Til Stortinget
Da hovedplanen for Askøybroen ble godkjent av Vegdirektoratet
den 24. september 1986 var det med en løsning
om brohøyde på 62 m og en
alternativ seilingsled over Herdlaflaket og gjennom «det
Naue» videre til Bergen.
Fiskeridepartementets godkjennelse - som var nødvendig
for å krysse Byfjorden i Bergen - bli gitt 12. januar
1990 med vilkår bl.a. om at
alternativ seilingsled over Herdlaflaket skulle være ferdig
og klar før arbeidet med å innskrenke eller begrense
ferdsel i Byfjorden ble påbegynt.
Dette er ikke blitt gjort. Broen sto klar i 1992.
Det ble senere kjent at det er verneinteresser i forhold til
fugleliv som ble berørt av den forutsatte alternative seilingsleden
over Herdlaflaket.
I St.prp. nr. 1 (1994-1995) gikk Samferdselsdepartementet inn
for ikke å foreta utgraving av seilingsleden over Herdlaflaket
på grunn av verneinteressene.
Stortinget har ikke hatt innvendinger mot dette.
Men Stortinget fulgte samtidig ikke opp forutsetningene om alternativ
seilingsled og det ble heller ikke gjort vedtak om at forutsetningen
var skrinlagt.
I Bergensregionen har det lenge vært arbeidet for å få gjennomført
løsning i henhold til hovedplanen og i tråd med
Fiskeridepartementets godkjennelse; etablering av alternativ seilingsled
til Bergen havn; en seilingsled uten høydebegrensning.
Bergen havn er ledende cruisehavn i Norge og også meget
stor cruisehavn i europeisk sammenheng. Et stort antall cruisefartøy
bruker Bergen som hovedbase for sine besøk i Norge; ikke
minst som startanløp for videre cruiseaktivitet langs kysten
både syd og nord for Bergen.
Fra turistnæringen er det gjennom mange år
nå lagt ned omfattende innsats og investering i markedsføring
av havnen som cruisedestinasjon. Havnefaciliteter er utvidet og
forbedret; og en omfattende videre utbygging er planlagt.
Inntekter både direkte og indirekte fra denne virksomheten
er omfattende.
Med den vekst og utvikling som har vært innenfor cruisenæringen
følger også bygging av nye skip. Skipene blir
større og også høyere. Passeringsgrensen
på 62 meter for å kunne gå under eksisterende
Askøybro er nå blitt kritisk.
Bergen hadde 195 anløp av cruiseskip i 2001 - av disse
var 14 anløp av skip på over 50 000 tonn.
Av de 183 anløp som var registrert for 2002 ved årets
start i januar er hele 32 skip på over 50 000
tonn.
Cruiserederiet Royal Caribbean International - som har nye skip
i den såkalte Voyagerserien - har forespurt om anløp.
Disse skipene har en seilingshøyde på 63,45 meter.
Bergen og Omland havnevesen må derfor takke nei til anløp
fra disse og andre nye skip som krever mer enn 62 meters seilingshøyde.
I den tiden som er gått fra broen sto ferdig i 1992 og
frem til i dag er det i de siste årene at begrenset seilingshøyde
i stigende grad fremstår som et problem.
Det har vært gjort en rekke henvendelser fra Bergen
kommune, Bergen Næringsråd, ulike næringslivsorganisasjoner
og fra Bergen og Omland havnevesen til Samferdselsdepartement, ulike
regjeringer og til Stortinget. Henvendelsene har alle hatt som mål å få på plass
forutsatt og nødvendig alternativ seilingsled uten høydebegrensning.
I forrige stortingsperiode ble saken tatt opp både gjennom
spørsmål i spørretimen og gjennom Dokument
nr. 8-forslag.
Hordaland vegkontor har i brev av 7. februar 2000 annonsert
oppstart av et forprosjekt med vurdering av en
annen alternativ seilingsled via Skjellangersundet og «det
Naue».
Dette er en eksisterende seilingsled som i dag brukes av hurtigruten,
mindre cruiseskip, en rekke godsskip og mindre fartøy.
En del undervannsskjær forhindrer imidlertid at større
skip kan passere. Dybdeforholdene variere mellom 30 og 100 meter;
med utsprengning kan dette gi den nødvendige seilingsdybden
også for de største cruiseskipene.
Sammen med Kystverket har Statens vegvesen kostnadsberegnet masseuttaket
i Skjellangersundet. Sluttrapporten om dette forelå for
ca. 1 år siden, og avventer nå behandling i Fiskeridepartementet
som har overtatt ansvaret for saken.
Kostnadene er anslått til ca. 300 mill. kroner.
På forespørsel hos entreprenørfirmaet
NCC Anlegg er det derfra oppgitt et anslag på ca. 90 mill.
kroner for nødvendige undersjøiske arbeider.
På spørsmål fra stortingsrepresentant
Arne Sortevik i spørretimen 30. januar 2002 ble
det svart fra fiskeriministeren at saken trenger både ytterligere
utredning og konsekvensvurdering. Det ble antydet en behandlingstid
på ytterligere ca. 2 år.
Fiskeriministeren svarte at han «vil komme tilbake til
Stortinget ved en passende anledning med informasjon om videre fremdrift
i saken».
Forslagsstillerne mener at saken nå må få en
bedre oppfølgning enn det som har vært tilfelle
gjennom årene etter at broen var ferdig.
Det er både gitt klare forutsetninger for brobygging
og politiske løfter som ikke er fulgt opp.
De næringsmessige problemene som manglende seilingshøyde
skaper vises nå frem i et bekymringsfullt omfang.
Saken krever nå god oppfølgning for å sikre
hurtig avklaring om gjennomføring av en løsning.
Etter forslagsstillernes mening bør Stortinget behandle
seilingsleden som egen sak for å sikre at løsning
vedtas og gjennomføres.
Forslagsstillerne viser også til St.meld. nr. 46 (1999-2000)
Nasjonal Transportplan; kap. 14 Nærmere om investeringsprogrammet
under gjennomgang av transportkorridorene. Der heter det bl.a. (side
201) i omtalen av korridor 4 (Kristiansand-Stavanger-Bergen-Ålesund-Trondheim):
«Av hensyn til sikkerheten og fremkommeligheten for
større fartøy, er det behov for oppgradering av
innseilingene av de nasjonale havnene i Stavanger og Bergen.»
Videre heter det på side 203:
«Fiskeridepartementet prioriterer oppgradering av innseilingene
til de nasjonale havnene i Stavanger og Bergen.»
På denne bakgrunn fremsettes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen snarest om å fremlegge sak
om bygging av alternativ seilingsled til Bergen havn i tråd
med forutsetninger og vedtak som ble gjort da Askøybroen
ble bygget, og i tråd med politiske løfter som
er gitt etter at broen er tatt i bruk uten at alternativ seilingsled
er bygget.
7. februar 2002