Til Stortinget
Det særskilte etterforskningsorgan for politisaker (SEFO)
ble opprettet på 80-tallet, etter en lang samfunnsdebatt
om hvordan straffbare forhold begått av tjenestemenn i
politi- og påtalemyndighet skulle gis en troverdig etterforskning.
Før SEFO ble opprettet var ordningen slik at straffesaker
mot polititjenestemenn ble etterforsket med såkalt «settepolitimester». Dvs.
med etterforskere og påtalekompetanse fra et annet politidistrikt
enn hvor den anmeldte tjenestemannen tjenestegjør. Samfunnsdebatten
dreide seg også den gang om troverdigheten til etterforskningen,
og det fremkom påstander om « kameraderi» og «misforstått
kollegialitet» blant polititjenestemenn.
Det viste seg også den gang at de fleste av straffesakene
hvor polititjenestemenn var anmeldt endte med henleggelse. For å skape
troverdighet omkring etterforskning av straffesaker mot tjenestemenn
i politi- og påtalemyndighet opprettet man SEFO. Det ble
opprettet lokale SEFO-team over det ganske land, og hvert SEFO-team
skulle bestå av tre personer: en by/herredsrettsdommer
(leder), en privatpraktiserende advokat, og en erfaren polititjenestemann.
SEFO overtok nå størsteparten av de arbeidsoppgavene
som tidligere var tillagt «settepolitimesterordningen». Dvs.
etterforskning av de sakene hvor det kan være mistanke
om at ansatte i politi eller påtalemyndigheten har utført
straffbare handlinger under utøvelsen av sin tjeneste.
Forhold hvor ansatte i politietaten begår straffbare forhold
utenom tjenesten etterforskes fortsatt ved bruk av settepolitimester.
Så lenge SEFO har eksistert har statistikken herfra
vært tindrende klar:
Kun et fåtall av de sakene som etterforskes av SEFO
fører til at noen blir stilt til straffeansvar.
Ofte dukker den samme debatten opp igjen: Hvorfor fører
så få anmeldelser mot polititjenestemenn til straffereaksjon?
Kameraderi? Siste gangen var i forbindelse med en tragisk hendelse
hvor en person som var innsatt i drukkenskapsarrest på Hamar politistasjon
døde under oppholdet på cella. En statistikk fra
SEFO som ble offentliggjort i mediene 17. august 2001 viste
at kun 32 av 600 anmeldelser mot politiet resulterer i en straffereaksjon.
Meningsmålinger viser gang etter gang, år etter år,
at polititjenestemenn er den yrkesgruppen i Norge (ved siden av
sykepleierne) som ligger fremst hva angår troverdighet
i befolkningen. Milelangt foran politikere, journalister og advokater…
Er det derfor så oppsiktsvekkende at bare 32 anmeldelser
fører til straffereaksjon?
Man må her huske at det er straffbare forhold det dreier
seg om, og at det norske politikorpset ikke er en «samling
av kriminelle».
Klanderverdige forhold behøver ikke nødvendigvis å være
straffbare - selv om de kan være særdeles kritikkverdige.
Vi er altså kommet i en situasjon hvor SEFO som organ blir
utsatt for den samme kritikken som «settepolitimesterordningen» i
sin tid ble. (Og som paradoksalt nok var grunnen til at SEFO ble opprettet.)
For å kunne utfylle den funksjonen politietaten skal
ha i samfunnet, er man helt avhengig av at publikum har tillit til
de tjenestemenn som arbeider her. Da kan vi ikke leve med en utbredt
følelse av at etterforskning rettet mot politietaten og
dens ansatte ikke blir tatt seriøst. Uansett om følelsen
er reell eller ikke. Det er tilliten til samfunnets maktapparat
dette dreier seg om, og den tilliten må absolutt være
tilstede, fra alle samfunnslag.
Det er også viktig å minne om hva politietatens virke
i stor grad dreier seg om:
Politietaten er den eneste instans som, i fredstid, har anledning
til å bruke fysisk makt mot befolkningen. Bruk av fysisk
makt er altså, som oftest, lovlig utførte tjenestehandlinger
fra politiets side. Mange av dem som blir utsatt for dette har en
egen «tendens» til å se på enhver
lovlig maktbruk som «overgrep», uansett hvor godt
hjemlet maktbruken er. Dette medfører noen ganger at de
som føler seg forulempet anmelder polititjenestemennene
til SEFO. Når politiet har som en av sine viktigste oppgaver å løse
konflikter, så må man ikke bli overrasket over
at politiet også, med jevne mellomrom, selv havner i konflikter.
