Målet om likeverdige levekår og en rettferdig
fordeling er et verdivalg for samfunnsutviklingen. Forslagsstillerne
mener fordelingspolitikken viser et samfunns menneskesyn. Fattigdom
og ulikheter er skammelig for et rikt land som Norge. Barnefattigdom
er et alvorlig og uakseptabelt angrep på anstendighet og
velferd i vår tid. Pågangsmot og livslyst ødelegges,
mange barn føler at de har lite å se fram til.
De fattige er ingen sterk politisk pressgruppe. Kamp mot fattigdom
krever solidaritet og uselviskhet. På lang sikt kan en
mykere arbeidslinje, en sosial boligpolitikk og lavere skatter for
lavinntektsfamilier avskaffe fattigdommen. På kort sikt
er det en rekke tiltak som kan settes ut i livet raskt, for å redusere
antallet fattige i Norge og for å sikre et verdig liv for flere.
Sentrumsregjeringen la fram Utjamningsmeldinga våren
1999. Meldingen analyserer endringer i levekår i Norge,
legger fram strategier for utjamning av økte forskjeller
og peker på konkrete forslag til løsninger. Analyser
av levekår i ulike grupper, viser at de fleste gruppene
i samfunnet har hatt en positiv utvikling i inntekter og levekår
de siste 10-15 årene. Utviklingen har gått i retning
av marginalisering blant enkelte grupper i befolkningen, der svak økonomi
i større og mindre grad faller sammen med lav utdanning,
svak tilknytning til arbeidsmarkedet, dårlig helse og relativt
dårlige boforhold.
Enslige under 45 år, enslige forsørgere, ikke-vestlige
innvandrere og personer som får ulike offentlige stønader
til livsopphold er overrepresentert blant dem med lav inntekt per
husholdsenhet. Det gjelder personer som mottar økonomisk
sosialhjelp, enslige forsørgere med overgangsstønad,
arbeidsledige, langtidssyke med attførings-/rehabiliteringspenger og
visse grupper av uførepensjonister. Mange funksjonshemmede
og alderspensjonister har inntekter som ligger like over grensen
for lav inntekt.
1-2 pst. av befolkningen i Norge (50-100 000 personer) er fattige
i den forstand at de har relativt lav inntekt over lang tid. I et
av verdens rikeste land får vi stadig rapporter om mennesker
som lever under uverdige forhold i samfunnet vårt. Det
er mennesker som ikke har råd til mat, det er foreldre
som ikke har råd til å la barna delta i fødselsdager
eller fritidsaktiviteter, det er syke som ikke har råd
til å hente/kjøpe medisin som de trenger.
Det er mange enkelteksempler som viser at det sosiale sikkerhetsnettet
ikke fungerer godt nok og at flere av de sosiale støtteordningene
er utilstrekkelige.
Norge har falt mange plasser på OECDs rangering over
land med fattigdom. Rapporten OECDs Social Indicators gir data over
en rekke fordelings- og velferdspolitiske mål. Norge ligger
som vanlig høyt på en rekke parametre, men ligger
på 9. plass av de 20 landene som er rangert etter høyest
andel lavinntektspersoner. Med 10 pst. som har lav inntekt, har Norge
dobbelt så mange som Danmark og Finland, og flere enn både
Frankrike, Tyskland, Belgia og Ungarn.
Særlig barn rammes av denne urettferdigheten. Totalt
58 000 barn forsørges av sosialhjelpsmottakere i Norge.
Ifølge Dagbladet 29. august 2001 er det 126 000 personer
som får en sosialhjelp som ligger flere tusen kroner under
det staten selv har beregnet som et minimum for at familier og enkeltpersoner skal
klare å leve et normalt liv.
Det er et stort behov for en ny og helhetlig tiltakskjede
for å sikre velferdsstatens viktigste mål om å sikre
alle innbyggere en økonomisk grunntrygghet. Det er fullt
mulig å gjøre noe med de verste utslagene av fattigdom
raskt. Dette forslaget tar opp sentrale strakstiltak som treffer
direkte mot de økonomiske virkemidlene som gjør
at et rikt land som Norge har fattige barnefamilier.