Til Stortinget
Valg av metoder for vurdering og eksaminering har stor betydning
for undervisningsformer og for innholdet i skolen. Kravene elevene
møter ved den avsluttende vurderingen, påvirker
valg av lærestoff og arbeidsformer gjennom hele skoleåret.
Derfor er det viktig at det er samsvar mellom målene for
opplæringen og elevvurderingen underveis og til slutt. En
utvikling av skolens vurderingsformer kan bidra til kvalitetsheving
og fornyelse av læringsformene.
Forslagsstillerne viser til at eksamensordningen i høyere
utdanning fornyes i forbindelse med innføringen av kvalitetsreformen.
I Innst. S. nr. 337 (2000-2001) vektla flertallet i kirke-, utdannings-
og forskningskomiteen at man skulle fornye eksamensformene og legge
mer vekt på læringsfremmende vurdering underveis.
Forslagsstillerne ønsker en tilsvarende satsning på utvikling
av vurderingsformer i grunnskolen og den videregående opplæringen.
Hovedformålet med elevvurderingen må være å fremme
læring og utvikling. Dette slås også fast
i læreplanverket. Mens sluttprøving gir lite grunnlag
for læring og forbedring for den enkelte elev, er løpende vurdering
og tilbakemelding underveis i opplæringsløpet
et viktig hjelpemiddel i elevens læringsprosess. Denne
typen vurdering må styrkes og utvikles. I tillegg må den
sluttvurderingen og eksamineringen som er nødvendig for å dokumentere
elevenes kompetanse, bygge opp under underveisvurderingen og gjenspeile
bredden i det elevene skal lære.
Mange skoler har prøvd ut nye former for elevvurdering.
Per i dag pågår det 65 forsøk med alternative
eksamens- og vurderingsformer i grunnskolen og den videregående
opplæringen, som er godkjent av Læringssenteret.
Skolene prøver ut mappevurdering og andre former for systematisk
underveisvurdering, tverrfaglige prosjekteksamener, forberedte eksamener,
bruk av hjelpemidler på eksamen, IKT-baserte eksamener,
alternative vurderingsformer som erstatter eksamen, og elevvurdering
uten karakter. Erfaringen fra skoler som har prøvd ut ulike
vurderingsformer, må nå systematiseres og brukes
til å utvikle elevvurderingen og eksamensordningen i resten av
landets skoler.
Dagens system for elevvurdering, slik det er fastsatt i lover,
forskrifter og rundskriv, består av skolenes egen løpende
og avsluttende elevvurdering, samt ekstern vurdering gjennom offentlige
avgangsprøver i grunnskolen og eksamen i videregående
skole.
Ved avslutningen av fag på ungdomstrinnet blir alle
elever trukket ut til ekstern vurdering gjennom minst en skriftlig
og en muntlig avgangsprøve. Læringssenteret fastsetter
prøvefagene for de enkelte skolene, og lager oppgavesett
og retningslinjer for sensur av den skriftlige avgangsprøven.
Senteret lager også ordningen for muntlige avgangsprøver, mens
fag og prøveparti ved de enkelte skolene bestemmes av kommunene.
Til de skriftlige avgangsprøvene oppnevnes det to eksterne
sensorer, og til den muntlige én ekstern sensor i tillegg
til faglærer som eksaminator.
Forslagsstillerne mener at behovet for avgangsprøver
som grunnlag for opptak til videregående opplæring
er blitt betydelig mindre etter at retten til 13-årig skolegang
ble innført, og om lag 90 pst. av de som søker
videregående opplæring, kommer inn på sitt
første ønske. Nå som 97 pst. av elevene
fortsetter til videregående opplæring etter grunnskolen,
må det 13-årige løpet ses mer i sammenheng.
Behovet for en avsluttende vurdering av elevenes kompetanse i tiende
klasse er mindre når de fortsetter med mange av fagene
i den videregående opplæringen.
I tillegg til å vurdere elevenes kompetanse i forbindelse
med videre studier eller arbeid, brukes avgangsprøvene
i dag som ekstern informasjon om kvalitet og læringsutbytte.
Denne funksjonen kan likevel ivaretas på andre måter,
for eksempel gjennom ekstern analyse og vurdering av et utvalg elevbesvarelser
i sentralt utarbeidede prøver. Dette foreslo også Læringssenteret
i sin rapport Avgangsprøva i grunnskolen og sentralt gitt
prøve i den videregående opplæringa fra
2001. De mente ressursene til elevvurderingen kunne brukes bedre
ved å erstatte avgangsprøvene med karakter- og
læringsstøttende prøver, og ekstern vurdering
av kun et utvalg prøvebesvarelser.
I St.prp. nr. 1 (2001-2002) foreslo Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
i tråd med dette å legge om ordningen med skriftlig
avgangsprøve i grunnskolen, ved at eksternt sensurerte
avgangsprøver ble erstattet med sentralt utarbeidede prøver
og rettledningsmateriell som skulle fungere evalueringsstøttende
for skolen. Elevenes prøvebesvarelser skulle vurderes av
faglærer og resultatet inngå i standpunktkarakteren.
