Til Stortinget
Målet om likeverdige levekår og en rettferdig
fordeling er et verdivalg for samfunnsutviklingen. Forslagsstillerne
mener fordelingspolitikken viser et samfunns menneskesyn. Fattigdom
og ulikheter er skammelig for et rikt land som Norge. Barnefattigdom
er et alvorlig og uakseptabelt angrep på anstendighet og
velferd i vår tid. Pågangsmot og livslyst ødelegges,
mange barn føler at de har lite å se fram til.
De fattige er ingen sterk politisk pressgruppe. Kamp mot fattigdom
krever solidaritet og uselviskhet. På lang sikt kan en
mykere arbeidslinje, en sosial boligpolitikk og lavere skatter for
lavinntektsfamilier avskaffe fattigdommen. På kort sikt
er det en rekke tiltak som kan settes ut i livet raskt, for å redusere
antallet fattige i Norge og for å sikre et verdig liv for flere.
Sentrumsregjeringen la fram Utjamningsmeldinga våren
1999. Meldingen analyserer endringer i levekår i Norge,
legger fram strategier for utjamning av økte forskjeller
og peker på konkrete forslag til løsninger. Analyser
av levekår i ulike grupper, viser at de fleste gruppene
i samfunnet har hatt en positiv utvikling i inntekter og levekår
de siste 10-15 årene. Utviklingen har gått i retning
av marginalisering blant enkelte grupper i befolkningen, der svak økonomi
i større og mindre grad faller sammen med lav utdanning,
svak tilknytning til arbeidsmarkedet, dårlig helse og relativt
dårlige boforhold.
Enslige under 45 år, enslige forsørgere, ikke-vestlige
innvandrere og personer som får ulike offentlige stønader
til livsopphold er overrepresentert blant dem med lav inntekt per
husholdsenhet. Det gjelder personer som mottar økonomisk
sosialhjelp, enslige forsørgere med overgangsstønad,
arbeidsledige, langtidssyke med attførings-/rehabiliteringspenger og
visse grupper av uførepensjonister. Mange funksjonshemmede
og alderspensjonister har inntekter som ligger like over grensen
for lav inntekt.
1-2 pst. av befolkningen i Norge (50-100 000 personer) er fattige
i den forstand at de har relativt lav inntekt over lang tid. I et
av verdens rikeste land får vi stadig rapporter om mennesker
som lever under uverdige forhold i samfunnet vårt. Det
er mennesker som ikke har råd til mat, det er foreldre
som ikke har råd til å la barna delta i fødselsdager
eller fritidsaktiviteter, det er syke som ikke har råd
til å hente/kjøpe medisin som de trenger.
Det er mange enkelteksempler som viser at det sosiale sikkerhetsnettet
ikke fungerer godt nok og at flere av de sosiale støtteordningene
er utilstrekkelige.
Norge har falt mange plasser på OECDs rangering over
land med fattigdom. Rapporten OECDs Social Indicators gir data over
en rekke fordelings- og velferdspolitiske mål. Norge ligger
som vanlig høyt på en rekke parametre, men ligger
på 9. plass av de 20 landene som er rangert etter høyest
andel lavinntektspersoner. Med 10 pst. som har lav inntekt, har Norge
dobbelt så mange som Danmark og Finland, og flere enn både
Frankrike, Tyskland, Belgia og Ungarn.
Særlig barn rammes av denne urettferdigheten. Totalt
58 000 barn forsørges av sosialhjelpsmottakere i Norge.
Ifølge Dagbladet 29. august 2001 er det 126 000 personer
som får en sosialhjelp som ligger flere tusen kroner under
det staten selv har beregnet som et minimum for at familier og enkeltpersoner skal
klare å leve et normalt liv.
Det er et stort behov for en ny og helhetlig tiltakskjede
for å sikre velferdsstatens viktigste mål om å sikre
alle innbyggere en økonomisk grunntrygghet. Det er fullt
mulig å gjøre noe med de verste utslagene av fattigdom
raskt. Dette forslaget tar opp sentrale strakstiltak som treffer
direkte mot de økonomiske virkemidlene som gjør
at et rikt land som Norge har fattige barnefamilier.
Flere av forslagene til fordeling av inntekt og levekår
fra Utjamningsmeldingen fikk flertall i Stortinget. Bl.a. gjelder
det forslagene:
«Stortinget ber Regjeringen
legge fram en handlingsplan som følger opp Utjamningsmeldinga
og Stortingets behandling av denne, i løpet av våren 2001».
