Den som søker om drosjeløyve må være
fylt 20 år. Søkeren må ha ordinært
førerkort for vedkommende kjøretøyklasse
samt kjøreseddel.Forskrifter om førerkort
og førerprøve m.v. av 23. april 1997 Kjøreseddel
utstedes av politiet og det stilles krav om utvidet helseattest.
Enkelte steder kreves også en såkalt kjentmannsprøve
for å få kjøreseddel og ellers går politiet
igjennom vedkommendes vandel. Kjøreseddel kreves ikke bare
ved drosjeløyve, men av enhver som skal kjøre
drosje eller for øvrig "persontransport mot vederlag".
Utover dette er det også en hovedregel at den som innehar
drosjeløyve ikke skal ha annet hovederverv eller heldagsstilling.
Av forskriftens § 61 fremgår det at
dersom løyvehaver unnlater å nytte løyve,
kan det tilbakekalles av fylkeskommunen. Fylkeskommunen kan også tilbakekalle
løyvet når løyvehaveren ikke oppfyller
eller etterlever forskrifter og vilkår som gjelder for
utøvelse av virksomheten. Ellers vil løyvet naturligvis
bortfalle dersom førerkort eller kjøreseddel blir
inndratt.
Politiet kan tilbakekalle en kjøreseddel og dermed drosjeløyve
dersom "vedkommende ikke er edruelig eller viser seg å være
upålitelig eller ha andre egenskaper som gjør
at han må antas å være uskikket til å være
fører av bil under personbefordring mot vederlag" . Det
er med andre ord politiet som vurderer vedkommendes vandel og på den
bakgrunn kan inndra kjøreseddelen. Inndragning av kjøreseddel
fremstår som mer alvorlig for en med drosjeløyve,
som dermed mister sitt næringsgrunnlag. Manglende helseattest
vil også være grunnlag for inndragning av drosjeløyve.
Kjøreseddel utstedes for 10 år ad gangen.
Til tross for gjentatte klager fra ulikt hold på en
og samme person på utilbørlig oppførsel,
endog vold og overgrep, står taxinæringen maktesløs
i forhold til raskt å gripe inn ovenfor personer som åpenbart
er uskikket til å utføre sitt arbeid.
Man er avhengig av at politiet finner grunnlag nok til å iverksette
en tidkrevende behandling med uvisst resultat. Kriteriene til politiet
vil nødvendigvis være annerledes enn arbeidsgiver,
ettersom politiets kriterier vil være strengere i forhold
til reaksjon enn de vurderinger næringen legger til grunn
ut fra deres situasjon.
I tillegg kommer tidsaspektet, politiets behandlings- og reaksjonstid
er grunnet stort arbeidspress langsom i forhold til hva næringen
selv kan iverksette.
Næringen har selv foreslått å innføre
et fagbrev med eksamen i stedet for kjøreseddel for å luke
ut personer som er uskikket, og tar på alvor signalene fra
publikum. Lovlydige sjåfører lider nå under
mangel på sanksjoner overfor et mindretall som svekker tilliten
til deres yrke og næring.
Det bør ikke være slik at mange føler
det er et sjansespill å sette seg inn i en taxi. Ingen
skal behøve å føle frykt ved å benytte
seg av et tilbud som i utgangspunktet skulle være et av
de tryggeste alternativ til alle døgnets tider. Personer
dømt for sedelighets- og grove voldsforbrytelser, burde
automatisk ikke kunne innvilges drosjeløyve/kjøreseddel,
og skulle dom foreligge etter at løyve/kjøreseddel
er innvilget, så bør disse følgelig umiddelbart
inndras. Annen kriminell virksomhet som medfører dom og
straffeforfølgelse etter innvilget drosjeløyve/kjøreseddel
bør vurderes ut fra samme kriterier som førnevnte.
For å sikre nødvendig personvern må man
selvfølgelig opprette en ankeinstans som gir personer som
har fått inndratt drosjeløyve/kjøreseddel
en mulighet til å overprøve inndragningen. Kriteriene
for å inneha drosjeløyve/kjøreseddel
bør derfor være klare og utvetydige slik at den
gjeldende ankeinstans ikke belastes unødvendig mye.
Taxinæringen kjenner sin arbeidsplass og de kriterier
som burde ligge til grunn for gode arbeidsforhold og en publikumsvennlig
tjenesteyting, og burde følgelig innvilges rett til å kunne
reagere på adferd, vandel og handlinger som klart står
i strid med hva næring og publikum skal kunne forvente
av den enkelte sjåfør ved utøvelse av
sitt yrke.
Publikum bør kunne forvente at deres sikkerhet er ivaretatt
så langt det er mulig ved benyttelse av et servicetilbud
som har klare samfunnstjenlige oppgaver i forhold til ulike grupper
i samfunnet.