Til Stortinget
Barnebortføring rammer hardt både barn og omsorgspersoner. Økt
internasjonal kontakt og mobilitet har bidratt til økt
forekomst og risiko for at barn føres ut av landet imot
omsorgspersons vilje og ofte mot barnets beste. Barnebortføring
til eller tilbakeholdelse av et barn i et annet land enn det landet
hvor barnet vanligvis er bosatt, i strid med reglene om foreldreansvaret,
har i Norge vist en økende tendens. Det henger sammen med
at antall barnefamilier med flernasjonal bakgrunn stiger, og det
gir økt risiko for at en av foreldrene ved et samlivsbrudd
kan ønske å ta med seg barna til sitt opprinnelige
hjemland.
Barnebortføringer kan reise en rekke alvorlige problemstillinger
for de involverte parter og for samfunnet, både av privatrettslig/familierettslig
art og av strafferettslig karakter, siden kidnapping er straffbart både
i Norge og i de fleste andre land.
Situasjonen er nå slik at virkemidlene bør
styrkes og gjøres mer effektive.
I et forsøk på å forhindre denne typen
problemer, er en rekke land enige om et felles regelverk som skal gjelde
ved en konflikt om foreldreansvar og samvær etter et samlivsbrudd.
Viktigst i denne sammenhengen er Haagkonvensjonen av 25. oktober
1980 om de sivile sidene ved barnebortføring. Konvensjonen
bestemmer at bortførte barn skal tilbakeføres
så raskt som mulig for å kunne gjenopprette situasjonen
slik den var før bortføringen. Konvensjonen bygger
på at det er myndighetene eller domstolene i barnets bostedsland
som best kan avgjøre spørsmål om foreldreansvar
og samværsrett etter foreldrenes samlivsbrudd. Reglene
er gjennomført i norsk rett ved barnebortføringsloven
av 8. juli 1988 nr. 72, som gjelder håndteringen
av barnebortføringer fra utlandet til Norge. Er barnet
bortført fra Norge til annet konvensjonsland, gjelder de
reglene som vedkommende land har gitt for å gjennomføre
konvensjonen.
Barneloven (lov 8. april 1981 nr. 7) gir regler om foreldreansvar
og om hvem som lovlig kan ta med seg barn til utlandet. Særlig
viktig er bestemmelsene i § 43 a om at
retten, eller politiet hvis saken haster, kan nedlegge forbud mot
barns utenlandsreise dersom det er fare for at barnet ikke vil komme
tilbake. Det kan bestemmes at barnets pass skal inndras. Reglene
kom inn i loven i 1997 og må ses i sammenheng med passlovens
krav til barns reisebevis.
I praksis kan reglene om reiseforbud omgås dersom barna
har dobbelt statsborgerskap. Den utenlandske forelderen kan i så fall
ta med seg barna til sitt lands ambassade eller konsulat for å få utstedt
reisebevis til dem og deretter føre barna ut av landet.
I helt spesielle tilfeller kan reiseforbud etter barneloven § 43 a
innebære at barnet midlertidig plasseres hos andre. Dette
er et drastisk virkemiddel som kan tenkes brukt der det er helt
nødvendig for å hindre at barnet urettmessig tas
med til utlandet.
Straffeloven § 216 rammer den som unndrar eller medvirker
til å unndra et barn fra foreldres eller andre vedkommendes
omsorg. Det er noe uklart hvor langt bestemmelsen rekker i barnebortføringssaker
hvor en av foreldrene reiser til utlandet med barnet og begge foreldrene
har foreldreansvar på bortføringstidspunktet.
Bestemmelsen bør klargjøres.
Mange saker løses raskt, særlig hvor Haagkonvensjonen
er effektiv.
Dersom barnet derimot bortføres til et land som ikke
er part i Haagkonvensjonen, er det Utenriksdepartementet (konsulatseksjonen
og stedlig ambassade) som hjelper til. Slike saker er ofte mer tidkrevende
og vanskelige å løse. Utenrikstjenesten må forholde
seg til oppholdslandets myndigheter og domstoler i slike saker,
og spørsmålet om eventuell tilbakeføring
til Norge vil i utgangspunktet måtte finne en løsning
etter de reglene som gjelder lokalt. Norske myndigheter kan ikke
kreve at oppholdslandet skal respektere norske rettsavgjørelser.
Det føres ikke statistikk over antall bortføringssaker
til land utenom de som er tilsluttet Haagkonvensjonen, men antall
saker er økende. Typiske oppholdsland i denne kategorien
bortføringssaker er landene i Nord-Afrika og i Midtøsten.
Slike situasjoner påkaller bedre koordinering av offentlige
myndigheters innsats.
Til tross for at bortføring som nevnt er straffbart, og
etterlysning av barn og eventuelt forelder formidles i en rekke
saker av politiet via Interpol, er det ofte vanskelig å nå frem.
Barnebortføringssaker kan medføre betydelige utgifter
for de berørte parter, blant annet til advokatbistand,
reiseutgifter og oversettelsesutgifter. I dag er ikke rettshjelp
i barnebortføringssaker blant de prioriterte saker i rettshjelploven,
men det skal utvises imøtekommenhet ved behandling av søknader
om rettshjelp.
Noen av sakene der barn er bortført fra Norge, strekker
seg over lang tid fordi bortføreren holder seg og barnet
skjult. I noen få slike saker har den gjenværende
av foreldrene engasjert privatetterforsker for om mulig å oppspore
barnet. Da oppstår det særlige spørsmål
ved søknad om offentlig dekning av utgifter til slike tjenester.
Forslagsstillerne mener rettshjelpstilbudet og støtteapparatet
bør bedres for denne gruppen. Norsk regelverk mangler dessuten
fyldestgjørende regler for å reagere straffeprosessuelt
ved pågripelse, beslag av formue eller stans av økonomiske utbetalinger
overfor barnebortfører.
Det fremmes derfor slikt
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremlegge forslag som i barnebortføringssaker
vil:
1. Øke innsatsen for å få flere
land til å slutte seg til Haagkonvensjonen.
2. Utvide rettshjelpstilbudet i Norge og i utlandet.
3. Øke samordning og oppretting av arbeidsgruppe i
Norge for slike saker bestående av politi, utenrikstjenesten
og øvrige relevante myndigheter som kan reagere raskt og
effektivt.
4. Utvide pågripelseadgang overfor barnebortfører ved
tilbakekomst til Norge.
5. Øke mulighetene for å beslaglegge barnebortførers
formue i Norge.
6. Øke mulighetene for å stanse økonomiske
ytelser til barnebortfører fra Norge.
7. Gi offentlig bistand til å etablere norsk støtteorganisasjon
for ofre for barnebortføring.
8. Vurdere å gjøre barnebortføring
til umiddelbar skilsmissegrunn.
9. Vurdere etablering av egen telefonrådgivningslinje
("hot-line").
10. Gjennomgå straffebestemmelsen i straffelovens § 216
med sikte på klargjøring.
2. april 2003