«Stortinget ber Regjeringen medvirke til at bruk av
hospits som boligløsning for barnefamilier og enslige barn
og ungdom opphører».
«Stortinget ber Regjeringen vurdere å innføre
30 pst. uføregrad som inngangsvilkår for uførepensjon».
«Stortinget ber Regjeringen fremme forslag for Stortinget
som sikrer alvorlig syke økonomisk trygghet».
«Stortinget ber Regjeringen legge fram en stortingsmelding
om fordeling av levekår for barn og unge i Norge».
Regjeringen Stoltenberg, som tok over regjeringsmakten i mars
2000, har dessverre i liten grad fult opp disse vedtakene. I forbindelse
med Langtidsprogrammet for den neste fireårsperioden gjentok Regjeringen
mange av tiltakene i Utjamningsmeldinga og kalte det en «Handlingsplan
for sosial og økonomisk trygghet». Tiltakene i
den såkalte handlingsplanen er heller ikke tidfestet. Mange
av tiltakene er imidlertid overmodne fordi de hadde et flertall
i Stortinget bak seg allerede i behandlingen av Utjamningsmeldinga
i mars 2000.
Tiden er nå inne til å danne et bredt flertall
for å hjelpe de aller fattigste i landet vårt.
Valgkampen avdekket at det er langt større enighet om tiltak
for fattige, enn det var da Stortinget den 29. mai 2001 drøftet
Dokument nr. 8:69 (2000-2001) om strakstiltak for å bedre
den økonomiske situasjonen for fattige barnefamilier fra
stortingsrepresentantene Kristin Halvorsen, Karin Andersen og Ågot
Valle.
Velferden avgjøres lokalt. Det er et statlig ansvar å sørge
for at kommunene gis mulighet til å tilby en grunnskole
uten egenandeler, en barnehageplass også til de som ikke
kan betale og stille bolig til rådighet også til
sine mest vanskeligstilte. Sosialhjelpssatsene avgjøres
i kommunene. Det er et statlig ansvar å gi kommunene mulighet
til et nivå det går an å leve på.
Lokale folkevalgte står hver dag overfor ulike dilemma.
Inntektene i de aller fleste kommuner står ikke i forhold
til høyst nødvendige utgifter. Gjennom den etablerte
konsultasjonsordningen mellom regjeringen og Kommunenes Sentralforbund
er det en felles forståelse at det ikke er samsvar mellom
oppgaver og midler i kommunesektoren, Når forslagsstillerne nå foreslår
strakstiltak for å motarbeide fattigdom, forutsettes det
at kommunene blir tilført nødvendige ressurser
til de merutgifter forslagene medfører.
Regjeringen Stoltenberg la i februar 2001 fram forslag til statlige
veiledende satser for utmåling av stønad til livsopphold.
Det var i tråd med stortingsflertallet i forbindelse med
behandlingen av Utjamningsmeldinga. Det som imidlertid er et problem,
er nivået Regjeringen har lagt seg på i de statlige
veiledende satsene for sosialhjelp. Denne sosialhjelpsnormen er
lavere enn satsene som Statens institutt for forbruksforskning (SIFO)
beregner for et standardbudsjett. Ifølge Dagbladet 29.
august 2001 beregner SIFO at en enslig trenger 5050 kroner i måneden utenom
utgifter til bolig for å opprettholde en rimelig levestandard.
Statens veiledende satser for sosialhjelp er på 3880 kroner
i måneden. SIFO mener at en forsørger med to barn
under fem år trenger 10 135 kroner per måned til
livsopphold. Den nye sosialhjelpsnormen gir en tilsvarende familie
6380 kroner, dvs. en forskjell på 3755 kroner.
I sitt svar av 28. september 2001 til stortingsrepresentant Magnhild
Meltveit Kleppa, forsvarer sosialminister Guri Ingebrigtsen at det
er forskjeller mellom SIFO sitt standardbudsjettet for forbruksutgifter og
livsopphold etter sosialtjenesteloven. Hun peker på at
standardbudsjettet viser kostnadene ved å opprettholde
et rimelig og alminnelig forbruksnivå for ulike typer hushold.
Dette budsjettet er et langtidsbudsjett som, i tillegg til daglige,
løpende utgifter, også omfatter mer sjeldne innkjøp
av varige forbruksgjenstander.
