Til Stortinget
Forutsetningene for norsk sokkel er blitt betydelig endret de
siste tiårene, da sokkelen er blitt en konkurranseutsatt
næring i et globalt marked. Så sent som på 80-tallet
var norsk sokkel i en situasjon hvor det var få åpne
områder, forventningene for oljeprisen var positive, og
optimismen rundt funnstørrelsene var store. I dag er funnene
små, konkurransen stor og langsiktige forventninger om
oljepris lavere. Når Norge i tillegg er et høykostland
og høyskatteland, blir norsk sokkel mindre attraktiv. Dette
ser man blant annet på interessen for leteaktivitet, som
har blitt betydelig lavere fra 15. og 16. konsesjonsrunde til den
17. Signalene fra bransjen om videre leteaktivitet er nedslående.
Utfordringene i bransjen er store, og burde fått langt
høyere oppmerksomhet og prioritering fra det politiske
miljø. Som St.meld. nr. 38 (2001-2002) om olje- og gassvirksomheten
viste, er ikke oljeressursene nødvendigvis en absolutt
størrelse. Vår egen kompetanse og teknologiutvikling
blir avgjørende for omfang, varighet, investeringsnivå,
utdanningskapasitet og internasjonal konkurransedyktighet og dermed
størrelsen på den totale verdiskapningen.
På Offshore Strategikonferansen i Stavanger var det
en nedtrykt stemning, og fremtidsutsiktene for norsk sokkel virket
mørke. Man påviste tre hovedfaktorer som er vesentlige
for å snu utviklingen, - nytt leteareal og endrede rammebetingelser
var to av dem. Dette ble også nevnt av en samlet energi-
og miljøkomité i forbindelse med behandlingen
av olje- og gassmeldingen: "myndighetene må være
villige til å vurdere om etablerte prinsipper og gjeldende
rammevilkår skaper de rette incentiver, herunder skatte-
og avskrivningsregler for haleproduksjon og små marginale
felt, for økt verdiskaping og eventuelt tilpasse rammevilkårene
slik at ressursene ikke ødes." Dette til tross, statssekretæren
fra Olje- og energidepartementet berørte knapt petroleumsbeskatningen
i sitt innlegg, og har derved gitt tydelig signal om at Regjeringen
ikke vil ta den ønskede gjennomgangen av skattesystemet
på norsk sokkel. Det er bekymringsfullt at Regjeringen
dermed ikke har tatt signalene fra Stortinget.
Dagens skattesystem er innrettet i forhold til petroleumsvirksomhetens
historie, som var preget av store, langsiktige prosjekter. Hovedelementet
i gjeldende petroleumsskattesystem er en grunnrenteskatt på 50
pst. Marginalskatten blir da 78 pst. totalt. Utgangspunktet for
grunnrenten er en forventet avkastning ut over normalavkastning,
basert på eksklusiv tilgang til en ressursformue eller
andre former for privilegier. Særskatten er således
et virkemiddel for å sørge for at det meste av
den ekstra avkastningen fra formuen tilfaller fellesskapet. Samtidig
må den ikke stanse samfunnsmessig lønnsomme investeringer ved å ødelegge
de bedriftsøkonomiske sidene.
Norsk petroleumsvirksomhet har for lengst gått inn i
en moden fase. Fra en periode med store, rike oljefelt vil fremtidig
oljeutvinning kreve langt mer menneskelig innsats, kunnskap og teknologi.
Man skaper i større grad verdiene; man plukker dem ikke lettvint
opp. De nye feltenes størrelse, beliggenhet, vanndyp og
avstand til markedet gjør leting og utvinning stadig mer
krevende. Vilkårene for petroleumsvirksomhet på norsk
sokkel har utviklet seg betraktelig, men uten at skattesystemet
har blitt fulgt opp. Dette har gjort tiden overmoden for justeringer
i skattesystemet. Vi opplever nå at skattesystemet tilpasset den
rike startfasen fører til at man forveksler ressursrente
med verdiskapning som skyldes kunnskap og effektivitet. I flere
og flere tilfeller er grunnrenteskatten blitt en særskatt
på kunnskapsavkastning. Dette blir dermed et problem blant
annet for nye utvinningsprosjekter, og økt halehengproduksjon.
