Til Stortinget
Boplikten er et omstridt tema i mange lokalsamfunn. Flere saker
i media har understreket svakheter og urettferdige sider ved boplikten.
Landbruksminister Lars Sponheim grep nylig inn i en tvistesak i
Lillesand kommune, og sikret at en partifelle fikk innvilget sin
anke om å slippe konsesjonsplikt, slik at partifellen fikk
selge sin strandeiendom som fritidsbolig. Dette fritaket fra boplikt
sikret partifellen en merverdi på boligen som ifølge
uttalelser i mediene kan anslås til ca. 7 mill. kroner.
Sivilombudsmannen som hadde behandlet tidligere klager i denne saken konkluderte
med at eiendommen var omsettelig som helårsbolig og stod
derfor fast ved å opprettholde boplikten. Dette ville resultert
i en langt lavere pris for eiendommen. Landbruksdepartementet åpnet
derimot for muligheten av at «tilfredsstillende prisnivå» skulle
være et kriterium.
Forslagsstillerne mener denne saken illustrerer at lovverket
og praktiseringen av dette åpner for en særdeles
urettferdig forskjellsbehandling. Tilfeldigheter avgjør
hvem som oppnår reell markedspris for sin eiendom og hvem
som må nøye seg med et mer begrenset marked av
kjøpere og sannsynligvis dermed en lavere pris.
Forslagsstillerne vil hevde at departementets vedtak kan få presedensvirkning,
med store konsekvenser for behandlingen av bopliktsaker for fremtiden. Det åpner
med stor sannsynlighet for en rekke nye ankesaker fordi mange vil
påpeke de ikke oppnår et «tilfredsstillende
prisnivå» på sin eiendom.
Forslagsstillerne viser til at boplikt etter konsesjonslovens § 5
i praksis har vært benyttet mest i strandsonen og på øyer
i typiske feriekommuner. Man har ønsket å sørge
for fast bosetting og gjøre det mulig for familier med
lave inntekter å skaffe seg bolig.
Forslagsstillerne mener boplikt-ordningen er et eksempel på at
selv om de politiske ønskene har en god intensjon, er det
vanskelig å nå disse målene i praksis.
Innbyggerne tar de endelige beslutninger basert på egeninteresser.
Konsesjonsloven og plan- og bygningsloven inneholder en rekke smutthull.
Videre har forslagsstillerne den oppfatning at regelverket er uryddig,
uklart og kan mistolkes og tolkes forskjellig i kommunene. Reglene
fører til at beslutningene ikke er forutsigbare. For innbyggerne
betyr dette at de til tider ikke behandles likt etter loven.
Det er mange praktiske utfordringer rundt boplikten. De fleste
kommuner som innfører boplikt har som regel liten kontroll
med det som foregår. Lovgivningen åpner muligheter
for at eiendommen kan overføres til nære slektninger
(slektskapsparagrafen), nye boliger kan bygges uten boplikt (ikke
nullkonsesjon på ubygd areal) og eiendommen kan leies vekk mer
eller mindre proforma («lei en sørlending»).
I tillegg har Landbruksdepartementet åpnet for «tilfredsstillende
prisnivå» ved salg som et kriterium. Mange innbyggerne
tilpasser seg boplikten på en slik måte at intensjonene
med boplikten forsvinner.
En naturlig konsekvens av boplikt er ufrivillig overførsel
av boligformue fra selger til kjøper. Dette formuetapet
ved lavere boligpriser er det kommunens egne innbyggere som må betale.
Dermed blir noen av kommunens innbyggere vesentlig fattigere.
Resultatene er at få personer ønsker å selge
sine eiendommer. De fleste er klar over at eiendommene ofte blir
solgt til langt under markedspris, og avstår derfor fra å selge.
De familiene som har fått tak i en eiendom beholder den.
Eiendommer med boplikt selges sjelden i markedet, men forblir i
familien gjennom slektskapsparagrafen. Eiendommen som går
i arv i familien kan nyttes som fritidseiendom. Skal den selges,
må den omsettes som helårsbolig, noe som ofte
medfører lavere pris. Når eier forventer lav eiendomspris
på sikt, som følge av boplikt, fører
det ofte til lavere investeringer i boligen. Dette gjelder særlig
i fraflyttingskommuner. I tillegg forsterker boplikten konflikten
mellom innenbygdsboende og utenbygdsboende.
I et forskningsprosjekt utført av professor Normann
Aanesland og forsker Olaf Holm blir konsesjonsspørsmålet
vurdert. Hensikten med utredningen har vært å legge
fram opplysninger som kan klarlegge virkningen av boplikt for helårsboliger
i ulike kommuner. Den konkluderer med at totalt sett synes boplikt å ha
liten betydning. Det blir verken flere bebodde helårsboliger
eller et bedre bomiljø i kommuner med boplikt. I tillegg
er andelen av helårsboliger som blir fritidsboliger større
i kommuner med boplikt enn i kommuner uten. Det er det motsatte
av det politikerne forventet da de vedtok loven om boplikt. Aanesland
og Holm nevner blant annet at det er ingen ting som tyder på at
Lillesand med boplikt har bedre bomiljø enn Grimstad, hvor
størstedelen av kommunen ikke har boplikt. I fraflyttingskommuner
har boplikt negativ virkning fordi den øker risikoen ved å kjøpe
bolig som senere kan falle i pris. Det påpekes dog at tall
for hele kommunen kan overskygge forholdene fra mindre lokalsamfunn
i kommunen. Nøkkelpersoner som er intervjuet av Aanesland
og Holm, oppgir at boplikt har positive virkninger i enkelte mindre
lokalsamfunn. Det er blitt flere bebodde boliger og et bedre bomiljø med
flere fastboende som skaper et bedre sosialt miljø.
Politisk regulering, som reduserer menneskenes valgfrihet, gir
etter forslagsstillernes mening som regel mindre velferd for de
mange. Reguleringer ved hjelp av boplikt synes å bekrefte
dette. Forskningsprosjektet understreker at de ønskede
resultatene kommunen oppnår med boplikt samlet sett er
svært små. Hensikten med boplikt er «å få bedre
bomiljø med mer lys i vinduene på mørke
kvelder». Dagens teknikk kan resultere i at det lyser mest
i vinduene hos dem som misligholder boplikten og som har dårlig
samvittighet for at de ikke bor der. Naboer og kommuneansatte kan
titte gjennom gardinene for å undersøke om det
er noen som sover der om natta. Denne overvåkingen har
også en negativ pris og må tas med i regnestykket
om boplikt.
Etter forslagsstillernes mening oppfyller ikke boplikten lovens
intensjoner. Nytten av boplikt er liten, mens den gir et stort tap
ved fravær av retten til å kunne selge boligene
til høyest mulig pris som fritidsbolig en gang i framtiden.
Videre sikrer den i praksis ikke likebehandling av eiere av eiendom.
Unntak fra boplikten som vi har sett i Lillesand, viser at det kan oppnås økonomiske
fordeler for noen få utvalgte. Misforholdet mellom antatt
markedsverdi på eiendommer med og uten boplikt vil sannsynligvis øke, og
urettferdigheten vil etter forslagsstillernes syn bli større
for hvert år denne loven eksisterer. Forslagsstillerne
mener man ikke skal gi en person fritak og tvinge alle andre til
boplikt.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å fjerne
nåværende bestemmelser vedrørende konsesjonsplikt
for helårsboliger.
15. mars 2002