Til Stortinget
De akuttmedisinske kommunikasjonssentralene (AMK) er omtalt i
St.meld. nr. 43 (1999-2000), som Stortinget behandlet våren
2001. Tall fra meldingen viser at det per februar 2000 var 44 akuttmedisinske kommunikasjonssentraler
i Norge, med minimum én i hvert fylke, hvorav enkelte fylker
hadde en rekke slike sentraler. 38 av sentralene hadde i tillegg
legevaktfunksjon.
Etter statlig overtakelse av sykehusene er det i hvert av de
fem helseforetakene nå planlagt større strukturelle
endringer, der tendensen går i retning av færre
AMK-sentraler som skal dekke et større befolkningsgrunnlag
og større oppland. Eksempelvis legges det i regi av helseforetakene
opp til en reduksjon fra fem til tre AMK-sentraler i Helse Sør,
fra ni ned til tre i Helse Øst, hvorav Hedmark/Oppland
kan få en reduksjon fra seks AMK-sentraler ned til en felles
sentral for begge fylker, Oslo en mot to i dag og Østfold
en som i dag. I Helse Nord er det i dag 11 AMK-sentraler (en ved
hvert av sykehusene), der antallet i Finnmark planlegges redusert
fra to til en, i Nordland fra dagens sju til to, mens Troms har
to, en i Tromsø, og en i Harstad, som kanskje begge beholdes.
Det understrekes at alle anslag er usikre, siden ingen endelige
avgjørelser så langt er tatt.
Det foreligger ulike syn både faglig og politisk på hvilket
befolkningsgrunnlag, hvilket oppland og til dels hvilke faglige
oppgaver en AMK-sentral skal dekke. I Innst. S. nr. 300 (2000-2001)
(til St.meld. nr 43 (1999-2000) Om akuttmedisinsk beredskap) la
et flertall bestående av Arbeiderpartiet, Høyre
og Fremskrittspartiet til grunn at det maksimalt skal være én sentral
i hvert fylke. I forbindelse med planer om å redusere antall
AMK-sentraler har det imidlertid, også fra representanter
fra disse partier, vært reist spørsmål
ved fornuften i en såpass omfattende reduksjon i antall
AMK-sentraler som det som her skisseres.
Gjennom teknologiske framskritt vil de ulike AMK-sentralene i økende
grad kunne bistå helsepersonell i akuttsituasjoner, eksempelvis
gjennom avlesning av EKG via mobilnettet og annen trådløs
monitorering av pasientens tilstand, i tillegg til direkte mottak
av henvendelser fra publikum til 113. Dermed oppstår behov
for fagpersonell til å forestå denne typen rådgivning,
som vil ha konsekvenser for krav til sykehusenes bemanning utover
det personell som betjener selve AMK-sentralen. Et råd
knyttet til oppfølging av en hjerteinfarktpasient vil bevirke
behov for en indremedisiner/kardiolog ved sykehuset der
AMK-sentralen er lokalisert. Når antall AMK-sentraler reduseres,
vil dette kunne ha faglige fordelingseffekter mellom de enkelte
sykehusene utover selve AMK-sentralen i favør av det sykehuset
der sentralen ligger, men uten at det foreligger noen overordnede
politiske vedtak som fører fram til disse strukturelle
endringene.
Det hevdes at den tekniske utviklingen med gode elektroniske
kart som viser hvor det ringes fra og hvor ambulansene til enhver
tid befinner seg, reduserer argumentet om gode lokalkunnskaper,
og at AMK-sentralene dermed kan ligge langt unna det stedet det
bes om hjelp fra. Etter forslagsstillernes syn spiller imidlertid
lokalkunnskaper en vital rolle for at tiltakskjeden innen akuttmedisin
skal kunne fungere optimalt. Dette vil dreie seg om hvilket helsepersonell
som er lokalt tilgjengelig, hvilken lokal kompetanse som kan utnyttes,
ofte også hvilke improvisasjoner som vil måtte
gjennomføres, særlig i mindre kommuner, når
nøkkelpersonell viser seg å være ute
av kommunen/ utilgjengelig.
Mye av denne kunnskapen framstår til vanlig som selvfølgelig
når den er til stede, og konsekvensene av at den mangler
viser seg først når tilbudet er fjernet. Som eksempler
kan nevnes at AMK-sentralen i Kirkenes vil ha rimelig god oversikt
over hvilke kommuner i Øst-Finnmark som til enhver tid
har faste leger eller vikarer, fordi samme sykehus behandler befolkningen
fra disse kommunene. Når én AMK-sentral dekker
et langt større område reduseres denne verdifulle
kunnskapen i takt med avstanden til de kommuner som skal betjenes.
Tilsvarende vil én felles AMK-sentral for Oppland og Hedmark
kunne sikre gode lokalkunnskaper knyttet til de kommuner som sogner
til det valgte sykehuset, mens kommuner med stor geografisk avstand
vil oppleve at kunnskapen ikke lenger er til stede ved AMK-sentralen.
Konsekvensen av det som er anført vil kunne bli forsinket
hjelp til den som kontakter 113, med de alvorlige medisinske følger
dette vil kunne ha.
En endring av strukturen for AMK-sentralene som beskrevet har
helsemessige ringvirkninger for hele den medisinske tiltakskjeden,
og bør sees i sammenheng med denne. Stortinget bør
dermed ta stilling til hvordan den overordnede strukturen på nødmeldetjenesten
skal være før det igangsettes endringer av strukturen
i regi av helseforetakene.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber om at Regjeringen legger fram den framtidige strukturen
på AMK-sentraler i Norge til behandling i Stortinget før
strukturelle endringer finner sted.
17. desember 2002