Det sosialministeren ikke nevner, er f.eks at SIFOs standardbudsjett
ikke inkluderer utgifter til helsetjenester, tannlegeutgifter eller
medisiner, utgifter til skolegang, feiring av begivenheter, gaver
eller feriereiser. Arbeiderpartiregjeringen har altså lagt
seg på et nivå i sosialhjelpsnormen som ikke gir
rom for noen andre utgifter enn daglige, løpende utgifter.
Sosialministeren betegner forskjellen mellom statens veiledende
norm for sosialhjelp og SIFOs standardbudsjett som «mer
sjeldne utgifter». Det er stor fare for at de lave sosialhjelpssatsene
kan føre til at flere både voksne og barn forblir
fattige, med de følgene det har for den enkeltes muligheter
til å bli motivert til arbeid, til å delta aktivt
i samfunnet, og til ikke å bli stigmatisert i et samfunn
med stadig økende inntekter for det store flertallet.
Førsteamanuensis i samfunnsmedisin Bjørgulf Claussen
ved Universitetet i Oslo har lagt fram tall som viser at sosialhjelpsnormen
ligger klart under sosialhjelpssatsene for 15 år siden,
som da var på om lag 2800 kroner. I dagens pengeverdi ville
det ha utgjort 4630 kroner. I tillegg påpeker Claussen
at vi vet at det på de fleste områdene er dyrere å følge
med i dagens forbruksmønster enn på midten av
1980-tallet.
2. juli i år sendte sosialminister Guri Ingebrigtsen ut
de endelige retningslinjene for sosialhjelpssatsene. I løpet
av sommeren har de fleste kommunene i landet lagt om sosialpolitikken
i tråd med Stoltenberg-regjeringens retningslinjer for
sosialhjelp. Rundskrivet sier at barnetrygd, kontantstøtte
og engangsstønad skal trekkes fra når sosialhjelp
utmåles.
Barnetrygden er en universell stønadsordning som går
uavkortet til alle barnefamilier. Helt fra 1946 har barnetrygden
vært basert på at alle barnefamilier, uavhengig
av inntekt, skal motta barnetrygd. Barnetrygden skal ikke være
en omfordeling til familier med lav inntekt, men være en
omfordeling mellom familier med og uten forsørgede barn.
Nettopp derfor mener forslagsstillerne det blir helt urimelig at
de aller fattigste, som har sosialhjelp som hovedinntekt, i realiteten
ikke mottar barnetrygd etter sosialhjelpsnormen. Når barnetrygden
blir regnet som inntekt før det kan søkes om sosialhjelp,
kan det hevdes at de økonomisk sett aller svakeste familiene
i samfunnet, nemlig de som har sosialhjelp som eneste inntekt, i
realiteten ikke mottar barnetrygd. I praksis må barn av
langtids sosialhjelsmottakere brødfø sine foreldre
for barnetrygden, før foreldrene får matpenger
i form av livsopphold.
Lovavdelingen i Justisdepartementet har laget en juridisk vurdering
av om det er grunnlag for å behandle barnetrygd og kontantstøtte
forskjellig i forhold til påleggstrekk for skattegjeld.
Lovavdelingen mener at barnetrygden ikke skal brukes til å betale skattegjeld
fordi barnetrygden er barnets penger. Derimot mener lovavdelingen
at det er anledning til å ilegge påleggstrekk
i kontantstøtten.
Med bakgrunn i lovavdelingens tolkning skulle det ikke lenger
være grunnlag for å regne barnetrygden som foreldrenes
inntekt. Det er vanskelig å finne den juridiske og etiske
sammenhengen i det svaret som sosialminister Guri Ingebrigtsen gir
på spørsmål fra stortingsrepresentant
Magnhild Meltveit Kleppa. Statsråden viser til en avgjørelse
i Høyesteretts kjæremålsutvalg, der det
er uttalt at det vil ligge utenfor formålet med barnetrygden å bruke
den til å dekke skattekrav til foreldrene. Hun ser ikke
at de samme hensyn taler for at barnetrygden på dette grunnlaget skal
holdes utenfor ved vurdering av behovet for økonomisk sosialhjelp.
Hun peker på at stønad til livsopphold etter sosialtjenesteloven
er en subsidiær ytelse. I prinsippet innebærer
dette at alle de alminnelige inntektsformene skal utnyttes fullt
ut. Samtidig innebærer ordningen med behovsprøving
at sosialtjenesten også må ta hensyn til alle
utgifter som har sammenheng med livsopphold til barn.
