Til Odelstinget
Etter opplæringsloven § 7-1 har elever
i grunnskolen rett til gratis skoleskyss når skolevegen
er over fire kilometer, mens elever i 1. klasse har en slik rett
når skolevegen er over to kilometer. Det framgår også av
opplæringsloven § 13-4 at fylkeskommunen er
ansvarlig for slik skoleskyss. Det er fylkeskommunen som avgjør
om en elev har rett til skyss på grunn av skolevegens lengde
og hvordan en eventuell rett skal oppfylles. Fylkeskommunen skal
organisere skoleskyssen i samråd med kommunen. Det framgår ikke
av loven når og hvordan skoleskyssen skal organiseres.
I flere kommuner er det vanlig å organisere «midtskyss» av
hensyn til at elever spesielt på småskoletrinnet
ikke skal få for lang ventetid etter skoleslutt. Med midtskyss
forstås skyss mellom skole og hjem midt på dagen
og utenom vanlig tid for skolestart og skoleslutt.
Av pedagogiske årsaker vil det være uheldig
om de minste elevene får for lang skoledag. Det er rimelig
anerkjent i skoleforskningen at disse elevene blir slitne på slutten
av lange skoledager. Det vil derfor være pedagogisk riktig å organisere
skoledagen med korte skoledager. Dette utløser et skyssbehov
midt på dagen for disse elevene. En mangel på skysstilbud
vil i praksis kunne bli «heldagsskolen» for de
minste.
Det må være skoletilbudets utforming som må styre
behovet for skoleskyss, ikke organiseringen av skoleskyss som styrer
skolens virksomhet. Av denne grunn er det uheldig dersom det er
ventetid og skysstid som fører til svært lange
skoledager for små barn. Dette hensynet tilsier at opplæringsloven
bør inneholde bestemmelser om at ventetida på skoleskyss ikke
må bli urimelig lang. Dette synet støttes også av utvalget
som utredet ny lovgivning om opplæring (NOU 1995:18) der
det i kap. 26.4.1.2 heter:
«Skyssen må gå i rimelig tid før
og etter skoletid, også når elevene slutter til
ulik tid. Utvalget vil derfor foreslå lovfestet at skyssen
skal tilrettelegges slik at det ikke blir lang ventetid, og at det
skal være nødvendig tilsyn i ventetiden.»
Det finansielle ansvar for skoleskyss er tillagt fylkeskommunen.
Kommunene skal betale persontakst til fylkeskommunen. Skoleskyssen
skal organiseres i samråd med kommunen. Vi ser nå at
flere fylker fjerner ordningen med «midtskyss» først
og fremst av økonomiske årsaker. I svar på skriftlig
spørsmål nr. 24 (2000-2001) opplyser statsråd
Trond Giske at: «de økonomiske rammene fra R-97
ga rom for dette» (å organisere midtskyss). Videre
henviste statsråden til økningen i de frie inntektene
til kommunesektoren i 2001, og at «denne økningen
bør kunne gi rom også for fortsatt organisering
av midtskyss».
Av hensyn til at de minste elevene ikke skal få for lang
ventetid etter skoleslutt, mener vi det bør tas inn et
tillegg i opplæringsloven § 7-1 om at
skoleskyssen skal tilrettelegges slik at det ikke blir lang ventetid.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Vedtak til lov
om endring i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og
den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)
I
I lov 17. juli 1998 nr. 61 gjøres følgende
endring:
§ 7-1, første ledd nytt siste punktum
skal lyde:
I grunnskolen skal skyssen tilrettelegges slik at det ikke blir
lang ventetid.
II
Denne lov trer i kraft straks.
11. mai 2001