Til Stortinget
Det er gjennom flere internasjonale undersøkelser påvist
at norske skoleelever har dårligere kunnskaper enn elever
i land det er naturlig for Norge å sammenligne seg med.
Det er i denne forbindelse påpekt at norske lærere
har for lavt kompetansenivå. Kystpartiet mener det er lite
konstruktivt å bebreide norske lærere for at den
kompetanse de gjennom sin godkjente lærerutdanning har
fått, er for dårlig i forhold til de store utfordringer
som ligger i å bringe kvaliteten i norsk skole tilbake
til verdenstoppen. Kvaliteten på lærernes kunnskaper
kan ikke forventes å være bedre enn den undervisning
de samme lærerne har fått gjennom det skolesystem
de har vært prisgitt.
Det er påpekt at kunnskapsnivået hos de lektorer og
adjunkter som nå nærmer seg pensjonsalderen er betydelig
høyere enn hos den yngre lærerstand. Samtidig
ser vi at de eldre lærerne, som sitter med store kunnskaper
som et detaljstyrende Storting har forhindret dem i å bruke
konstruktivt, forlater skolen så fort de kan gjennom AFP-ordningen.
Det synes derfor å være behov for både
konstruktive tiltak for å gi yngre lærere mulighet
til faglig fordypning og tiltak som stimulerer eldre lærere
til å stå i arbeid lenger.
Det er ikke bare kunnskapsnivået i kjernefagene som
er for dårlig. Gjennom mange år med politisk korrekte
lærebøker i historie, geografi og samfunnsfag
har vår befolkning som helhet fått for dårlige kunnskaper
om verden utenfor Norge og Vesten. Svært mange har derfor
ikke tilstrekkelige grunnkunnskaper til å forstå det
globaliserte mediebilde vi daglig møter gjennom TV. Internett
gir mulighet til å hente inn informasjon fra hele verden,
men for å kunne evaluere de informasjoner man mottar, kreves langt
bedre grunnkunnskaper enn det et flertall har fått gjennom
vårt ordinære skolesystem. Dette gjelder også våre
lærere. Internasjonal solidaritet og forståelse
må bygge på kunnskaper om og respekt for ulike
kulturer, da er ikke det ensidige problembildet som daglig møter
oss gjennom media tilstrekkelig som kunnskapsgrunnlag. Positive
sider ved andre kulturer har i stor grad manglet i den informasjon norske
skoleelever gjennom mange år har fått gjennom
politisk korrekte lærebøker.
Det er ikke realistisk å forvente at lærere
skal kunne yte full innsats i en krevende skolehverdag og samtidig
ta den faglige fordypning på universitetsnivå som
Regjeringen etterlyser for undervisningspersonell i ungdomsskolen.
Heller ikke er det realistisk å tro at det kan etableres
etterutdanningsordninger i kombinasjon med undervisning som tilfredsstiller økte
kunnskapskrav og bedre metodikk på barnetrinnet. Den pedagogiske
situasjon på ulike trinn i skolesystemet er såpass
forskjellig, at en mulighet til konsentrert tilegning av ny og bedre
kunnskap må etableres gjennom en videreutdanningsordning
som gir lærerne et avbrekk i yrkesaktivitet for faglig
fordypning innen både undervisningsfag og pedagogikk tilpasset
et samfunn i rask endring.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen utrede forslag til et system med videreutdanningsår
for lærere som kan stimulere til kunnskapsvekst og motvirke
utbrenthet.
25. oktober 2001