Svært mange av sakene som SEFO etterforsker dreier seg
altså om saker hvor politiet har utført helt lovlige
tjenestehandlinger.
Disse sakene havner selvfølgelig i «den store bunken» av
saker som blir henlagt. Så er det også slik at
det aldri er noe «fasitsvar» på hvordan
en polititjeneste skal utføres. Noen ganger kan tjenestehandlingen
utføres ved bruk av diplomati, overtalelse, mekling etc.
Andre ganger er det ingen annen utvei enn å bruke fysisk
makt for å få jobben gjort.
Bestandig er det slik at «ting kunne vært gjort
på en annen måte», og dermed skapes det
et grunnlag for den beste klokskapen av alle: «Etterpåklokskapen».
Mye godt «mediestoff» blir produsert i «etterpåklokskapens
navn».
Men om «etterpåklokskapen» skulle
vise seg å være bedre enn «klokskapen»,
så behøver ikke den sistnevnte (eller mangel på sådan)
nødvendigvis å være straffbar!
Ergo blir svært mange av SEFO-sakene henlagt fordi intet
straffbart forhold kan bevises.
Andre saker som ofte fører til henleggelse er de sakene
som SEFO på eget initiativ iverksetter pga. medieoppmerksomhet.
En «typisk» slik sak er tilfellet hvor biltyven
tilfeldigvis ser en uniformert politipatrulje, får panikk
og stikker av. Under flukten forårsaker han en alvorlig
trafikkulykke. Politipatruljen behøver ikke å ha
innledet forfølgelse i det hele tatt, men biltyven får
panikk og flykter i stor fart - og «krasjer».
Dette gir selvsagt stor oppmerksomhet i mediene. Er politiet skyld
i ulykken? «Synserne» kommer på banen;
det blir skapt et inntrykk av at politiet har skyld i ulykken. SEFO
finner å måtte iverksette etterforskning pga.
medieoppmerksomheten.
Verken SEFO eller politiets ledelse kan uttale seg om saken under
etterforskningen.
(Skulle man likevel gjøre det fordi man synes mediene «går
over alle støvelskaft»: Ja, da blir man i hvert fall beskyldt for kameraderi.)
Tiden går, og til slutt ender det med at saken blir henlagt
fordi etterforskningen viser at de involverte tjenestemenn ikke
har gjort noe straffbart. Det eneste de gjorde var å vise
seg ute på byen i en uniformert bil. Nå kommer
gjerne «synserne» på banen igjen, og beskylder
SEFO for «kameraderi».
Svakheten ved dagens SEFO er at det er skapt
et inntrykk av at etterforskningen preges av «kameraderi».
Nøyaktig samme skjebne som «settepolitimesterordningen» led
i 80-årene.
«Man etterforsker ikke for å finne sannheten,
men for å få involverte tjenestemenn frifunnet» -
hevder kritikerne. Altfor mange har liten tro på at etterforskningen
skjer på objektivt grunnlag.
Forslagsstillerne mener at dette er det viktig å gjøre
noe med, enten kritikken er berettiget - eller ikke!
Forslagsstillerne mener dessuten at det er en stor svakhet i
systemet at det ikke finnes noen instans som behandler ordinære
klager mot politietaten eller påtalemyndigheten. Alle klager
blir behandlet som straffesaker, og SEFO har dette som sin oppgave.
De mange sakene som ikke er straffbare, men som likevel kan være
klanderverdige, havner derfor i «bunken av henlagte saker».
Dette er i seg selv egnet for å skape frustrasjon hos
dem som fremmer klage; man mener at man har en velbegrunnet klage,
men så ender denne bare opp med at SEFO henlegger den,
fordi det ikke har foregått noe som kan anses «straffbart».
Uforstand i tjenesten må være «grov» for
at den skal være straffbar, i henhold til straffeloven.
Man har ennå ikke kommet utenom den praksis at polititjenestemenn
deltar i etterforskningen mot anmeldte polititjenestemenn. Forslagsstillerne
mener at kimen til påstandene om «kameraderi» er
her, enten man snakker om settepolitimestermodellen eller SEFO.
Dette blir av mange ansett for å være tvilsomt
fordi «polititjenestemenn beskytter hverandre».
På den annen side skal man huske at det her snakk om
strafferettslig etterforskning, og det er faktisk bare polititjenestemenn
som har faglig bakgrunn for å bedrive strafferettslig etterforskning,
i henhold til straffeprosessloven.
