellsbehandling mellom selskaper som opererer i det samme markedet.
Videre åpner bestemmelsen for forskjellsbehandling mellom
offentlige selskaper og kommersielle aktører, samt for
ulik tolkning av de lokale ligningskontorene. Etter forslagsstillernes
oppfatning må det derfor foretas en nærmere presisering
i bestemmelsen om at interkommunale selskaper som opptrer i konkurranse
med kommersielle aktører skal anses for å ha erverv
som formål.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Vedtak til lov
om endring i lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt (skatteloven).
I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt
(skatteloven)gjøres følgende endring:
§ 2-32 (1) skal lyde :
Mild stiftelse, kirkesamfunn, menighet, selskap eller innretning
som ikke har erverv til formål, er fritatt for formues-
og inntektsskatt. Selskap som er organisert
som interkommunalt selskap og som opptrer i konkurranse med kommersielle
aktører, for eksempel i anbudskonkurranser, skal anses å ha
erverv som formål.
II
Denne lov trer i kraft straks.
22. mars 2001