Sosialdepartementet har fått konsulentbyrået rhKnoff
a/s til å undersøke virkningene av den
nye sosialhjelpsnormen. Før arbeiderpartiregjeringens nye
retningslinjer lot 135 kommuner sosialklientene beholde barnetrygd
og kontantstøtte. Nå er det noen ytterst få som
ikke trekker dette når sosialhjelpen skal beregnes. Utredningen
fra rhKnoff AS viser ifølge Dagbladet 29. august 2001 at
den gjennomsnittlige økningen i barnesatsene for disse
kommunene på langt nær er like stor som det barnetrygden
tidligere utgjorde.
Forslagsstillerne mener at det er urettferdig at den fordelingspolitiske
virkningen som barnetrygden gir, blir fratatt barnefamilier som
er avhengig av sosialhjelp.
Forslagsstillerne mener at det er særlig viktig for barn
i familier som hovedsakelig har sin inntekt i form av sosialhjelp
og/eller trygd, å ha barnehageplass. Som en kompensasjon
for at barnefamilier som er uten arbeid og uten annen inntekt enn
sosialhjelp ikke får tilbud om kontantstøtte,
mener forslagsstillerne at det er riktig å tilby disse
barna gratis og prioritert plass i barnehager og gratis plass i
skolefritidsordning.
Formålet med engangsstønaden er å gi
støtte til de økonomiske utgifter som er knyttet
til en barnefødsel. Stønaden gis til dem som ikke
har rett til fødselspenger. Det er ikke rimelig at engangsstønaden
skal dekke utgifter til livsopphold, når den er ment å dekke
de merkostnader det er å få barn.
Det er uakseptabelt at barnefamilier ikke har en fast bolig.
Kommunene har ansvar for å skaffe til veie boliger for
de familiene som ikke eier, og som ikke får tak i en bolig
på leiemarkedet til en pris som de kan betale.
Hospits er av en rekke årsaker ikke en egnet boligform
for barnefamilier. I forbindelse med behandlingen av Utjamningsmeldinga
vedtok stortingsflertallet at «Stortinget ber Regjeringen
medvirke til at bruk av hospits som boligløsning for barnefamilier og
enslige barn og ungdom opphører».
Tiltakene så langt har ikke vært tilstrekkelige.
Det er fremdeles barnefamilier, enslige barn og ungdom som har hospits
som bolig over lengre tid. For å forebygge skadevirkninger
for barn av familier med så lav inntekt og manglende muligheter
til annet enn hospits som bolig, ønsker forslagsstillerne å be
om at Regjeringen tar initiativ til at det ikke lenger skal være
adgang til å plassere barnefamilier og enslige barn og
ungdom i hospits som annet enn en meget kortvarig nødløsning.
Ifølge opplæringsloven skal den offentlige
grunnskolen være gratis. Slik er det ikke alltid i dag.
Noen foreldre opplever at de ikke har råd til å la
sine barn delta på tematurer eller annen sosial aktivitet
i skoletiden. Fjerning av alle egenandeler i grunnskolen er et viktig
skritt på vegen for å gjøre hverdagen
lettere for mange foreldre og barn, og gi dem muligheten til et
mer verdig liv.
Det fremmes derfor følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen revidere
de veiledende satsene for sosialhjelp slik at de kommer på nivå med
SIFOs satser for et standardbudsjett. Det må i tillegg
være mulig å få dekket uforutsatte utgifter,
for eksempel til nødvendige medisiner, lege- og tannlegebehandling.
2. Stortinget ber Regjeringen endre retningslinjene slik
at utmålingen av stønad til livsopphold slik at
barnetrygd og engangsstønad ikke regnes med i inntekten
ved beregning av sosialhjelpen.
3. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om fortrinnsrett
til og gratis barnehageplass og SFO til alle barn som har foreldre
som har sosialhjelp og/eller trygd under et visst nivå som
hovedinntekt.
4. Stortinget ber Regjeringen sørge for at bruk
at hospits som boligløsning for barnefamilier opphører
straks, og fremme en lov mot bruk av hospits for barnefamilier ut
over nødløsning for meget kort tid.
5. Stortinget ber Regjeringen fremme et lov- og regelverk
som gjør grunnskolen gratis, inkludert et forbud mot å kreve
betaling for aktiviteter og virksomheter som utøves i skoletiden
eller i skolens regi, og med nødvendige midler til kommunene
som forutsetning.
6. Stortinget ber Regjeringen tilføre kommunene nødvendige
ressurser som følge av økte sosialhjelpssatser,
utgifter til medisiner, lege- og tannlegeutgifter, og gratis barnehage/SFO
til sosialhjelps-/og trygdemottakere under et visst nivå.
16. oktober 2001