Leverandørindustrien blir indirekte et offer for dagens
skattesystem. Dette reflekteres i meget lav lønnsomhet
og svak egenkapitalgrad i leverandørindustrien, og redusert
satsing på FoU. Lønnsomhet er en felles utfordring
for oljeselskaper, leverandør og serviceindustrien, og
myndighetene. Svak inntjening øker både sjansen
for konkurs og manglende muligheter for ekspansjon, og kan få alvorlige
konsekvenser både for industrien og ressurseierne.
Dette er også bekymringsfullt med tanke på utvikling
av det norske kompetansemiljøet. Hvis norske aktører
ikke makter å videreutvikle kompetansen og konkurransekraften,
vil norske leverandørers markedsposisjon og teknologibase
gradvis forvitre. Dersom Norge skal sikre en langsiktig optimal
utnytting av olje- og gassressursene, er det viktig at Stortinget/Regjeringen
tar aktive grep for å unngå stagnasjon i aktiviteten
på sokkelen.
Norge/Stavanger er i hard konkurranse med oljesteder
som Aberdeen og Houston. Det er viktig å legge forholdene
til rette for å utvikle en norsk energiklynge - kunnskapsmessige
sentrum - på internasjonalt nivå. Næringen
krever kontinuerlig forbedring og fornying av kunnskap og teknologi
for å være ledende i en global industri. Det er
derfor viktig blant annet å hindre oppsplitting av ledende
teknologi- og kompetansemiljøer det har tatt tre tiår å bygge
opp. Blant norskutviklede nyvinninger er 3D seismikk, intelligent
boring, undervannsteknologi, flytende produksjon og videreutvikling
av rørledningssystemer. Forslagsstillerne er meget fornøyd med
at Stortinget har vedtatt å utrede forskjellige tiltak
for å sikre økt innsats på FoU-området,
deriblant opprettelsen av et petroleumsforskningsfond.
De siste årene har en rekke norske offshoreselskaper
blitt solgt til utenlandske aktører. Svakt kapitalmarked
i Norge og høy kompetanse i selskapene er viktige årsaker.
Utenlandsk oppkjøp er likevel ikke ensbetydende med at
virksomheten forsvinner fra Norge. Ofte gjør lokal kunnskap
at bedrifter ikke kan flytte. Men det internasjonale aspektet gjør
at flytting kan være et mer reelt alternativ dersom rammebetingelser
og fortsatt kompetanse/teknologiutvikling begynner å svikte.
Det tar lang tid å snu trender i oljeindustrien. Man må tenke
langsiktig for å sikre kontinuerlig utvikling på norsk
sokkel. Skattesystemet for oljeindustrien må derfor være
gjenstand for en grundig gjennomgang, slik at samfunnsøkonomisk
lønnsomme investeringer også kan bli bedriftsøkonomisk
lønnsomme. Dette gjelder både oppstart av nye,
små felt så vel som forlenget produksjon i modne
områder. Oljenæringen kan ikke lenger primært
være et skatteobjekt som eksisterer for å fylle
Petroleumsfondet.
På britisk sokkel gikk man inn i oljealderen rundt ti år
før Norge. Også der har man opplevd en sterk nedgang.
Aktiviteten fikk likevel nytt liv etter at myndighetene for ti år
siden senket skattenivået. Frem til 1993 medførte
en særskatt på 75 pst. et marginalt skattenivå på rundt
90 pst. På samme måte som i Norge, gjorde det
mindre oljeforekomster lite lønnsomme. Etter at skattenivået
ble redusert, tok leteaktiviteten seg betraktelig opp. Det er viktig
at norske myndigheter gjør nødvendige endringer
før også norsk oljenæring går
inn i en alvorlig nedtur.
Forslagsstillerne viser også til arbeidet som skjer i
KonKraft. Dette arbeidet innebærer identifisering og iverksetting
av tiltak for å styrke sokkelen, deriblant mulige endringer
i skattesystemet. Det er nødvendig å nå sikre
en gjennomgang av petroleumsskattesystemet, hvor man derved drar
konkret nytte av KonKrafts arbeid.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om petroleumsbeskatningen
så raskt som mulig etter at konklusjonene fra KonKraft
er kjent.
4. mars 2003