Til Stortinget
Den senere tids offentlige debatt om grådige bedriftsledere
som sikrer seg gullkantede lønnstillegg, etterlønns-
og pensjonsavtaler, gir etter forslagsstillernes mening svært
negative signaler for den generelle lønnsdannelsen i samfunnet.
Det som kan kalles en ukultur i næringslivet, undergraver
både samfunnsmoral og forståelsen for moderasjon
ved lønnsoppgjørene. Tall gjengitt i Dagbladet
26. februar 2002 viser at topplederne i Norges største
bedrifter har hatt nesten fire ganger så høy lønnsøkning
som sine ansatte de siste ti årene. Landets lønnstakere
har siden 1991 plusset på lønnene med tilnærmet
50 pst., mens gjennomsnittsøkningen for topplederstillingene
er 180 pst. Den desiderte lønnsvinneren er avtroppende
konsernsjef Tormod Hermansen i Telenor ASA. Selskapet som har en
statlig eierandel på 77,68 pst. har gitt Hermansen en lønnsøkning
som gjør at lønnen i tidsperioden er fire og en
halv gang så høy som ved tiltredelsen i 1991.
I oversikten er ikke eventuelle bonuser og opsjonsprogrammer tatt
med.
Forslagsstillerne viser til at lederlønninger var tema
på Regjeringens kontaktmøte med partene i arbeidslivet
1. mars 2002. Fra regjeringshold ble det uttrykt bekymring
for at grådige ledere kan gjøre lønnsoppgjøret
vanskeligere. Ifølge NTB uttalte statsminister Kjell Magne
Bondevik følgende:
«Selv om disse er i fåtall blant landets
næringslivsledere, så er det undergravende og
et veldig uheldig signal overfor arbeidstakerne foran et viktig
og spennende oppgjør.»
Forslagsstillerne sier seg enige i disse uttalelsene. For høye
lederlønninger og fallskjermer gir uheldige signaler for
lønnsoppgjøret. Det er imidlertid lite som kan
gjøres politisk for å stoppe denne utviklingen
i private virksomheter annet enn å komme med anbefalinger
og henstillinger. Man kan imidlertid forvente at styret i et aksjeselskap
setter seg selv i et svært dårlig lys dersom det
forvalter aksjonærenes verdier på en for selskapet
ufordelaktig måte. Styrer som opptrer ufornuftig og uansvarlig
gjennom å gi for høye lønnstillegg, samt
gullkantede etterlønns- og pensjonsavtaler, kan stilles
til ansvar og skiftes ut.
Forslagsstillerne mener det stiller seg annerledes i selskaper
med statlig medeierskap. I denne typen selskaper er det ønskelig å utarbeide
visse retningslinjer for ansettelsesvilkår. Fordi det norske
folk i realiteten har medbestemmelse, bør eierskapet forvaltes
på en for eierne fordelaktig måte. Dette har ikke alltid
vært tilfelle. Forslagsstillerne viser i den forbindelse
til det tidligere Statoilstyrets mangelfulle kompetanse i forbindelse
med lederlønns- og fallskjermavtaler overfor tidligere
konsernsjef i selskapet, Harald Norvik. Det at Norvik i ettertid
frasa seg deler av avtalen, fritar ikke styret for ansvaret for
det som skjedde.
Forslagsstillerne har forståelse for at selskaper med
statlig medeierskap må ha gode arbeids- og lønnsvilkår
for å tiltrekke seg de beste lederene i konkurranse med
andre selskaper. Likevel er det viktig at myndighetene påser
at eierskapet forvaltes uten å være lønnsdrivende.
Regelverket bør fungere slik at det kan være en
rettesnor for andre selskaper og ikke vanskeliggjøre lønnsoppgjøret.
I henhold til ovennevnte argumentasjon mener forslagsstillerne det
er hensiktsmessig å utarbeide retningslinjer for ansettelsesvilkår
for personer i ledelsen i selskaper med statlig medeierskap. Det
bør vurderes å sette et øvre tak for
etterlønn. Slike retningslinjer praktiseres i en del andre
land, blant annet i Sverige.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen utarbeide retningslinjer for ansettelsesvilkår
for personer i ledelsen i selskaper med statlig medeierskap.
14. mars 2002