Til Stortinget
For tannleger i privat sektor er det vanlig å organisere
seg slik at tannleger som eier en praksis leier ut deler av lokalet
til en annen selvstendig tannlege, en såkalt assistenttannlege.
Praksiseier stiller lokaler, hjelpepersonell og utstyr til disposisjon.
Assistenttannlegen er selvstendig næringsdrivende, averterer under
eget navn og betaler en avtalt andel av inntektene til praksiseier
som vederlag for de kostnader praksiseier har til lokaler, hjelpepersonell
og utstyr. Assistenttannlegen har normalt en egen pasientportefølje,
men praksiseier overlater en del av pasientene som oppsøker
praksisen til assistenttannlegen, særlig dersom kapasitetshensyn
tilsier det. Ordningen har karakter av praksisfellesskap. Dette
er en svært praktisk måte å organisere
seg på da det gjør praksisen mindre sårbar
ved sykdom og ferie ved at tannlegene kan trå til for hverandre.
Det er til det beste både for pasientene og tannlegene.
Helt siden merverdiavgiftsloven trådte i kraft i 1970
har det vært merverdiavgift på leie av utstyr, men
myndighetene valgte å ikke kreve slik avgift for leie mellom
tannleger. Dette skjedde etter dialog mellom tannlegeforeningen
og skattemyndighetene, da staten ikke så samsvar mellom
proveny og ressursene som krevdes for å administrere ordningen.
Da tjenestemomsreformen ble innført, 1. juli 2001,
ble omsetning av alle tjenester avgiftspliktig med mindre annet
er særskilt bestemt. Ved behandlingen av tjenestemomsreformen
ble det imidlertid i merverdiavgiftsloven § 5
b uttrykkelig gjort unntak for merverdiavgift på helsetjenester.
Unntaket er nærmere presisert i forskrift 15. juni
2001 (forskrift nr. 119) om avgrensning av merverdiavgiftsunntaket
for helsetjenester.
Skattedirektoratet har i en fortolkning fra 1. juli 2002
gitt uttrykk for at merverdiavgiftslovgivningen må forstås
slik at vederlag for utleie av utstyr og adgang til pasientportefølje
og eventuelt goodwill, som utveksles mellom tannleger i samme praksis,
er merverdiavgiftspliktig. Opprettholdes dette, vil det få uheldige
samfunnsmessige virkninger.
Å beregne merverdiavgift på vederlag for ytelser som
utveksles mellom tannleger i samme praksis, vil bidra til å fordyre
kostnaden til behandling. Det fører til at pasienter må betale
mer. Følgen kan bli at befolkningen nedprioriterer tannbehandling,
og det vil i så fall ha negativ virkning for tannhelsen.
Særlig vil dette kunne ramme økonomisk svakt stilte
grupper. Dette vil være en utilsiktet og uønsket
følge av merverdiavgiftsreformen. Den regelverksforståelsen som
Skattedirektoratet har lagt til grunn, er etter forslagsstillernes
syn i strid med de politiske intensjoner som lå bak merverdiavgiftsunntaket
for helsetjenester, nemlig at pasientene skal skjermes for merutgifter
til disse tjenestene. Tannhelsetjenester er som helsetjenester for øvrig,
et gode der myndighetene ikke bør bidra til ordninger som
virker fordyrende for pasientene.
Storvikutvalget som utredet tjenestemomsreformen, trakk i NOU
1990:11 frem noen hensyn som er relevante å vektlegge dersom
det skal gjøres unntak fra moms på enkelttjenester.
Disse hensynene ble også lagt til grunn i Ot.prp. nr. 2
(2000-2001) som ble fremmet i forbindelse med tjenestemomsreformen. Storvikutvalget
påpekte for det første at like ytelser bør
behandles likt i forhold til merverdiavgiftsplikt, og mente at det
taler for unntak i tilfeller der plikten ikke virker nøytralt.
I dette tilfellet oppstår avgiftsplikten kun når
praksiseier har tatt inn ytterligere tannleger i praksisen, men
ikke når tannlegen driver alene. Det viser at avgiftsplikten
ikke virker nøytralt. Storvikutvalget trakk også frem
hensynet til et positivt proveny. Da det neppe er rimelig samsvar
mellom de ressurser som kreves for å administrere merverdiavgiftsplikt
og det proveny man kan forvente, taler dette mot avgiftsplikt. Et
tredje hensyn er at det avgiftsteknisk blir svært komplisert å skulle
beregne merverdiavgift for hver enkelt av de delytelser som skjer
mellom tannlegene. Hensynet til et enkelt avgiftssystem kan dermed
ikke ivaretas.
Andre europeiske land som har innført merverdiavgift
på tjenester, deriblant Storbritannia, har på samme
måte som Norge gjort unntak for helsetjenester. I Storbritannia
forstås imidlertid regelverket slik at det er unntak for
merverdiavgift på vederlag som tannleger i samme praksis,
yter seg imellom for leie av lokaler, utstyr, personell mv. Slikt
vederlag er unntatt dersom tjenestene det gjelder knytter seg til medisinske
formål og er en nødvendig forutsetning for å yte
helsetjenesten. Unntaket gjelder ikke når tannlegen har
sluttet å praktisere, eller utleien skjer fra en huseier
som ikke er tannlege. Det er naturlig å legge tilsvarende
synspunkt til grunn også i Norge og utforme det norske
regelverket slik.
Etter forslagsstillernes syn, må ordninger som tannlegene
etablerer innad i praksisen for å kunne yte bedre og mer
rasjonelle helsetjenester, anses som en integrert del av helsetjenesten.
Vederlag som utveksles må være unntatt fra merverdiavgiftsplikt.
Derfor er det ønskelig å presisere merverdiavgiftslovgivningen
slik at det uttrykkelig gjøres unntak for utleie av utstyr
og tjenester som ytes mellom tannleger i samme praksis. Presiseringen
kan enten skje ved endring av lov 19. juni 1969 nr. 66
om merverdiavgift, eller ved endring av forskrift 15. juni
2001 (forskrift nr. 119) om avgrensning av merverdiavgiftsunntaket
for helsetjenester, men forslagsstillerne anser at Regjeringen er
nærmest til å avgjøre hvilken fremgangsmåte
som er mest hensiktsmessig.
Det fremmes derfor følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen innen utgangen av 2003 å legge frem forslag om endring av merverdiavgiftslovgivningen slik at det ikke kreves merverdiavgift på vederlag for utleie av utstyr og tjenester som ytes mellom selvstendig næringsdrivende tannleger i samme praksis.
1. april 2003