Forslagsstillerne mener at det er en selvfølge at polititjenestemenn,
som er under etterforskning, har krav på at deres rettssikkerhetsmessige
hensyn blir ivaretatt.
At erfarne etterforskere deltar i etterforskningen mot polititjenestemenn
har da også sine klare fordeler.
Manglende etterforskningskompetanse kan lett medføre
en «David mot Goliat-situasjon».
Man risikerer å komme i en situasjon hvor polititjenestemannen
som blir etterforsket manipulerer sin mindre erfarne etterforsker «trill
rundt».
Etter forslagsstillernes mening kan man derfor ikke unngå at
erfarne etterforskere må delta i etterforskningen mot tjenestemenn
i politi- og påtalemyndigheten.
Spørsmålet blir da: Hvordan kan man bygge opp en
god etterforskningskompetanse utenfor politietaten?
Forslagsstillerne mener at det bør opprettes et eget
profesjonelt, landsomfattende og selvstendig Statlig Polititilsyn,
som skal erstatte SEFO, og ha som sin eneste oppgave å behandle
anmeldelser og klager mot politi- og påtalemyndigheten.
De ansatte i Polititilsynet må, etter forslagstillernes
mening, være en blanding av erfarne etterforskere og jurister
med påtalekompetanse.
I dagens SEFO-ordning har medlemmene her dette arbeidet som en
bistilling. Det vil bl.a. si at polititjenestemannen i SEFO til
daglig tjenestegjør i politietaten, og henter omtrent hele
sin yrkeserfaring fra politietaten.
Det vil være viktig at de ansatte i Polititilsynet får dette
som sitt yrke på heltid, slik
at de ikke kan mistenkes for «misforstått kollegialitet» til
sine «yrkesbrødre». På den måten
kan en opparbeide den nødvendige etterforskningskompetansen,
samtidig som etterforskeren får et mer «distansert» forhold
til politietaten.
Polititilsynet er, fra forslagsstillerne, ment å fungere
som etterforskningsinstans i de sakene hvor politiet etterforskes
med tanke på straffbare forhold, under utførelsen
av polititjenesten.
Når etterforskningen anses avsluttet avgjør
Polititilsynet om det skal reises tiltale eller om det skal skje en
annen form for forføyning eller om saken henlegges. Slik
avgjørelse skal gis en skriftlig begrunnelse.
Forslagsstillerne mener dessuten at Polititilsynet må få som
oppgave å behandle ordinære klagesaker, i de tilfellene
hvor noen mener seg utsatt for overgrep eller dårlig/mangelfull
behandling fra politiets/påtalemyndighetens side.
Det kan nemlig godt tenkes at politietaten kan begå feil
eller handler klanderverdig - uten at det nødvendigvis
er blitt begått straffbare handlinger. I disse tilfellene
bør Polititilsynet ha myndighet til å konkludere,
og til kunne uttale at politiet har utøvd dårlig
skjønn under utøvelsen av tjenesten, samt til å kunne
gi pålegg om endrede rutiner. Forslagsstillerne mener at
dette vil bidra til å kvalitetssikre politiets og påtalemyndighetens
arbeid, samt til å peke på hva det klanderverdige
forholdet skyldes. Er det dårlig «håndverk» eller
skjønn eller bekvemmelighetshensyn fra utøvende
eller behandlende polititjenestemanns side? Er det mangelfull/dårlig
organisering hos politiets ledelse? På hvilket ledersjikt?
Er det mangel på klare rutiner og retningslinjer?
Eller skyldes forholdet rett og slett politiske prioriteringer?
Alt dette vil det være viktig å få korrekte
svar på, slik at landets innbyggere tilbys politi- og påtaletjenester
av høyest mulig kvalitet.
Forslagsstillerne mener at klageren i større grad vil
føle at han blir tatt på alvor når avgjørelsen
i en klagesak er begrunnet, samt at Polititilsynets konklusjoner
vil kunne bli brukt konstruktivt, til både forbedring
og kvalitetssikring av politiets tjenester.
Denne muligheten er fraværende med dagens SEFO-ordning,
hvor det kun er de straffbare forholdene som medfører reaksjon.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige lovforslag
som medfører opprettelse av et permanent landsomfattende
Polititilsyn til behandling av anmeldelser og klager fremsatt overfor
politiet/påtalemyndigheten.
12. mars 2002