Til Stortinget
Sykefraværet i arbeidslivet er beregnet til å koste 85
mrd. kroner i året, hvorav 47 mrd. kroner består
i produksjonstap. Gjennomsnittlig tid i sykehuskø i Norge
for de som venter er 201 dager, ifølge NPR ventetider somatiske
sykehus pr. 31. desember 2001. En sykefraværsdag koster
en arbeidsgiver ca. 1 700 kroner i tillegg til utgiftene
til sykelønn, ifølge NHO og SINTEF Unimed 2000.
Tegning av behandlingsforsikring bidrar til at den som tegner
forsikringen avlaster det offentlige helsevesen og sparer samfunnet
for store utgifter. Behandlingsforsikringen øker arbeidstakerens
generelle trivsel og trygghet og øker arbeidslivets effektivitet
ved at arbeidstagere som blir syke eller skadet får rask
og dekkende behandling og slipper lang ventetid i kø. Dermed
reduseres sykepengeutbetalinger både for private og offentlige
arbeidsgivere og folketrygden.
I dag betales det arbeidsgiveravgift for forsikringspremien
arbeidsgivere betaler for å forsikre sine ansatte. Arbeidstagerne,
på sin side, betaler skatt av forsikringspremien fordi
denne anses som et lønnsgode for arbeidstakeren. Nettopp
beskatningen av private behandlingsforsikringer fører til
at en rekke arbeidsgivere lar være å tegne slike
forsikringer.
Statens inntekter fra arbeidsgiveravgift og personskatt på behandlingsforsikringer
utgjør i dag til sammen om lag 9,5 mill. kroner. Et bortfall
av arbeidsgiveravgift og personskatt på behandlingsforsikringer
vil således ha et bagatellmessig brutto provenytap for
staten. Til gjengjeld må det forventes at omfanget av private
behandlingsforsikringer vil øke sterkt, og dermed spare
private arbeidsgivere og staten, både som arbeidsgiver
og gjennom folketrygden, for mange ganger brutto provenytapet.
Tilbydere av private behandlingsforsikringer har behandlingsgarantier
og garanterte ventetidsreduksjoner i forhold til offentlige sykehusinnleggelser. Det
er tale om ventetidsreduksjoner på langt over 90 pst. i
forhold til den gjennomsnittlige ventetid på sykehusinnleggelse
i offentlige sykehus. Tilbydere av private behandlingsforsikringer
benytter i stor utstrekning behandlingskapasitet i utlandet og ved innenlandske
private sykehus. Alle, også de som ikke har privat behandlingsforsikring,
rykker dermed frem i ventekøen for innleggelser og/eller
behandling. Undersøkelser viser at kort ventetid og dermed raskere
behandling av pasienter også gir kortere rekonvalesentperioder
og redusert risiko for uførepensjonering.
Både staten, som arbeidsgiver og gjennom folketrygden,
samt private arbeidsgivere og offentlige og private arbeidstagere
vil alle vinne - både helsemessig og økonomisk
- på å frita private behandlingsforsikringer for
arbeidsgiveravgift og personskatt.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å unnta
private behandlingsforsikringer for arbeidsgiveravgift og personskatt
med virkning fra 1. juli 2002.
12. mars 2002