Et flertall i Stortinget mente dette forslaget ville bidra til både
effektivisering og kvalitetsheving, og sluttet seg til forslaget.
Det ble lagt vekt på at dagens system for avgangseksamen med
ekstern sensur i grunnskolen er kostnadskrevende og lite egnet til å tilfredsstille
intensjonene med elevvurdering i grunnskolen.
I behandlingen av St.prp. nr. 41 (2001-2002) fikk Regjeringen
likevel tilslutning fra Stortingets flertall til å beholde
dagens ordning for avgangsprøver med ekstern sensur skoleåret
2001/2002. Forslagsstillerne mener hensiktsmessigheten
og behovet for offentlige avgangsprøver i grunnskolen bør
tas opp til vurdering på nytt, etter hvert som det 13-årige
skoleløpet i stadig større grad må betraktes
som et sammenhengende løp.
Ved avslutningen av fag i videregående opplæring
trekkes elevene ut til flere sentralt eller lokalt gitte eksamener.
Ved sentralt gitt eksamen fastsetter Læringssenteret eksamensoppgaver,
tidspunkt, trekking av fag og elever til eksamen og ordninger for sensur.
Prøvesvarene vurderes av to eksterne sensorer. Ved lokal
eksamen står fylkeskommunen for oppgaver, tidspunkt og
trekking, etter retningslinjer utarbeidet av Læringssenteret.
Prøvesvarene vurderes av to sensorer, hvorav den ene kan
være elevens faglærer.
Sentrale retningslinjer for lokalt og sentralt gitt eksamen (Rundskriv
SUE/Vg-95-005) slår fast at eksamen skal være
individuell, at skriftlig og praktisk eksamen skal være
på inntil fem timer og muntlig eksamen på inntil
45 minutter, og det legges klare begrensninger på bruk
av forberedelser og hjelpemidler i forbindelse med eksamen. Utover
det gis det noe større frihet for valg av eksamensform
ved lokalt gitt, i forhold til sentralt gitt, eksamen.
Forslagsstillerne mener retningslinjene, og skolenes praktisering
av dem, gjør det vanskelig å måle i hvilken
grad elevene har oppnådd en helhetlig kompetanse som inkluderer
den bredden i kunnskaper, ferdigheter og holdninger som fremgår
av læreplanen. Eksamensformen er ikke egnet til å måle
viktige ferdigheter som evne til samarbeid, til å innhente, vurdere
og anvende informasjon, og til å tenke på tvers
av skolefagene. Dette bidrar også til at opplæringen
gjennom året i mindre grad fokuserer på utviklingen
av disse egenskapene, i forhold til å lære faktakunnskaper
som måles på eksamen.
Videre mener forslagsstillerne at vurderingen av elevenes kompetanse
gjennom dagens eksamen baseres på et altfor smalt grunnlag.
Eksamenskarakterene teller like mye som standpunktkarakterene på vitnemålet,
til tross for at de bare gjenspeiler elevenes prestasjoner på en
enkelt eksamensdag. Mange faktorer kan slå ut på elevenes
resultater, som utvalg av tema og spørsmålsstilling
eller elevenes dagsform eller opplevelse av prestasjonspress.
Forslagsstillerne mener derfor at retningslinjene for eksamen
må legges om dersom eksamen skal gi en god vurdering av
elevenes kompetanse. Eksamensform og -innhold må gjenspeile
bredden i de kunnskapene, ferdighetene og holdningene elevene i henhold
til læreplanen skal ha lært, og vurderingen må baseres
på et bredere grunnlag enn prestasjoner på enkeltdager.
Dette kan gjøres ved å fornye prøveformene
på eksamen, og ved i større grad å legge elevenes
arbeid gjennom hele året til grunn for den eksterne vurderingen
på eksamen. Et vurderingssystem som baseres på et
solid vurderingsgrunnlag som kan etterprøves, vil også bidra
til å øke elevenes rettssikkerhet. Ulike former
for prosjekteksamener og mappebasert eksamen ivaretar disse hensynene
i mye større grad enn dagens eksamensform.
I tillegg til den eksterne vurderingen gjennom avgangsprøver
og eksamen, består dagens elevvurdering av skolenes løpende
og avsluttende vurdering av elevenes måloppnåelse
i forhold til læreplanen.
Læreplanen slår fast at jevnlig individuell
vurdering uten karakter skal være en del av den daglige opplæringen
i grunnskolen. Også i videregående opplæring
skal elevene og lærlingene få løpende
individuell rettledning og vurdering uten karakter for å utvikle
helhetlig kompetanse. Som ledd i denne vurderingen skal både
grunnskoler og videregående skoler halvårlig gjennomføre
samtaler med foreldre og eleven eller lærlingen. Grunnlaget
for vurderingen uten karakter er graden av måloppnåelse
i den generelle delen av læreplanen.
