Forslag fra stortingsrepresentantene Marit Arnstad og Åslaug Haga om bedre kontroll med matvarer og tydelig merking av hvilket land matvarene kommer fra

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Den siste tiden er det blitt kjent at en norsk leverandør har importert egg fra Nederland og pakket disse i eggkartonger som gir inntrykk av at det dreier seg om norske produkter. Nederlandske egg har vist seg å ha stor hyppighet av salmonella.

Denne saken har ført til sterke reaksjoner hos norske forbrukere, og mange føler seg usikre. Saken er også egnet til å svekke tilliten til seriøse gårdsmatprodusenter og andre leverandører.

På denne bakgrunn er det nødvendig å gjennomgå og å innskjerpe regelverket for kontroll av mat slik at forbrukerne kan føle seg trygge. Det er også viktig at brudd på regelverk fører til straffereaksjoner. Ingen skal bevisst kunne forsøke å selge matvarer ved å utgi dem for noe annet enn det de er.

Merking, der det framgår hvilket land matvaren kommer fra, er en viktig og selvsagt informasjon til forbrukeren. Likeledes må norske bønder føle seg trygge på hvilket land fôret kommer fra som blir gitt til egne avls- eller slaktedyr.

Episoden med de nederlandske eggene som ble solgt som norske viser at det er behov for forsterket matkontroll. Det er nødvendig både med en opptrapping av stikkprøvekontroll ved import av matvarer til Norge og strengere rutinemessig kontroll hos leverandørene.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

  • 1. Stortinget ber Regjeringen bedre kontrollen med importerte matvarer og fôr til avls- og slaktedyr ved at det innføres utvidet kontroll av matvarer ved ankomst til Norge. Dette betinger økte ressurser til de lokale næringsmiddeltilsyn.

  • 2. Stortinget ber Regjeringen innføre opprinnelsesmerking av alle matvarer. Dette gjennomføres på en slik måte at forbrukere tydelig kan se hvilket land produktene kommer fra. Dette må også gjelde ferskvarer.

  • 3. Stortinget ber Regjeringen påse at den som gjør seg skyldig i markedsføring av importert mat som norsk skal straffes med bøter eller fengsel. Dette er villedende markedsføring.

  • 4. Stortinget ber Regjeringen intensivere kontrollen med leverandører i Norge ved at det utføres hyppigere kontroller hos den enkelte leverandør.

28.  november 2002