Til Odelstinget
I motsetnad til ein del andre land er det i Noreg gjennom avtalar
og sedvane høve for bedrifter til å permittere
arbeidstakarar. Det har også vore praksis at arbeidstakarane
mottar dagpengar i permitteringstida. I byrjinga på 1990-talet
blei dagpengeperioden avgrensa til 26 veker innanfor ein 18 månaders
periode, men frå 1994 igjen utvida til 52 veker.
I Ot.prp. nr. 17 (2001-2002) fremma Arbeids- og administrasjonsdepartementet
forslag om at dagpengeperioden blei avgrensa til 26 veker, men at
personar som i permitteringstida går på arbeidsmarknadstiltak
i regi av eller i samarbeid med arbeidsmarknadsetaten,
kan avslutte tiltaket sjølv om tiltaket går utover
26 veker.
Kommunalkomiteen slutta seg i innstillinga samrøystes
til forslaget, og det blei seinare samrøystes vedteke.
Komiteen meinte at ein periode på 52 veker var for lang,
og ikkje stimulerer dei permitterte til å gå over
i anna arbeid eller å delta på arbeidsmarknadstiltak.
Komiteen meinte at ei forkorting av trygdeperioden kan føre
med seg at mange permitterte vil kome attende til ordinært
arbeid mykje tidlegare. Komiteen viste i den samanhengen til kor
viktig det er å halde oppe eit høgt nivå på arbeidsmarknadstiltaka.
Komiteen presiserte likevel at ein ville følgje utviklinga
nøye, og at ein om nødvendig ville kunne endre
lova dersom denne endringa ville føre til store negative
konsekvensar for arbeidstakarane eller at arbeidsløysa
blei vesentleg større.
Nå har lova verka i vel fire månader, og så langt ser
konsekvensane for arbeidstakarane ut til å vere relativt
små. Derimot er mange urolege over kva konsekvensane kan
bli for enkelte bransjar. Det gjeld leverandørindustrien
innanfor offshorebransjen og asfaltbransjen. Vi viser her til brev
frå Byggenæringens Landsforening (BNL) og Fellesforbundet
av 17. januar 2002 til arbeids- og administrasjonsministeren og
brev av 18. mars 2002 frå Byggenæringens Landsforening,
Fellesforbundet og Teknologibedriftenes Landsforening (TBL) også til
arbeids- og administrasjonsministeren. I breva er det ikkje tatt
opp spørsmål om å gå tilbake
til den gamle ordninga med 52 veker, men at det blir utarbeidd nokre
overgangsordningar. Grunngjevinga er at lovendringa kom brått
på og at det er vanskeleg for desse bransjane på så kort
tid å tilpassa seg ein situasjon der lønnsplikt
kjem raskare. Det blir vist til at vi innanfor offshorebransjen
vil gå inn i ein periode der investeringane vil gå ned,
før aktiviteten igjen vil ta seg opp. Og det blir vist
til at det innanfor asfaltsektoren er vanskeleg på kort
sikt å sikre aktivitet over ein så lang
periode at ikkje lønnsplikt vil inntreffe for store grupper.
Derfor er det nødvendig å sikre desse gjennom
ei tidsavgrensa overgangsordning.
Med bakgrunn i erfaringane så langt er det ikkje nokon
grunn for å gå tilbake til det gamle regelverket. Ei
tilstramming i dagpengeperioden har så langt vist seg ikkje å verke
negativt for store grupper av arbeidstakarane eller bedriftene.
Normalt bør ein periode på 26 veker vere lang
nok for at arbeidstakarar skal kunne gå permitterte utan
at bedriftene skal måtta utbetale lønn.
Det er behov for overgangsordningar slik organisasjonane innanfor
dei gjeldande bransjane har bede om. Overgangsordningar vil kunne
gjere overgangen til nytt regelverk meir smidig og kunne sikre stabilitet
omkring det nye regelverket. Dersom ikkje slike overgangsordningar
kjem på plass, er forslagsstillarane redde for at dei gjeldande
bransjane må seie opp personar med verdfull kompetanse,
og som så kan forsvinne frå bransjane. Dette vil
særleg gjelde yngre personar med kortast ansiennitet.
På denne bakgrunnen blir det fremma følgjande
forslag:
Vedtak til mellombels lov
om overgangsreglar i lov 6. mai 1988 nr. 22 om lønnsplikt
under permittering
I
§ 1
Arbeidstakarar som var i ein løpande permitteringsperiode
per 31. desember 2001, skal behandlast etter regelverket slik det
gjaldt før lovendringa av 21. desember 2001 så lenge
permitteringa varer.
§ 2
For arbeidstakarar som per 31. desember 2001 ikkje var i ein
løpande permitteringsperiode, skal reglane bli
tillempa slik at permitteringstid før 1. januar 2002 ikkje
blir teken med i utrekninga av kvoten på 26 veker i lønnspliktlova § 3
nr. 2 første ledd og folketrygdlova § 4-7.
Ingen kan i medhald av denne føresegna få ein
større kvote enn det som ville fylgd av lønnspliktlova
og folketrygdlova slik dei lydde før lovendringa.
§ 3
For asfaltbransjen gjeld ein kvote på 36 veker i lønnspliktlova § 3
nr. 2 første ledd og folketrygdlova § 4-7.
§ 4
Føresegnene i §§ 1 og 2 gjeld
til 1. juli 2003. Føresegna i § 3 gjelder
til 1. januar 2004.
II
Lova tek til å gjelde straks.
15. mai 2002