På ungdomstrinnet og i videregående opplæring skal
elevenes arbeid i tillegg vurderes med karakterer ved slutten av
hver termin og med standpunktkarakterer ved avslutningen av hvert
fag. For å få grunnlag for denne vurderingen gis
også vurdering i form av karakterer på arbeid
og oppgaver elevene leverer i løpet av skoleåret.
Standpunktkarakterene skal gjenspeile i hvilken grad eleven har
oppnådd kompetanse i faget, slik den er beskrevet i læreplanen
for faget.
Forslagsstillerne mener dagens vurderingssystem ikke godt nok
ivaretar hovedformålet om å støtte elevenes
læring og utvikling. For å få til det
må hovedvekten av vurderingen skje underveis i skoleåret framfor
som vurdering av oppnådd kompetanse ved avsluttet opplæring.
Avvikling av offentlige avgangsprøver i grunnskolen og
endring av eksamensformene i den videregående opplæringen,
som beskrevet ovenfor, er viktige bidrag for å få til
dette. Videre må skolenes egen elevvurdering videreutvikles og
styrkes.
Forslagsstillerne mener det må tas i bruk varierte prøveformer
som måler elevenes helhetlige kompetanse og som er prosessorienterte.
Forslagsstillerne viser til behandlingen av St.meld nr. 47 (1995-1996) Om
elevvurdering, skolebasert vurdering og nasjonalt vurderingssystem.
I Innst. S. nr. 96 (1996-1997) sluttet en samlet kirke-, utdannings-
og forskningskomité seg til at elevvurderingen må fange
opp den helhetlige kompetansen elevene skal tilegne seg, i henhold
til målene i læreplanverket. Målene gjenspeiler stor
bredde, og omfatter både kunnskaper, ferdigheter og holdninger.
Flertallet sluttet seg også til at det skulle utvikles
alternative prøveformer, og at prosjektarbeid, som stiller
krav til tverrfaglighet og evne til samarbeid, skal vektlegges og
inngå i elevvurderingen. Forslagsstillerne mener disse
intensjonene må videreføres, og at erfaringene
som er gjort gjennom forsøk med ulike prøveformer,
nå må spres til alle landets skoler.
Forslagsstillerne mener videre at elevene må få økt
innflytelse over vurderingen. Læreplanen fastslår at
elevene skal være aktive i arbeidet med vurdering og øve
opp evnen til å ta medansvar for og vurdere sitt eget arbeid.
Forslagsstillerne mener elevene i mye større grad bør
inkluderes og ansvarliggjøres i planlegging og gjennomføring
av vurderingsarbeidet.
Forslagsstillerne mener dessuten at for at vurderingen skal rettlede
elevene i læringsprosessen, må tilbakemeldingene
ha en form som gir nyttig informasjon og rettledning i det videre
læringsarbeidet. Forslagsstillerne mener vurdering med
karakter har mindre verdi i dette henseende enn mer utdypende former
for tilbakemeldinger. Karakterer bidrar først og fremst
til rangering av elevene. I Innst. S. nr. 96 (1996-1997) sluttet
komitéflertallet seg til forslaget om å sidestille
den løpende vurderingen uten karakter med vurderingen med
karakter i grunnskolen, og fastslo at vurderingen uten karakter
skal systematiseres og utvikles.
Forslagsstillerne mener at all vurdering med karakterer må suppleres
med begrunnelse og veiledning. Videre er det viktig fortsatt å styrke
vurderingen uten karakterer, både i grunnskolen og den
videregående opplæringen. Det må utvikles
gode, læringsstøttende vurderingsformer for hele
grunnskoleløpet, slik at bruk av elevvurdering med karakter
kan avvikles i ungdomsskolen.
Forslagsstillerne ønsker en revidering av dagens system
for vurdering og eksaminering i tråd med prinsippene ovenfor,
og mener Stortinget må be Regjeringen legge fram en stortingsmelding
om elevvurdering og eksamen i grunnskolen og videregående
opplæring. Meldingen bør vurdere: Behovet for offentlige
avgangsprøver i grunnskolen etter innføringen
av rett til 13-årig skoleløp.
1. Utvikling av eksamensformene
i videregående skole, for å ivareta et helhetlig
kompetansebegrep og sikre et godt grunnlag for vurderingen.
2. Utvikling av elevvurderingen i grunnskolen og den videregående
opplæringen med sikte på å fremme læring
og utvikling, deriblant vurdere prøveformer, elevdeltakelse
og vurderingsformer med og uten karakterer.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen legge fram en stortingsmelding om
elevvurdering i grunnskolen og videregående opplæring,
med sikte på å fornye dagens eksamensordning og
vurderingsformene i skolen.
10. april 2003